Gå til innhold

ENK - mobil og internett bruk


Anbefalte innlegg

Jeg har et ENK hvor jeg vedlikeholder nettsider på et enkelt nivå. Frem til nå har jeg brukt min egen private mobil og mobilabbonement, men jeg ser at bruken nå er 50/50 privat og jobb og vet det finnes muligheter for å trekke ifra dette.

 

Mobilen min synger på siste verset og tenkte derfor høre angående muligheten. Jeg blir ikke helt klok på Altinn sine sider og tenkte kanskje noen her hadde peiling.

 

Pr i dag har jeg et mobil abbonement på 479 kr i mnd, 5748 pr år. 16 gb pr mnd, 10 av disse blir nok brukt på jobb, mens resterende er privat, om jeg i det heletatt bruker opp alt.

Mobil tenker jeg på en note 9 da jeg får større skjerm, og mulighet for å få brukt penn som letter en del arbeidsoppgaver når jeg ikke har pc'en tilgjengelig og mus.

 

Men hvor mye kan trekkes av på hver av de?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skattemessig kan du trekke fra kostnader som overstiger 4392 kr for el. Kommunikasjon. Altså internett og telefon. (I året )

 

Mva messing må man gjøre en fordeling etter bruk. Altså 50/50 gir 50 % fradrag i mva.(ikke fradrag for privat bruk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg ser det ut til at du må kalkulere andelen som er privat bruk og andelen som er i virksomheten og fordele kosnader/fradrag deretter ref https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/fradragsveiviser-for-enk/kostnader-til-mobiltelefon-bredband-telefon-mm/ Så vidt jeg kan skjønne gjelder det hele kostnaden og ikke bare mva iom at det er snakk om et enk?

 

Er du ikke mva-pliktig, så får du ikke fradrag for inngående mva nei.

Lenke til kommentar

For meg ser det ut til at du må kalkulere andelen som er privat bruk og andelen som er i virksomheten og fordele kosnader/fradrag deretter ref https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/fradrag/fradragsveiviser-for-enk/kostnader-til-mobiltelefon-bredband-telefon-mm/ Så vidt jeg kan skjønne gjelder det hele kostnaden og ikke bare mva iom at det er snakk om et enk?

 

Er du ikke mva-pliktig, så får du ikke fradrag for inngående mva nei.

Jeg klarer ikke å lese informasjonen du har linket til på samme måte som deg.

 

Jeg ser det som att du skal sette opp fradrag for bruttokostnader for EK tjenester også tilbakeføre 4392 kr for den private bruken. (som ikke er nøyaktig det samme som jeg skrev i første svaret, men som ligger ganske nærme(som i link er riktig))

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å lese informasjonen du har linket til på samme måte som deg.

 

Jeg ser det som att du skal sette opp fradrag for bruttokostnader for EK tjenester også tilbakeføre 4392 kr for den private bruken. (som ikke er nøyaktig det samme som jeg skrev i første svaret, men som ligger ganske nærme(som i link er riktig))

Det som står er at

du fradragsfører alle kostnader, og at den andelen som utgjøres av privat bruk [...] tilbakeføres

Dvs all privat bruk, det kan være både mer eller mindre enn 4392. Det er her jeg mener man må kalkulere privat bruk.

 

Det som står om 4392 er jo

Beskatningen foretas i form av et sjablongmessig fastsatt årlig inntektstillegg på kr 4 392

Men det stusser jeg på. For om man ikke krever fradrag for den private bruken, hvorfor skal man da skatte av noe? Mulig jeg misforstår noe vesentlig her altså.

 

Edit: Ser nå regneeksemplene og de støtter det du sier fullt ut. Sansynlig at jeg bare roter her altså :-/

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...