Gå til innhold

Her er Mercedes' nye elbil i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

7,4 kilowatt?

Det var nå ekstremt korttenkt, vil ta evigheter å lade bilen hjemme.

Eller tenker de bare på med vanlig "stikkontakt lader"?

Hvis dette er ladehastigheten man får på ladestasjon med Type to kabel hadde jeg ikke rørt bilen med en ildtang.

 

 

På en "stikkontakt lader" (schuko) vil ikke få mer enn drøyt 2 kW maks. Denne typer kontakter skal ikke gi mer enn 10A, og effekt er strøm * spenning.

 

7.4 kW hjemme tilsvarer 32A, og det er en ganske stor andel av en vanlig hovedsikring...

 

På ladestasjon er det hurtiglading som gjelder, og der kan denne bilen ta imot 110 kW maks på de stasjonene som støtter det. De fleste hurtigladestasjoner tilbyr maks 50 kW.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

7,4 kilowatt?

Det var nå ekstremt korttenkt, vil ta evigheter å lade bilen hjemme.

Eller tenker de bare på med vanlig "stikkontakt lader"?

Hvis dette er ladehastigheten man får på ladestasjon med Type to kabel hadde jeg ikke rørt bilen med en ildtang.

 

7,4 kW er stort sett rikelig. Da får man altså fullt batteri på ca 11 timer.

 

Og lader man 8 timer hver natt kan man kjøre nærmere 100.000 km/år, med kun lading hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere glemmer hensikten med el-bil. Den har først og fremst med global oppvarming samt lokal forurensing å gjøre.

 

Til dere som er forbannet på elbiler og alle avgifts fordelene som følger med:

 

Jeg har en Nissan Leaf 40kw, Den kostet meg 307 tusen kroner. Når jeg lader hjemme koster det ca 40 kroner å lade den opp for så å kunne kjøre ca 20 mil. Når jeg hurtiglader koster dette meg ca 100 kroner.

 

Sammenlignet med en dieselbil som bruker en halv liter pr. mil er ikke forskjellen avskrekkende (ca 2-3kr pr. mil). Jeg kjører til daglig en strekning på 15 mil som er uten bomstasjoner, så her sparer jeg lite.

 

Alle fritakene som ble lovet i startfasen ev elbil-boomen er allerede i sterk forvitring. I løpet av et par år regner jeg med at samtlige fordeler er borte - og dermed også de økonomiske insentivene til å kjøpe elbil.

 

Denne utviklingen vil komme til å redusere efffekten av grønne skiftet ved bilbruk til tilnærmelsesvis lik null. Og dermed er politkernes "grønne" ambisjoner i løpet av få år strøket av kartet. Hvilke signaler vil dette gi oss forbrukere? Skal vi bare godta at det optimistiske grønne givet går i dass og så bare sitte å vente på ragnarokk? For ragnarokkk kommer det til å bli hvis vi ikke gjør noe - og det faderlig fort.

 

For meg personlig var miljøet den viktigste faktoren for å kjøpe elbil. Hadde jeg kjøpt en dieselbil til 300 tusen kroner ville jeg fått en både større og mer komfortabel bil. Jeg hadde dessuten sluppet å fylle tanken hver 15-20 mil og vente en god halvtime hver gang, men jeg angrer ikke kjøpet og kommer til

å fortsette å kjøre elektrisk inntil det kommer gangbare kjøretøyer som er enda mer miljøvennlige.

 

Menneskeskapt, global oppvarming er et faktum.

Har vi råd til å ignorere farene vi vet vil komme

hvis vi ikke for alvor reagerer?

 

 

 

Dagens regjering er - likt alle foregående regjeringer

noen sinkere i folhold til å bekjempe menneskeskapt global oppvarming. Norge er (så å si) det eneste

landet i Europa som har økt CO2-utslippene sine siden 1990. Skam dere politikere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

7,4 kilowatt?[/size]

Det var nå ekstremt korttenkt, vil ta evigheter å lade bilen hjemme.[/size]

Eller tenker de bare på med vanlig "stikkontakt lader"?

Hvis dette er ladehastigheten man får på ladestasjon med Type to kabel hadde jeg ikke rørt bilen med en ildtang.

Den lades mens du sover. Litt under 10 timer fra helt tomt til helt fullt. Ingen parkerer helt tomt. Det holder fint for de aller fleste.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De burde jo gruse Model S 75 på rekkevidde, men det gjør de ennå ikke. Rart, men er kanskje en strategi.

Batterier koster penger. De kunne nok gjort det om de ville det, men det går ut over andre ting, som pris. 

 

400km rekkevidde holder og er nok den rekkevidden flesteparten tenker på som "the sweetspot". Altså er det ikke noe vits å kaste mer vekt inn i bilene for å få mer rekkevidde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en følelse av at denne deler akkurat samme batteripakken som e-tron? Alle bilene legger seg jo på 400km ish for tiden.. som er for lavt med batteridrevne biler, spesielt i Norge hvor tapet er høyt på vinteren.

 

Mtp Mercedes og Tesla sitt nære sammarbeid, skulle man nesten heller tro at den deler noe med Tesla enn Audi. Men hvem veit  :shrug:

Lenke til kommentar

Menneskeskapt, global oppvarming er et faktum.

Det er altfor bastant. Det er mange forskere som mener noe annet. Hvor vær forandringene kan forklares av mindre solaktivitet. Det matcher faktiske de historiske hendelsene hvor endringer er forårsaket av forandringer av gulvstrømmer og assosierte forandringer i det elektromagnetiske feltet med økte jordskjelv og vulkanske utbrudd. Ting ser ut til å gå i en sirkel. Vi har hatt slike værforhold tidligere uten menneskelig forurensning.

 

Når det kommer til topic, så er det vel ingen bombe at jeg mener Mercedes har for kort rekkevidde. 20 mil om vinteren med gjennomsnitthastighet på 80-90 km/t? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...