Gå til innhold

Muligheter etter fagbrev som elektriker


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå inne i mitt siste år som elektrikerlærling. Men jeg tenker at jeg vill videre på noe annet etter læretida. Eg har vurdert å ta Y-veien til ingeniør (innenfor data, eller elektronikk) og har startet med matematikk R1 for å sleppe sommerkurs(dersom eg klarer å bestå dette som privatist). Men lurer litt på om noen har forslag til alternativer til andre utdanninger eller yrker, gjerne innenfor samme fagfelt og som bygger på elektrofag, slik at eg kan bruke fagbrevet for eksempel for å sleppe påbygg.

 

Ønsker en jobb der jeg får utfordringer, har mulighet for å utvikle meg og gjerne få økt ansvar og lønn.

 

Hva tenker dere om ingeniør vs teknisk fagskole? Jeg selv føler at veldig mange tar fagskole etter fagbrev og at de derfor blir veldig mange med fagskoleutdanning og at det da blir mindre attraktivt?

 

Hvilke stillinger kan jeg vere aktuell for med en bachelor innenfor data eller elektronikk.

Og hvilke stillinger kan jeg havne i med teknisk fagskole elkraft eller automasjon

 

Andre stillinger med elektrikerfagbrev som kvalifikasjon?

Endret av Vegard k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er nå inne i mitt siste år som elektrikerlærling. Men jeg tenker at jeg vill videre på noe annet etter læretida. Eg har vurdert å ta Y-veien til ingeniør (innenfor data, eller elektronikk) og har startet med matematikk R1 for å sleppe sommerkurs(dersom eg klarer å bestå dette som privatist). Men lurer litt på om noen har forslag til alternativer til andre utdanninger eller yrker, gjerne innenfor samme fagfelt og som bygger på elektrofag, slik at eg kan bruke fagbrevet for eksempel for å sleppe påbygg.

 

Ønsker en jobb der jeg får utfordringer, har mulighet for å utvikle meg og gjerne få økt ansvar og lønn.

 

Hva tenker dere om ingeniør vs teknisk fagskole? Jeg selv føler at veldig mange tar fagskole etter fagbrev og at de derfor blir veldig mange med fagskoleutdanning og at det da blir mindre attraktivt?

 

Hvilke stillinger kan jeg vere aktuell for med en bachelor innenfor data eller elektronikk.

Og hvilke stillinger kan jeg havne i med teknisk fagskole elkraft eller automasjon

 

Andre stillinger med elektrikerfagbrev som kvalifikasjon?

Ville sett på automasjon og muligheten for å bli heismontør, men her må du jo selv se på hva du ønsker å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er svært usansynlig at du slipper sommerkurs eller fag ved ta r1 som privatist. Det er ett helt annet fag på høgskolen. Men dette kan de svare deg på direkte. 

 

Det er uante muligheter etter et fagbrev, man er ikke låst til å trekke kabel resten av livet. Finn ut av hva som frister, og se på mulighetene for å komme deg dit. Personlig har jeg jobbet som service ingeniør helt siden jeg avla fagbrev, dog innenfor automasjon. 

Lenke til kommentar

Det er svært usansynlig at du slipper sommerkurs eller fag ved ta r1 som privatist. Det er ett helt annet fag på høgskolen. Men dette kan de svare deg på direkte. 

Universitetet eg ser på har Y-veien der sommerkurs tilsvarer R1, Første semester har ett oppgraderingskurs som tilsvarer R2 og andre semester har eit kurs som tilsvarer Fysikk 1. Man får fritak for dei faga man har bestått som privatist.

Lenke til kommentar

Fagskole er jo en mer praktisk tilnærming og det kan jo være en grei veg, elkraft er jo ett område med stort behov for folk og ingeniør med fagbrev elektro i bunn vil nok være veldig etterspurt.

Ja har tenkt litt på dette. Men hva tenker du om elkraft som bachelor på høgskole eller teknisk fagskole?

Lenke til kommentar

Byggebransjen har stort behov for elektrorådgivere med praktisk kunnskap. På grunn av all automasjon, elektronikk, styringssystemer og annet strømkrevende elementer i bygg begynner det å bli et uoversiktlig område. Legg på solceller, infrastruktur osv er nok veien du har valgt og ser ut til å velge videre meget spennende og interessant. 

Det du må tenke over er om du ønsker å være rådgiver i planleggingsfasen eller kabeltrekker i byggefasen. Begge deler har sine fordeler og ulemper

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...