Gå til innhold

TEST: Huawei MateBook 13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eier en Huawei Matebook X Pro.. det at den maskinen gikk 10/10 er nesten en skam. Chassiset flekser lett, du kan dytt ned tastaturet når du trykker hardt, kameraplasseringen er horribel (selv om det er smart å kunne gjemme det bort.. kompromiss I guess), og nesten verst av alt er at maskinen virker til å være dårlig polert i kantene, så den er veldig skarp.. nesten til å kutte seg på. Viften (ja.. viften!) høres ut som en jetmotor når den setter igang, noe av det verre jeg har vært borti.. er som en gammel HP med utblåsing på kun 1 side, og den lider ofte av varmeproblemer.

 

Den har i tillegg mange feil i software slik som programmer som krasjer (selv Microsoft sitt eget Skype er helt håpløst) osv. Reinstallasjon av drivere hjelper heller ikke. Touchpadden er upresis og dårlig sammenlignet med tilsvarende Lenovo-maskiner, og som med alle Windows-maskiner er den milevis bak en Mac.. men jeg liker ikke Apple, så det gadd jeg ikke skaffe meg.

 

Det som er bra med maskinen er at den er lett, ganske rask til enkle oppgaver, og har en veldig skarp og fin skjerm. Tastaturet er helt greit.. verken bedre eller dårligere enn de mye annet av maskiner med tynne tastatur. Prøvde en MacBook Pro i butikken her om dagen.. følte klikkene der var bedre og mer følbare, men dybden på dette føles bedre.

 

Vedder nesten bastant på at de samme problemene er tilstede her i denne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Vi legger også merke til at bare den venstre USB-C-porten støtter lading, noe som er litt kjedelig om du vil lade maskinen og telefonen din samtidig."

Denne setningen gir ingen mening. Hva er det dere forsøker å si? At Laptopen bare søtter lading på den venstre USB-porten? Hva har det å si for muligheten til å lade mobilen? Mener dere at den høyre USB-porten gir for lite strøm til eksterne enheter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eier en Huawei Matebook X Pro.. det at den maskinen gikk 10/10 er nesten en skam. Chassiset flekser lett, du kan dytt ned tastaturet når du trykker hardt, kameraplasseringen er horribel (selv om det er smart å kunne gjemme det bort.. kompromiss I guess), og nesten verst av alt er at maskinen virker til å være dårlig polert i kantene, så den er veldig skarp.. nesten til å kutte seg på. Viften (ja.. viften!) høres ut som en jetmotor når den setter igang, noe av det verre jeg har vært borti.. er som en gammel HP med utblåsing på kun 1 side, og den lider ofte av varmeproblemer.

 

Den har i tillegg mange feil i software slik som programmer som krasjer (selv Microsoft sitt eget Skype er helt håpløst) osv. Reinstallasjon av drivere hjelper heller ikke. Touchpadden er upresis og dårlig sammenlignet med tilsvarende Lenovo-maskiner, og som med alle Windows-maskiner er den milevis bak en Mac.. men jeg liker ikke Apple, så det gadd jeg ikke skaffe meg.

 

Det som er bra med maskinen er at den er lett, ganske rask til enkle oppgaver, og har en veldig skarp og fin skjerm. Tastaturet er helt greit.. verken bedre eller dårligere enn de mye annet av maskiner med tynne tastatur. Prøvde en MacBook Pro i butikken her om dagen.. følte klikkene der var bedre og mer følbare, men dybden på dette føles bedre.

 

Vedder nesten bastant på at de samme problemene er tilstede her i denne.

Har hatt som hovedpc siden i sommer, kjenner ikke igjen ett eneste punkt her, du må virkelig ha fått et mandagseksemplar.

Plassering av kamera er praktisk for en som aldri bruker det, slipper postitlapp over skjermen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har jeg gått glipp av en oppkjøp?

Virker som om Huawei har kjøpt opp tek.no eller herr Smedsrud. 

 

 

 

 

- Den der var bra ironisk...

Samme hva det er snakk om, er artikkelforfatteren/reviewer'en veldig positiv til noe som leserne ikke er særlig enig i så er det plutselig en kjøpt artikkel.

 

Det er lov å være uenig, men det finnes grenser...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Kjempegod hardware til en billig penge? Sikkert subsidiert litt av den kinesiske stat fordi de er så greie! Selg meg to! Jeg trenger en til å holde styr på patentene mine og en annen i min viktige jobb som nettverksadmin for e-tjenesten.

 

Den vil også spionere på deg helt gratis...

Javel...basert på hvilke bevis? Absolutt ingen av anklagene som amerikanerne har kommet med om Huaweis spionering har hatt noe substans, da de ikke har presentert et fnugg av dokumentasjon på at Huawei faktisk spionerer på sine brukere gjennom sine produkter. Det er på en annen side et fjell av bevis over at amerikanske selskap har samlet inn (og samler inn) persondata fra sine produkter og tjenester, og deler det med NSA (les om PRISM). Det inkluderer blant annet Apple, Google, Microsoft, Yahoo, Intel, osv. Så om det skulle foregå noe spionering fra denne laptopen, ville det i så fall komme fra data som Microsoft og/eller Intel deler med NSA, eller gjennom deres bakdører. 

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QvUnV1

Eier en Huawei Matebook X Pro.. det at den maskinen gikk 10/10 er nesten en skam. Chassiset flekser lett, du kan dytt ned tastaturet når du trykker hardt, kameraplasseringen er horribel (selv om det er smart å kunne gjemme det bort.. kompromiss I guess), og nesten verst av alt er at maskinen virker til å være dårlig polert i kantene, så den er veldig skarp.. nesten til å kutte seg på. Viften (ja.. viften!) høres ut som en jetmotor når den setter igang, noe av det verre jeg har vært borti.. er som en gammel HP med utblåsing på kun 1 side, og den lider ofte av varmeproblemer.

 

Den har i tillegg mange feil i software slik som programmer som krasjer (selv Microsoft sitt eget Skype er helt håpløst) osv. Reinstallasjon av drivere hjelper heller ikke. Touchpadden er upresis og dårlig sammenlignet med tilsvarende Lenovo-maskiner, og som med alle Windows-maskiner er den milevis bak en Mac.. men jeg liker ikke Apple, så det gadd jeg ikke skaffe meg.

 

Det som er bra med maskinen er at den er lett, ganske rask til enkle oppgaver, og har en veldig skarp og fin skjerm. Tastaturet er helt greit.. verken bedre eller dårligere enn de mye annet av maskiner med tynne tastatur. Prøvde en MacBook Pro i butikken her om dagen.. følte klikkene der var bedre og mer følbare, men dybden på dette føles bedre.

 

Vedder nesten bastant på at de samme problemene er tilstede her i denne.

Jeg må faktisk si meg enig med Tek her. Selv om du kommer med legitime klagemål, så er den generelle kvaliteten over Windows-ultrabærbare, og især Lenovo ganske middelmådig. Lenovo, Dell, Hap og de andre klarer ikke engang å kalibrere skjermene sine riktig.

 

Av Windows-ultrabærbare er Microsoft desidert den beste, og tilbyr godt-designede produkter fullt gjennom; god design, god kjøling, god byggkvalitet, veldig høy kvaltiet på skjermene (med skikkelig kalibrering), god touchpad med lav latency, osv. osv. På drivere gjør de også en god jobb, i motsetning til de fleste andre OEMs, som gir flette faen i OEM og gir jobben til Intel. Det eneste kjie er at de ikke har dratt overgang til Type-C enda...

 

Av erfaring så er Huawei Matebook-PCene de beste ultrabærbare, etter Surface Og mtp. at du kan få en Matebook med MX150, i5 4-kjerner og 256GB SSD for "bare" 10K nytt, er temmelig imponerende i min mening. Selv om jeg mener min Surface Pro 6 er bedre (den klarer tom. å passivt kjøpe i5en sin), så betalte jeg 15,000,- totalt for i5 256GB-utgaven + tastatur for den, for å putte det i perspektiv.

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

Den vil også spionere på deg helt gratis...

 

 

Kjempegod hardware til en billig penge? Sikkert subsidiert litt av den kinesiske stat fordi de er så greie! Selg meg to! Jeg trenger en til å holde styr på patentene mine og en annen i min viktige jobb som nettverksadmin for e-tjenesten.

 

 

...og så kommer den med gratis "skylagring" i Beijing!

 

 

Man kan ha så mye properitær og spionerende programvare man orker, ingen trekk å få.

"Oh heck no. Nobody listens to tek.no."

Dere er alle klar over at vi har bevis for at amerikanske selskap spionerer på oss? At vi har bevis på at CIA og NSA stjeler patenter til selskaper i Europa og gir dem til selskap i USA? Og hvem tror dere kan gjøre mer med patenter, USA eller Kina?

 

Og dere er klar over at alle PCer fortsatt er laget i Kina? Så da får du både USA&Kina spionering. Og det gjør du uansett siden alle PCer kommer med USA OS og USA HW. Dere blir derimot svært opprørt bare maskinen kommer fra Kina. Likevel så ignorerer dere når vi har direkte bevis for at amerikanske selskap spionerer på oss. Hva er det vi kaller det? Dobbelmoral.

 

 

Og har dere noengang prøvd å tenke over det? Tenk om Kina skulle spionert på ALLE alltid. Slik dere sier. Med alt. All info. Vi snakker om millioner av gigabyte data per sekund om ikke milliarder. Om dere tror at ingen hadde lagt merke til en slik datastrøm til Kina? Dere er klar over at det er fysisk umulig å sende så mye data til Kina?

 

USA derimot. Der har vi selskap som står for enorm trafikk. Utrolig mye norsk datatrafikk går til amerikanske selskaper. De kan lett kamuflere trafikk og sende tilbake til USA hvor vi har enorm fiberkapasitet for data. Og så kan CIA og NSA hente ut all info lokalt fra Google, Amazon, Microsoft, Apple osv servere. 

 

Men er vel min feil å forvente logikk ifra folk angående spionasje og Kina.

 

 

Det der høres ut som min og andres erfaringer med Huaweii-telefoner. Tester er fulle av halleluja, men brukerene sier Huffamei og flere helt normale funksjoner fungerer ikke ordentlig og en går stadig og håper på oppdaterte drivere for å fikse problemene.

Nei, brukerne sier ikke det i det hele tatt. Etter Mate 10 og P20 er nå Mate 20 helt i toppen av salgslistene, kun slått av iPhone i Norge.

 

Glem ikke Vaio.

https://vaio.com/products/

Glem ikke Vaio? Derfor du linker deres japanske nettside? Virker som om Vaio har glemt Norge. Eller mer riktig Sonys PCer solgte ikke bra her så de trakk seg ut, fordi de tapte mye penger på det. 

 

Vet ikke hvorfor jeg skal reise til Japan for å kjøpe en PC som helt klart ikke er god nok til å selges her engang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har i dag plukket opp en i7 modellen fra elkjøp. Foreløpig veldig fornøyd, men kjenner meg igjen i kommentar om viftestøy. Er helt stille ved normal "kontorbruk", men så fort du gir maskinen litt å tygge på så suser viftene nok til at det er litt sjennerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ikke noe trekk for at man MÅ legge fingeren på fingeravtrykksleseren for å i det hele tatt slå maskinen på? Glem alle spionanklager mot Huawei, uansett produsent er ikke det noe jeg vil ha på laptopen min. En vanlig fingeravtrykksleser som ikke er på av/på-knappen kan man i det minste ignorere. Fungerer av-på-knappen hvis an legger en teipbit over? Vil en teipbit være nok for å hindre lesing av fingeravtrykk?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...