Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovpålagt tjenestepensjon


pierce007

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt ansatt som daglig leder i en idrettsklubb.

Har oppdaget at flere ansatte som har 20% stilling eller mer, ikke er innberettiget. Alle faste ansatte får sin pensjon, men timelønnede og trenere/ og andre mer verv som er over 20% ikke er registrert.

Dette gjelder også sikkert flere år tilbake i tid.

 

Hvor langt bak i tid skal/bør/må jeg registrere den enkelte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig blitt ansatt som daglig leder i en idrettsklubb.

Har oppdaget at flere ansatte som har 20% stilling eller mer, ikke er innberettiget. Alle faste ansatte får sin pensjon, men timelønnede og trenere/ og andre mer verv som er over 20% ikke er registrert.

Dette gjelder også sikkert flere år tilbake i tid.

 

Hvor langt bak i tid skal/bør/må jeg registrere den enkelte?

 

Skal føres tilbake til når de startet i jobben som da var over 20% stilling.

Lenke til kommentar

Jeg antar at det er snakk om en innskuddspensjon, og medlemskapsretten følger da av innskuddspensjonsloven § 4-3:

 

(3) Arbeidstaker som har mindre enn en femdels stilling i foretaket,​ skal ikke være medlem av pensjonsordningen med mindre annet er fastsatt i regelverket.​

 

(4) Arbeidstaker som er sesongarbeider og som i løpet av et kalenderår har utført arbeid i foretaket​ som tilsvarer mindre enn en femdel av tilsvarende fulltidsstilling,​ skal ikke være medlem av pensjonsordningen med mindre annet er fastsatt i regelverket.​ I regelverket​ kan det fastsettes at en sesongarbeider bare skal opptas som medlem dersom det arbeid som er utført i løpet av de siste tre år, for hvert år minst utgjør en femdel av fulltidsstilling.​

Tredje ledd sikter til personer som er deltidstilsatte med fast brøk, mens fjerde ledd sikter til timelønnede med variabel arbeidsmengde.

 

Krav på innskudd i tjenestepensjonsordning foreldes normalt etter tre år, jf. Rt. 2001 s. 905.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...