Gå til innhold

Hvor skal jeg bosette meg rundt oslo?


theaaeide

Anbefalte innlegg

Hei! Skal studere i oslo (høyskolen kristiania) til høsten og vil kjøpe meg en egen leilighet!

 MEN det er stive priser.

 

Vet noen om noen fine områder utenfor oslo hvor det likevel er nogenlunde kortreist og enkelt å komme seg til oslo på dagsbasis. Et sted hvor en bolig er rimeligere?

 

Håper noen har erfaringer eller kunnskap om dette og vil dele dem med meg!

 

Mvh

Thea :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se først og fremst på total reisetid med kollektivtransport (google maps), heller enn på avstand på kartet og råd fra folk som har forelsket seg i et spesielt område. 

 

Hvis du ikke har råd til leilighet i Oslo så vil du måtte ofre en del når det gjelder kvalitet på nærområdet (popularitet, kulturtilbud, lavtlønns/trygdetett område osv) eller bare være langt nok ute på "landet". Skal prisen langt nok ned så kommer du dessverre ikke unna dette. Men togpendling og podcast på hodetelefonen er egentlig ikke så ille bare man optimaliserer reisetiden så godt man kan. 

Lenke til kommentar

Hva legger du i kortreist? 20 min, 40 min, 1 time? Generelt jo lenger reisetid, dess billigere. Bosetter du deg 1 time utenfor Oslo vil du kunne betale 25-50% av kvmprisen i Oslo, avhengig av standard osv. De fleste byer/tettsteder har tog/buss inn til Oslo minimum hver time, så det er ikke noe "dagsprosjekt" å ta seg inn til Oslo.

 

Men du egentlig kjøpe bolig, da? 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Hva legger du i kortreist? 20 min, 40 min, 1 time? Generelt jo lenger reisetid, dess billigere. Bosetter du deg 1 time utenfor Oslo vil du kunne betale 25-50% av kvmprisen i Oslo, avhengig av standard osv. De fleste byer/tettsteder har tog/buss inn til Oslo minimum hver time, så det er ikke noe "dagsprosjekt" å ta seg inn til Oslo.

 

Men du egentlig kjøpe bolig, da? 

 

Selv en halv time unna får du mye for pengene sammenlignet med Oslo. 

 

TS: For min første bolig fulgte jeg togskinnene ut av Oslo og fant omsider en bolig 10 min gang fra togstationen og derfra bare halvtimen inn til Oslo sentralstasjon.  Det kan være et greit kompromiss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hva slags prisområde snakker vi.

 

Høgskolen ligger jo godt plassert i sentrum, så prioriteten burde jo være å bosette seg et sted hvor man ikke er avhengig av å veksle mellom transport, ideen med å følge jernbanesporene for så å finne et greit område med gåavstand til jernbanestasjonen er definitivt ikke dårlig, da er man bare avhengig av å rekke toget fremfor at man først må ta buss.

 

Har man mulighet så hadde jeg jo definitivt prioritert å bosette meg forholdsvis sentralt, for så å ta buss/trikk. 

 

Er jo plenty med folk som pendler fra Østfold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...