Gå til innhold

Er Windows bare for lek og morro?


Anbefalte innlegg

Dette er et tema som har irritert meg i mange år, men nå er det nok. Om jeg ikke kan skru av automatisk restart kan jeg ikke lenger bruke Windows.

 

Hva gjør bedrifter generelt? Hva med kameraovervåking? Alarmsystemer? Hva med bedrifter som kjører systemer som logger data? Hva med de som jobber hos Microsoft, de må da la PCen stå å jobbe over natta noen ganger? Det kan ikke bare være jeg som går fra PCen uten å ha alle data lagret?

 

Det kan ikke bare være jeg som ikke leve med at Windows restarter seg i utide? Dette er jo krise? 

 

(Ja, jeg ser det fines 15 stegs guider på hvordan man kan "hacke" en mulighet, men det må da finnes andre muligheter? Hvilke bivirkninger gir denne 15 stegs guiden (som ennå ikke har hjulpet meg i å stoppe Windows fra å dolke meg i nakken. https://appuals.com/how-to-turn-off-automatic-restart-on-windows-10/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Restart på grunn av oppdateringer er ikke uunngåelig så det er ikke verre enn å planlegge litt. Microsoft kommer med oppdateringer den andre tirsdagen i hver måned. Det hender det komme noen utenom men det er ganske ekstraordinært.

 

Bedrifter bruker pro eller enterprice-utgavene som blant annet kan meldes inn i domener men de har også en bakenforliggende infrastruktur som bestemmer når klientmaskinene skal oppdateres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så et salgsargument for Windows Enterprise/PRO er at man selv kan bestemme når PCen restarter seg? 

 

...og dere klager over hvordan Apple styrer sine kunder :p 

 

Men det burde da ikke være så vanskelig for Windows å gi meg en advarsel et par dager, timer etc i forveien? Eller vente med å restarte til jeg får svart på en eventuell advarsel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Restart på grunn av oppdateringer er ikke uunngåelig så det er ikke verre enn å planlegge litt. Microsoft kommer med oppdateringer den andre tirsdagen i hver måned. Det hender det komme noen utenom men det er ganske ekstraordinært.

Jeg ønsker ikke å planlegge livet mitt rundt Microsofts kalender. Jeg ønsker å planlegge livet mitt ut ifra mine egne behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det burde da ikke være så vanskelig for Windows å gi meg en advarsel et par dager, timer etc i forveien? Eller vente med å restarte til jeg får svart på en eventuell advarsel...

 

Noe av dette (i en eller annen form) skal vel komme i Windows Home med årets "våroppdatering" av Windows (1903), som antageligvis begynner å rulle ut til folk i April.

Lenke til kommentar

Dette er et tema som har irritert meg i mange år, men nå er det nok. Om jeg ikke kan skru av automatisk restart kan jeg ikke lenger bruke Windows.

 

Hva gjør bedrifter generelt? Hva med kameraovervåking? Alarmsystemer? Hva med bedrifter som kjører systemer som logger data? Hva med de som jobber hos Microsoft, de må da la PCen stå å jobbe over natta noen ganger? Det kan ikke bare være jeg som går fra PCen uten å ha alle data lagret?

 

Det kan ikke bare være jeg som ikke leve med at Windows restarter seg i utide? Dette er jo krise? 

 

(Ja, jeg ser det fines 15 stegs guider på hvordan man kan "hacke" en mulighet, men det må da finnes andre muligheter? Hvilke bivirkninger gir denne 15 stegs guiden (som ennå ikke har hjulpet meg i å stoppe Windows fra å dolke meg i nakken. https://appuals.com/how-to-turn-off-automatic-restart-on-windows-10/

 

Det er windows som er dominerende i business-markedet, MacOS og linux har en forsvinnende liten andel.

Lenke til kommentar

Jeg kjører PCn på 24/7 og den har startet på nytt 2 ganger de siste 3 måndene uten samtykke.. Finner det ikke som noe stort problem, siden man kan velge hvilket tidspunkt den skal installere og restarte maskinen på, selv uten Enterprise versjonen..

 

Jeg kjører pro versjonen og ser nå at det er samme funksjon som Windows Enterprise tydligvis. Men det er alltids muligheter og deaktivere windows update ved å redigere Registeret noe, uten at jeg har satt meg inn i det noe særlig her..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg kjører pro versjonen og ser nå at det er samme funksjon som Windows Enterprise tydligvis. Men det er alltids muligheter og deaktivere windows update ved å redigere Registeret noe, uten at jeg har satt meg inn i det noe særlig her..

 

Da må du endre tilbake når du en dag bestemmer deg for å hente en bolk med oppdateringer .. Veldig lite heldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da må du endre tilbake når du en dag bestemmer deg for å hente en bolk med oppdateringer .. Veldig lite heldig.

Ja, det kan vel godt stemme.. Men men, i all utgangspunkt når det gjelder topic.. Windows har som sagt versjoner som man kan detaljestyre og oppdatere via egene interne servere manuelt, som er alfa omega for større bedrifter..

 

Tråden her er vel rimelig godt besvart av de første 3 postene, og ja man må betale for ekstra funksjoner.. :)

Lenke til kommentar

Min mening akkurat her og nå:

 

Skal man unngå å bli styrt av store corporations der du ikke bare er kunde, men også et produkt (les reklameinntekter etc.) så kan man bruke tid på å sette seg inn i Linux. Det finnes massevis av guider der ute, litt research og noen youtube-visninger så er man kanskje klar til å installere sin første distro.

 

Er man ikke i stand til - eller har tålmodighet til å sette seg inn i praktisk bruk av alternative operativsystemer så får man finne seg i at utgiver av operativsystemet bestemmer når og hvordan oppdateringer skal foregå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er et tema som har irritert meg i mange år, men nå er det nok. Om jeg ikke kan skru av automatisk restart kan jeg ikke lenger bruke Windows.

 

Hva gjør bedrifter generelt? Hva med kameraovervåking? Alarmsystemer? Hva med bedrifter som kjører systemer som logger data? Hva med de som jobber hos Microsoft, de må da la PCen stå å jobbe over natta noen ganger? Det kan ikke bare være jeg som går fra PCen uten å ha alle data lagret?

 

Det kan ikke bare være jeg som ikke leve med at Windows restarter seg i utide? Dette er jo krise? 

 

(Ja, jeg ser det fines 15 stegs guider på hvordan man kan "hacke" en mulighet, men det må da finnes andre muligheter? Hvilke bivirkninger gir denne 15 stegs guiden (som ennå ikke har hjulpet meg i å stoppe Windows fra å dolke meg i nakken. https://appuals.com/how-to-turn-off-automatic-restart-on-windows-10/

Personlig har jeg blitt mer bevist på : 

*Automatisk lagring av det jeg gjør. Gjerne langt mer hyppig enn før.

*Benytte meg av programvare som kan starte opp selv etter restart og eventuelt det punktet du kom til når restarten slo inn.

*Sørge for at innstillingene er riktige sånn at windows oppdateringer som dette skjer utenom brukstid.

 

Per dags dato kan jeg ikke si at dette har gjort til at jeg har fått noe problemer. Om du er litt mer spesifikk på hva det gjelder kan det være at noen kan hjelpe deg med programvaren som sliter.

 

 

Lenke til kommentar

Og du ser hvordan det går når du ignorerer verden rundt deg?

 

Verden rund deg og meg baserer seg stort sett på os-restarter som ikke er kontrollert av Microsoft og det går helt fint. Vi har riktig nok både krig og klimakrise, men har ennå tilgode å se noen legge skylda for dét på os-restarter som ikke kontrolleres av Microsoft.  Kommentaren din er forøvrig fullstendig malplassert. Det å restarte operativsystemet sitt selv er ikke helt på linje med å være vaksine-nekter eller lignende.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det er windows som er dominerende i business-markedet, MacOS og linux har en forsvinnende liten andel.

 

En ekstremt uinformert misforståelse. Du finner riktig nok ikke mye linux på desktop, men penga ruller uansett ikke rundt på skrivebordet til folk. Hvorfor tror du f.eks. IBM kjøpte RedHat i historiens største oppkjøp (av softwareselskap)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Linux dominerer på servere, men det er også mange alternativer her. F.eks vil du oftere også komme over unikernels som f.eks IncludeOS i fremtiden. Men mye vil nok forsvinne inn i det som heter "serverless".

Windows på server vil forsvinne i clouden, fordi det er billigere enklere osv. Tipper om ganske få år så vil de som drifter Windows selv styre seg selv mot konkurs fordi de ikke er konkurransedyktige nok. Taper på tid, kvalitet og pris mot de som bruker nettskyen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...