Gå til innhold

Nytt brukt skjermkort i HTPC


rublings

Anbefalte innlegg

Etter at min stasjonære pc ble nedgradert til mediapc for et par år siden, har den først nå begynt å vise sine begrensninger. Cpuen (3570k) holder fortsatt koken, men i går merket jeg for første gang begrensningene i mitt Radeon 7870. Ved streaming av Twitch i høy kvalitet, spesifikt 1080p 60, øker belastningen til 80-100% på GPUen og jeg får perioder med hakking og generelt en dårlig opplevelse.

 

Mitt første spørsmål er jo om det er mulig å forbedre mitt nåværende skjermkort, selv om jeg innser at denne kampen kan være tapt. Det er et Gigabyte HD7870 OC Windforce 2GB om dette har noe å si.

 

Mitt andre spørsmål er jo hva jeg burde se etter. Det blir et brukt skjermkort, og jeg tror jeg har resonnert meg frem til at et 1060 kort er sweetspot på bruktmarkedet nå. Burde jeg gå for 3gb eller 6gb i så fall? Jeg streamer til en 4k tv, men jeg spiller aldri spill på denne maskinen. Er Vram høyaktuelt når man skal streame i 4k også, eller bare spilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være noe annet som er feil på din maskin. Jeg har ingen problemer med Twitch 1080P på min I3 laptop med innebygd grafikk.

Spesifikt 1080p 60 ingen problem heller? Om jeg skrur ned kvaliteten til 720p går belastningen ned til 20-30%, og har aldri opplevd særlig problemer med Twitch før. Merket det først nå når jeg så på CS-majoren som foregår nå. 

Kan det ha noe med at den oppskalerer til 4k kanskje?

Lenke til kommentar

Kjørte ned oppløsningen på tven nå til 1080p, ingen forskjell i GPU bruk. Skrudde ned kvaliteten fra 1080p 60 til 720p 60 og gikk fra 80-85% til 30-40% GPU bruk.

 

Så 4k vs 1080p hadde ingen nevneverdig forskjell. 

 

Intel skjermkort skal gå samme med billig apuer, så tror heller AMD nedproter drivere for eldre skjermkort. Er heller det problemet ligger.

 

Installerte nye drivere i går for å se om det var noe forskjell, men det er nok sant som du sier at dette kortet er for gammelt til å bli prioritert. Det kostet jo også 1900,- for over 6 år siden, så jeg forventer ikke mirakler heller. Litt derfor jeg lurer på hva som er det beste kortet for mitt bruk til ca 1500,-. 

Lenke til kommentar

Du får laste ned en video som typisk hakker og prøve å spille den av med diverse og se om det fungerer bra.

 

Det beste jeg har prøvd for Blu-Ray er DVDFab. Den spilte helt fint av på en Core 2 Duo 1,6 GHz intel maskin uten video aksellerering i GPU. Her snakker vi 1080p 24 i opptil 40-50 Mbit.

 

Vet du om det er  CPU eller GPU som tar seg av video, eller er det en kombinasjon ? Hvordan er lastbildet når du dekoder og minst mulig annet kjører på maskinen ? Sjekk gjerne med baseline for å trekke fra bakgrunnsbruk.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye fancy ord her som jeg forstår lite av, men jeg satt meg ned å prøve litt forskjellig på HTPCen.

Det er bare Twitch som bruker i nærheten av så mye GPU. Som sagt rundt 80% i 1080p 60, og 35-40% i 720p 60. Dette gjelder i alle browsere. Om jeg skrur av hardware acceleration går forbruker ned drastisk, men CPU load ligger rundt 30-50%. Dette gjør dog at streamen blir veldig rar, hakkete og dårlig å se på, selv om ingen av komponentene ligger over 50% load. Jeg har lest at Twitch bruker en litt uvanlig avspiller som bruker HW acceleration uansett, men vet ikke hva dette gjør eller betyr for meg. Å skru av HW-A i chrome gjorde iallefall opplevelsen mye verre.

 

HBO-nordic - ca 10-15% GPU

Netflix - ca 10% GPU

PrimeVideo - ca 15% GPU

NRK Super - ca 15% GPU

Youtube 1080p 60 - ca 5% GPU og 20-25% CPU

 

Ingen av de nevnte tjenestene oppleves som hakkete, det er bare Twitch i 1080p 60 som er i nærheten av å makse GPUen til en hver tid.

Har også funnet ut at 7870 bare har support for 1440p 60, så det er jo enda et incentiv for å bytte til noe som støtter 4k 60.

 

Tusen takk for alle svar så langt, setter pris på at dere forsøker  :)  

Lenke til kommentar

Quote fra Noreng: Intel-grafikk har maskinvare-akselerering for avspilling av h.264 1920x1080@60fps, det fikk ikke AMD før R9 285

 

Høres nesten merkelig ut at den ikke fikk det før det. Blant annet skulle jeg anta at en del HD-innhold fra flere streamingtjenester er 1080p med 50/60 fps, med høyere bitrate og en del annet snacks i enkodingen.

 

Skulle jeg tippe, er det vel her eventuelt at det refereres til at man først på R9 285 hadde maskinvareakselerasjon for h.264 L4.2? Nå er det riktignok kanskje en del andre ting innenfor den profilen som ikke hadde maskinvareakselerasjon. Og det skulle være merkelig om dette ikke var støttet i forhold til h.264 om GPU-en ellers skulle klare VP9 med den oppløsningen og bitrate (VP9 benyttes bl.a. av Youtube for de fleste enheter).

 

Det nye med R9 285 var vel 4K h.264-akselerasjon og støtte for opptil L5.2. 

 

H.264 L4.2 1080p60 skulle vel prosessoren han har ellers uten problem ha klart i software.

 

OP sier han streamer til en 4K TV. Kjøres oppløsningen her på 4K, slik at man i tillegg til å dekode bruker ressurser på scaling? Hvis 4K her benyttes, ville jeg jo ellers tro at kortet ikke skulle klare noe mer enn 30Hz output, og at da 60 Hz streaming kunne bli litt meningsløst.

 

Brukes drivere man har fått via Windows Update eller benyttes det drivere lastet ned fra AMD?

Lenke til kommentar

Tror det kan være lurt å sjekke om Intel-software er installert og oppdatert, og sjekke om du får Intel Quick Sync til å kicke inn.

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

 

Du kan forsøke å bruke Handbreak for å aktivere Quick Sync eller spille av noe i Pot Player. Begge skal støtte Quick Sync.

 

Edit: I ytterste konsekvens kan du prøve å avinstallere Radeon-software for at den ikke skal plukke opp og bruke den når du ikke ønsker det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mitt andre spørsmål er jo hva jeg burde se etter. Det blir et brukt skjermkort, og jeg tror jeg har resonnert meg frem til at et 1060 kort er sweetspot på bruktmarkedet nå. Burde jeg gå for 3gb eller 6gb i så fall? Jeg streamer til en 4k tv, men jeg spiller aldri spill på denne maskinen. Er Vram høyaktuelt når man skal streame i 4k også, eller bare spilling?

 

For streaming og hardware-akselerasjon av dekoding, kan 1030 være et faktisk bedre valg enn 1060. 1030 har på enkelte områder en litt nyere arkitektur når det gjelder videodekoding, og støtter bl.a. maskinvareakselerasjon på 10-bit HDR VP9, noe 1060 ikke gjør. På 1050-serien er det vel to revisjoner av GPU-en, der den eldste er uten støtte for dette også.

 

I henhold til streamingtjenester vil du jo ellers få en del andre fordeler med nytt grafikkort. Bl.a. gjennom HDMI 2.0 eller nyere og støtte for HDCP 2.2. HDMI 2.0 vil kunne gi 50/60Hz frame rate. HDCP 2.2 er en forutsetning for at 4K-streaming skal fungere med en del tjenester, f.eks. Netflix. For Netflix er det vel også slik at du må bruke Win10+Edge eller Netflix-app for at 4K-streaming skal fungere (aldri selv testet 4K-streaming via Windows).

 

Uten å ha sjekket videospesifikasjoner så mye, kan jeg vel ellers si at jeg følte jeg fikk en del mer for pengene ved å velge AMD-basert grafikkort når jeg nå handlet før jul, og da kjøpte en Radeon RX580 8GB for noen hundrelapper mindre enn det jeg måtte betale for GeForce GTX 1060 3GB. Har ikke sjekket hvordan prisene er akkurat nå.

Lenke til kommentar

OP sier han streamer til en 4K TV. Kjøres oppløsningen her på 4K, slik at man i tillegg til å dekode bruker ressurser på scaling? Hvis 4K her benyttes, ville jeg jo ellers tro at kortet ikke skulle klare noe mer enn 30Hz output, og at da 60 Hz streaming kunne bli litt meningsløst.

 

Brukes drivere man har fått via Windows Update eller benyttes det drivere lastet ned fra AMD?

Oppløsningen som kjøres er 4k, og det er helt korrekt at kortet ikke har støtte for 4k 60hz. Grunnen til at jeg kjører 60hz er rett og slett at det er den komboen Twitch opererer med. Det går rett fra 1080p 60 til 720p 60, ingen 1080p 30 tilgjengelig. Derfor blir bildet merkbart dårligere når jeg går ned et hakk fra høyeste kvalitet.

 

Jeg lastet også ned driverne fra AMD for et par dager siden, nettopp for å forsikre meg om at jeg hadde de nyeste driverne.

 

Tror det kan være lurt å sjekke om Intel-software er installert og oppdatert, og sjekke om du får Intel Quick Sync til å kicke inn.

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/detect.html

 

Du kan forsøke å bruke Handbreak for å aktivere Quick Sync eller spille av noe i Pot Player. Begge skal støtte Qucik Sync.

 

Edit: I ytterste konsekvens kan du prøve å avinstallere Radeon-software for at den ikke skal plukke opp og bruke den når du ikke ønsker det.

Jeg skal se om jeg får sett litt på dette i morgen. Hvis ikke det er lastet ned av Windows by default, så har jeg det nok ikke.

 

For streaming og hardware-akselerasjon av dekoding, kan 1030 være et faktisk bedre valg enn 1060. 1030 har på enkelte områder en litt nyere arkitektur når det gjelder videodekoding, og støtter bl.a. maskinvareakselerasjon på 10-bit HDR VP9, noe 1060 ikke gjør. På 1050-serien er det vel to revisjoner av GPU-en, der den eldste er uten støtte for dette også.

 

I henhold til streamingtjenester vil du jo ellers få en del andre fordeler med nytt grafikkort. Bl.a. gjennom HDMI 2.0 eller nyere og støtte for HDCP 2.2. HDMI 2.0 vil kunne gi 50/60Hz frame rate. HDCP 2.2 er en forutsetning for at 4K-streaming skal fungere med en del tjenester, f.eks. Netflix. For Netflix er det vel også slik at du må bruke Win10+Edge eller Netflix-app for at 4K-streaming skal fungere (aldri selv testet 4K-streaming via Windows).

 

Uten å ha sjekket videospesifikasjoner så mye, kan jeg vel ellers si at jeg følte jeg fikk en del mer for pengene ved å velge AMD-basert grafikkort når jeg nå handlet før jul, og da kjøpte en Radeon RX580 8GB for noen hundrelapper mindre enn det jeg måtte betale for GeForce GTX 1060 3GB. Har ikke sjekket hvordan prisene er akkurat nå.

Interessant, absolutt. Jeg er ikke fremmed for AMD kort, har vært veldig fornøyd med det i HTPCen. Grunnen til at jeg nevnte 1060 var i utgangspunktet tilgjengelighet på bruktmarkedet. Ser at det ligger en god del 1060 i Bergensområdet, får 6GB kort for 1500,- på det laveste, ellers mange 3gb og 6gb kort til under 2000. AMD finnes det mindre av, men ligger litt assorterte 570 og et 580 kort for under 2000,-.

Er det spesifikke kort jeg IKKE bør kjøpe fra AMD? Kan et 560 feks gjøre jobben? Er 4xx fortsatt aktuell til mitt bruk, mener arkitekturen er ganske lik som 5xx, men jeg vet ikke om det er noe teknologi som er relevant for meg som ikke kom før 5xx serien.

Jeg har ikke dårlig tid, så jeg kommer nok til å følge med på markedet en liten stund. Om det er lurest å vente på et pent brukt 580 til en rimelig penge, så gjør jeg det. Jeg kommer ikke til å bytte dette kortet på en god stund.

Igjen folkens, tusen takk for gode svar, setter stor pris på dem.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Oppløsningen som kjøres er 4k, og det er helt korrekt at kortet ikke har støtte for 4k 60hz. Grunnen til at jeg kjører 60hz er rett og slett at det er den komboen Twitch opererer med. Det går rett fra 1080p 60 til 720p 60, ingen 1080p 30 tilgjengelig. Derfor blir bildet merkbart dårligere når jeg går ned et hakk fra høyeste kvalitet.

 

Blir det noe bedre hvis du kjører 1080p (@60) som oppløsning for pc-en mot TV-en?

 

Ifølge https://stream.twitch.tv/encoding/ skal profiler være tilgjengelig med 1080p30 i hvert fall. Hvordan blir det sammenlignet med 720p60?

 

Jeg lastet også ned driverne fra AMD for et par dager siden, nettopp for å forsikre meg om at jeg hadde de nyeste driverne.

 

Jeg skal se om jeg får sett litt på dette i morgen. Hvis ikke det er lastet ned av Windows by default, så har jeg det nok ikke.

 

Interessant, absolutt. Jeg er ikke fremmed for AMD kort, har vært veldig fornøyd med det i HTPCen. Grunnen til at jeg nevnte 1060 var i utgangspunktet tilgjengelighet på bruktmarkedet. Ser at det ligger en god del 1060 i Bergensområdet, får 6GB kort for 1500,- på det laveste, ellers mange 3gb og 6gb kort til under 2000. AMD finnes det mindre av, men ligger litt assorterte 570 og et 580 kort for under 2000,-.

Er det spesifikke kort jeg IKKE bør kjøpe fra AMD? Kan et 560 feks gjøre jobben? Er 4xx fortsatt aktuell til mitt bruk, mener arkitekturen er ganske lik som 5xx, men jeg vet ikke om det er noe teknologi som er relevant for meg som ikke kom før 5xx serien.

Jeg har ikke dårlig tid, så jeg kommer nok til å følge med på markedet en liten stund. Om det er lurest å vente på et pent brukt 580 til en rimelig penge, så gjør jeg det. Jeg kommer ikke til å bytte dette kortet på en god stund.

Igjen folkens, tusen takk for gode svar, setter stor pris på dem.

 

For at driverne skal være tilgjengelig via Microsoft må de bl.a. ha gått gjennom WHQL-testing etc. Ofte for eldre produkter mistenker jeg at det kan være "veldig enkle" drivere som blir tilgjengelig via Windows Update.

 

Stemmer nok at det har blitt solgt mye mer Nvidia-kort. Og da blir det mer tilgjengelig på bruktmarkedet også. Men 1060 (og 580 for den saks skyld) virker "overkill" i forhold til HTPC-bruk, og som sagt ser det ut til å være enkelte elementer på videodekodingssiden som faktisk kan være bedre på enklere kort enn 1060. 1030 har jo fordelen av at det normalt sett har helt passiv kjøling. Ingen erfaring her selv for HTPC-bruk. Min egen HTPC står fortsatt mot en 1080p TV, og gjør der jobben selv om man kjører med i3-2100 og da Intels integrerte grafikk. Men her må det en oppdatering til etter hvert. Men planlegger da egentlig å i utgangspunktet se om ikke integrert grafikk gjør jobben. 

 

Så vidt jeg husker, bruker 400-serien en god del mer strøm enn 500-serien. Mulig ikke optimalt for HTPC - riktignok litt avhengig av hvilket kabinett du benytter og hvor støysensitivt dette er.

Lenke til kommentar

Sant det. Windows Update sin drivere er om regel ikke noe å trakte etter. Siste driverene hos produsenter er omentrent alltid å foretrekke.

Husker Intel sine GPU-drivere var litt bob bob en periode og en måtte velge hva som skulle virke alt etter hvilken versjon man brukte.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...