Gå til innhold

Borttauing ved snøbrøyting


Bone

Anbefalte innlegg

Fikk ikke helt svaret på dette i jus, prøver her:

 

 

Hei,

 

 

Har et lite spørsmål vedrørende det å eventuelt bli tauet bort nå i disse snødagene.

 

 

Bil står lovlig parkert i den forstand at det er en vei i et boligområdet (30-sone, og da altså 50 eller mindre), og det er ikke noe parkering forbudt-skilt.

Bilen har stått på samme sted i hele høst.

 

Men, nå har vedkommende fått litt varsler og "trusler" om borttauing om den ikke flyttes, siden det skal brøytes for snø.

 

 

Greit nok. Jeg ser ingen problemer med at den ikke bør stå der når det er snøbrøyting osv.

 

Men, generelt, når det er vårrengjøring/osv, så er det ofte slik at de setter opp midlertidige skilt 24 timer i forveien, for å gi advarsel at nå skal det gjøres noe renhold langs veien. Men, det blir aldri satt opp skilt ved snøbrøyting, det har i hvert fall ikke blitt gjort det der vi bok.

 

Hvor ligger egentlig hjemmelen ved borttauing?

 

Jeg ser i vegtrafikkloven § 37 (1) b, at politiet kan kreve fjernet biler som er til hinder for trafikken eller for snøbrøyting, etc.

 

Bilen står slikt sett ikke i veien for trafikken, men jeg ser at det er kjedelig(!) at den står der når det skal brøytes snø.

 

Spørsmålet blir vel; Hvis den ikke blokkerer vanlig trafikk, hvordan forholder man seg til snøbrøyting? Mener de at man ikke kan parkere langs veien hele vinterhalvåret, siden snøbrøyting kan komme uanmeldt - når som helst (altså sånn i teorien). Burde man ikke få noen varsler? Det er litt vanskelig å forholde seg til slike vage regler i praksis.

 

 

Takker for hjelp og oppklaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal settes opp parkering forbudt skilt, rart hvis det ikke er gjort. I parkeringsforskriftene står det:

 

 

 

§ 25.Undersøkelsesplikt

På parkeringsplass på offentlig ferdselsåre må fører og eier av motorvognen senest 24 timer etter at parkeringsregulerende skilt er satt opp, rette seg etter skiltet.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260/KAPITTEL_5#shareModal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det som er litt av problemet, det er det ikke gjort.

 

Da vi bodde i Oslo sentrum var ikke dette et problem. Da ble det satt opp midlertidige skilt, og biler ble eventuelt flyttet vekk når disse kom opp. 

 

 

Når jeg snakket med kommunen angående dette, var argumentet at "bilen ikke skulle være til hinder" (mtp. trafikk, brøytebiler, brannbiler, etc..)

 

 

Dette er en vei i et boligområde med privathus. Det er vanlig parkering langs en stille vei.

 

Ja, man må foreta en liten sving rundt bilen, og nei, to biler kan ikke passere hverandre samtidig med at parkert bil står der (altså 3 i bredden).

 

Men, både brøytebiler og brannbiler skal greit kunne komme forbi, selv om den står parkert der.

 

Argumentet over telefon var at bilen ikke skulle være til hinder. Og, det ser jeg ikke helt, når man fint kan kjøre forbi (men da må altså eventuelt kommende trafikk vente). Dette er vel nokså vanlig i slike boligområder?

 

Siden den da etter min mening ikke står til hinder for vanlig normal trafikk (brannbiler, etc, inkludert), da bør vel skilting være neste steg for eventuell hjemmel for å taue bort..?

:hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er det som er litt av problemet, det er det ikke gjort.

 

Da vi bodde i Oslo sentrum var ikke dette et problem. Da ble det satt opp midlertidige skilt, og biler ble eventuelt flyttet vekk når disse kom opp. 

 

 

Når jeg snakket med kommunen angående dette, var argumentet at "bilen ikke skulle være til hinder" (mtp. trafikk, brøytebiler, brannbiler, etc..)

 

 

Dette er en vei i et boligområde med privathus. Det er vanlig parkering langs en stille vei.

 

Ja, man må foreta en liten sving rundt bilen, og nei, to biler kan ikke passere hverandre samtidig med at parkert bil står der (altså 3 i bredden).

 

Men, både brøytebiler og brannbiler skal greit kunne komme forbi, selv om den står parkert der.

 

Argumentet over telefon var at bilen ikke skulle være til hinder. Og, det ser jeg ikke helt, når man fint kan kjøre forbi (men da må altså eventuelt kommende trafikk vente). Dette er vel nokså vanlig i slike boligområder?

 

Siden den da etter min mening ikke står til hinder for vanlig normal trafikk (brannbiler, etc, inkludert), da bør vel skilting være neste steg for eventuell hjemmel for å taue bort..?

:hmm:

 

Om bilen står parkert slik at møtende trafikk må vente for å komme forbi den er den i mine øyne til hinder. Har du et bilde fra Google Maps f.eks om hvordan det ser ut i veien?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Ikke som jeg kan gi akkurat nå (bilde, altså).

 

 

Men nei: 3 biler går ikke i bredden. Det er en vanlig vei hvor et par biler kan møtes, med litt "grøft" på hver side.

Så, når man parkerer langs veien, som flere gjør, så får ikke to andre biler passert samtidig. Slik er veien der, og andre steder.

 

Men, siden det ikke er plassert skilt, så skal det vel da være lov å parkere der? 30-sone og ingen forbudsskilt..?

 

Det er skilt på ANDRE siden, slik at det virker å være meningen at biler ikke skal kunne parkere på BEGGE sider av veien, men kun holde seg samlet på den ene siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...