Gå til innhold

Bergensere er skeptiske til Røkke-skyskraper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er greia med skyskraper motstand i Norge?

Alle som bor nært inntil vil jo tape utsikt og få skygge.  Dog, hvis man gjør dette på riktig måte med en god park eller lavbygg rundt og at bygget gjøres så smalt at det blir mer som viseren på et stort solur så vil omkringliggende hus kun få skygge i en liten periode hver.

 

Barcode-blokkbebyggelser som bl.a. Oslo har satset på, gir derimot skygge store deler av dagen for veldig mange og et relativt lite attraktivt gateplan - sånn sett kan en virkelig høy skyskraper være bedre (forutsatt som sagt park eller lign i området rundt).

 

Her et eksempel der man har dratt solur-bygget langt og integrert en arena på "bakkeplan"  http://www.jnordwall.com/designs/buildings-16989406

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke all motstanden, hvis jeg hadde fått tilbud om en skyskraper i mitt nabolag hadde jeg sagt ja med en gang, tomtepriser vil gå opp. Næringsliv i nærheten vil blomstre, mest sannsynlig vil Park og infrastruktur også forbedres i nærheten. Og så er ikke akkurat skyskrapere stygge å se på heller, man kan ikke bare tviholde på gamle små bygninger når man ønsker å ha en mer livlig bykjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...