Gå til innhold

Strøk på oppkjøring


opopo

Anbefalte innlegg

Hei trenger hjelp til å vite om jeg faktisk kan stryke på oppkjøring etter det sensoren sa jeg gjorde feil. Hun sa: "Det eneste du gjorde feil var at du girte ned til 2 gir før rundkjøringene, og det er ikke en stor feil, men siden du gjorde det i alle rundkjøringene så strøyk du". Jeg vet ikke helt hva lover eller lignende sier, men jeg trodde du skulle ha lav fart inn i rundkjøringer for å kjøre forsvarlig? Går det an å stryke pga. dette (altså jeg strøyk jo, men er det lov å stryke noen for dette)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal tilpasse farta inn mot rundkøyringar, men samtidig halde god trafikkflyt.

Å bruke andre gir virker i utgangspunktet som eit fornuftig gir der du setter ned farta, men ikkje heilt ned i nesten full stopp der du må bruke fyrstegir.

 

Har du holdt for høg fart for å bruke andre gir?

 

Det du blir måt på er:

-Om du behandlar bilen godt og kan køyre behageleg og økonomisk (andre gir med høgt turtal er ikkje god bilhehandling eller økonomisk).

-Du skal ha oversikt over trafikkbildet.

-Du skal ha god trafikkavvikling. (For kraftig nedbremsning før ei rundkøyring der du ser at det ikkje kjem bil er dårleg trafikkavvikling).

-Du skal samhandle med andre i trafikken. (Å halde for stor fart inn mot rundkøyringane for å presse deg inn er ikkje god samhandling).
 
 
 
Eg er einig med deg at det høyrest svært rart ut at du stryker kun på å bruke feil gir, men det spørs kva konsekvens dette girvalget hadde.
Det kan også være at du har gira for brått om til andre gir slik at bilen har fått eit rykk som ikkje oppleves som behageleg for passasjeren/sensor, og at det er denne ubehagelege køyringa som har ført til stryk.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Basert på denne lille informasjonen du gir høres det ut som du kjører litt mye på "tommelfingerregler". Altså "lav fart inn i rundkjøring betyr kjør i 2. gir". Det er masse tilfeller der man har god nok sikt før rundkjøringen til å holde farten og ligge i 3. eller 4. gir avhengig av bilen, dersom det er klart. Andre ganger må man selvsagt bremse mer og dermed ligge i 2. gir, eller stoppe helt og gire til 1.

 

Poenget er at man skal kjøre smidig, og vil ikke oppleves som smidig kjøring dersom det hele tiden bremses og gires ned unødvendig.

Lenke til kommentar

Sensoren sa også at når jeg girer ned får ikke bilistene bak informasjon om dette fordi bremselysene ikke lyser, men jeg brukte bremsen før jeg girte ned og av og til når jeg girte ned og etter jeg girte ned, så jeg vil nå si at bilene bak har fått masse informasjon om at jeg bremser?

Lenke til kommentar

Basert på denne lille informasjonen du gir høres det ut som du kjører litt mye på "tommelfingerregler". Altså "lav fart inn i rundkjøring betyr kjør i 2. gir". Det er masse tilfeller der man har god nok sikt før rundkjøringen til å holde farten og ligge i 3. eller 4. gir avhengig av bilen, dersom det er klart. Andre ganger må man selvsagt bremse mer og dermed ligge i 2. gir, eller stoppe helt og gire til 1.

 

Poenget er at man skal kjøre smidig, og vil ikke oppleves som smidig kjøring dersom det hele tiden bremses og gires ned unødvendig.

Så det du mener er at jeg skal holde farten f.eks 40 km/h gjennom rundkjøringen? Das skal du være en veldig god sjåfør hvis du skal holde ytterste kjørefelt rundt rundkjøringen...

Lenke til kommentar

Så det du mener er at jeg skal holde farten f.eks 40 km/h gjennom rundkjøringen? Das skal du være en veldig god sjåfør hvis du skal holde ytterste kjørefelt rundt rundkjøringen...

La oss heller si at farten kan være 20-25 km/h igjennom rundkjøringen, det vil da i de fleste biler være helt kurant å holde 3. gir for å gi behagelig kjøring.

Lenke til kommentar

Under førerprøve vil det bli lagt stor vekt på at du har "god bilbehandling og kan kjøre behagelig og økonomisk". 

Vil da tippe at sensors skjønnsmessige vurdering er at du enten ikke har kjørt med god behandling, for mange unødvendige girskift eller giret ubehagelig. 

 

Uten å ha sittet på med føreren her eller vite hva slags veier og kryss det er snakk om blir det jo en umulig oppgave å konkludere om det er korrekt eller ei.

 

Uansett kommer du ingen vei med å klage på denne vurderingen, da det stort sett kun vil være formelle feil som gir adgang til klagesaker. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

La oss heller si at farten kan være 20-25 km/h igjennom rundkjøringen, det vil da i de fleste biler være helt kurant å holde 3. gir for å gi behagelig kjøring.

 

 

Høres riv ruskende galt ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg tipper uansett det handler om flyten du holder, ikke spesifikt bruken av 2 gir i rundkjøring, du leser ikke trafikkbildet godt nok. 

 

Når det gjelder påstanden tidligere i tråden om at det er tilfeller hvor man kan bruke selv 4 giret, så kan jeg ikke gjøre annet enn å riste på hodet, enten så holder man ikke fila og kjører "rett frem" eller så er det ikke spesielt behagelig å sitte på.

 

Generelt så tipper jeg at 2 giret er det beste valget i de aller fleste rundkjøringene her til lands ift hastighet og turtall, uansett så er det jo dette med flyt som er viktig. 

 

Når det gjelder informasjon til de bak så avhenger det jo av hvordan man gjør det. Hvis man konsekvent bruker giret for å bremse hardt ned, og det er jo alt annet enn behagelig (eller lurt) så vil det jo komme brått på de som kjører bak, men hvis man bruker det for å rolig bremse farten inn mot en rundkjøring så ser jeg ikke helt problemet. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper uansett det handler om flyten du holder, ikke spesifikt bruken av 2 gir i rundkjøring, du leser ikke trafikkbildet godt nok. 

 

Når det gjelder påstanden tidligere i tråden om at det er tilfeller hvor man kan bruke selv 4 giret, så kan jeg ikke gjøre annet enn å riste på hodet, enten så holder man ikke fila og kjører "rett frem" eller så er det ikke spesielt behagelig å sitte på.

 

Generelt så tipper jeg at 2 giret er det beste valget i de aller fleste rundkjøringene her til lands ift hastighet og turtall, uansett så er det jo dette med flyt som er viktig. 

 

Når det gjelder informasjon til de bak så avhenger det jo av hvordan man gjør det. Hvis man konsekvent bruker giret for å bremse hardt ned, og det er jo alt annet enn behagelig (eller lurt) så vil det jo komme brått på de som kjører bak, men hvis man bruker det for å rolig bremse farten inn mot en rundkjøring så ser jeg ikke helt problemet. 

Jeg var faktisk ganske stolt over meg selv etter kjøringen, fordi jeg mente jeg kjørte "perfekt" jeg kjørte i 2 gir i rundkjøringene nemlig fordi de er litt uoversiktlige, med fotgjengerfelt og lignende. Men sensoren hadde noe jeg vil kalle absurde meninger om at jeg burde holde farten oppe i og før rundkjøringen, noe som ville ført til dårlig trafikkflyt for da ville jeg kanskje måtte stoppet helt opp før rundkjøringene for å unngå å krasje. Der jeg kjører opp er det medtraffikantene veldig dårlige på å gi signaler og tegn på hvor de skal, så derfor mener jeg sensoren er absurd når hun mener at jeg skal kjøre fort inn i rundkjøringene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forklaringen til sensor høres litt vag ut. Jeg tror du generelt har kjørt for defensivt, og at det er dette hun legger til grunn for å stryke deg. Måten du ordlegger deg på, virker for meg som at du er litt usikker og nervøs. Om dette stemmer, så mener jeg at hun gjør rett i å stryke deg, men jeg hadde krevd en bedre forklaring fra sensor - helt klart.

Endret av Dominator X
Lenke til kommentar

Sensoren sa også at når jeg girer ned får ikke bilistene bak informasjon om dette fordi bremselysene ikke lyser...

For noe forbanna tull - den bakenforkjørende har alt ansvaret for å beregne sin kjøring i forhold til bilen foran, uansett hvor lite du bruker blinklys, bremselys osv.

 

Tesla-folket bruker ikke bremser pga. regen bremser nok til å senke farten......uten å tråkke på bremsepedalen.

 

Be om ny oppkjøring!

Lenke til kommentar

For noe forbanna tull - den bakenforkjørende har alt ansvaret for å beregne sin kjøring i forhold til bilen foran, uansett hvor lite du bruker blinklys, bremselys osv.

 

Tesla-folket bruker ikke bremser pga. regen bremser nok til å senke farten......uten å tråkke på bremsepedalen.

 

Be om ny oppkjøring!

 

 

Selv om han bak har ansvaret skal man ha samspill i trafikken og derfor bruke nettopp for eksempel blinklys og riktig filvalg. Uansett, jeg tviler på at TS kun har brukt nedgiring som brems mot rundkjøringene, og diskusjon om bremselys er jo slikt sett urelevant. Skal ha ganske mye RPM for å bremse bilen betydelig på girene, og det fører jo da selvfølgelig til stryk dersom man skulle prøve. (Og da ikke på grunn av "manglende bruk av bremselys")

 

PS: Du vet at på alle elbiler inkludert Tesla kommer bremselyset på ved regenerering over en viss deselerasjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...