Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få mer overskudd i hverdagen?


Sandy Koufax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Røyker du? Drikker du jevnlig (par pils hver dag?). Sover du til faste tider? Hvordan er du i matveien? Trening?

 

Det jeg kan si av personlig erfaring er at rutine, kosthold og trening er nøkkel til å føle seg utvilt og ha trøkk i kroppen. Man må også forsøke å unngå for mye stress og få nok søvn (6-7 timer i døgnet helst, hvor du av og til får sovet ut litt lenger).

 

Prøv å ligg unna alkohol, stå opp og legg deg til faste tider (typisk stå opp 6 og legg deg 22-23). Spis 5-6 ganger om dagen, normal sunn kost og tren 3-4 ganger i uken. 

Edit: Bytt ut brødskiva med knekkebrød til frokost og mellommåltidene. F.eks med makrell i tomat. Og spis fisk, kylling, salat .. Ikke så mye ris/pasta/fet mat/rødt kjøtt. Den seigeste mannen jeg har kjent var min bestefar. Han jobba fra morgen til kveld hele livet, spiste jevnlig norsk husmannskost og hadde rutinene inne. Drakk og røykte ikke. Fungerte tydeligvis utmerket - men mye er selvsagt også genetisk.

--

Hvis dette ikke fungerer så kan du ha noe form for vitaminmangel eller no?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Som nevnt er rutiner viktig. Visst jeg ikke tar feil viser forskning at man kan med hell sove 8-9 timer. 

Man kan ikke ta igjen søvnmangel. 

 

En annen ting er hjertet ditt. Har man et sterkt hjerte som følger av trening, blir alt mye lettere. 

Kjør intervalltreninger noen ganger i uken. Kroppen er ikke skapt for å sitte stille ekstremt mye, som mange gjør. Derfor kan andre former for trening også anbefales, for å få aktivert musklene. 

Lenke til kommentar

Er enig med det som er nevnt over - gå til legen og ta blodprøver; kan jo være at du har d-vitamin mangel, jernmangel eller andre lagre som trengs å fylles opp :) Ellers er det jo å ha gode søvnrutiner, trene, spise sunt og drikke nok vann bra ! Og Sana Sol og tran daglig 

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

Betalt noen til å screene postene på diskusjon.no for meg.

Hva menes med dét? Hvis du ikke gidder å ta svarene seriøst, hvorfor i det hele tatt gidde å lage en tråd? Man kan oppnå mye ved å forestille seg ting, hvordan man ville hatt det, stille seg dype spørsmål... Du vet, bruke huet. Prøver bare å åpne opp situasjonen for deg.

 

Men det er sikkert nyttigere å svare på om du er feit og lat.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...