Jump to content
Redaksjonen.

Nå er det vedtatt: Det er slutt for Airbus 380

Recommended Posts

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

Det er begrenset hvor mange flyplasser som er store nok til å ta imot disse flyene. De begrenses derfor til store knytepunkt. Da begrenses også passasjergrunnlaget som kan dekkes av andre noe mindre men store nok fly som er mer allsidig.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

For å ta et ekstremt eksempel. Det er mer penger i fem avganger på åtte timer mellom Sola og Gardermoen enn én avgang med en A380. Alle vil ikke fly samtidig og å fylle og tømme en A380 tar tid.

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

Det er begrenset hvor mange flyplasser som er store nok til å ta imot disse flyene. De begrenses derfor til store knytepunkt. Da begrenses også passasjergrunnlaget som kan dekkes av andre noe mindre men store nok fly som er mer allsidig.

I tillegg er det også blitt tillatt å fly tomotorsfly over verdenshavene (ETOPS). Det gjør det mulig å fly direkteruter med mellomstore fly, i stedet for å mate all trafikk via store knutepunkter for overgang til store 4 motorsfly.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...