Gå til innhold

Nå er det vedtatt: Det er slutt for Airbus 380


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

Det er begrenset hvor mange flyplasser som er store nok til å ta imot disse flyene. De begrenses derfor til store knytepunkt. Da begrenses også passasjergrunnlaget som kan dekkes av andre noe mindre men store nok fly som er mer allsidig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

For å ta et ekstremt eksempel. Det er mer penger i fem avganger på åtte timer mellom Sola og Gardermoen enn én avgang med en A380. Alle vil ikke fly samtidig og å fylle og tømme en A380 tar tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Noen som har litt innsikt i hva som er bakteppet her?

Hvorfor er det ikke business i å ha store fly?

 

Det er begrenset hvor mange flyplasser som er store nok til å ta imot disse flyene. De begrenses derfor til store knytepunkt. Da begrenses også passasjergrunnlaget som kan dekkes av andre noe mindre men store nok fly som er mer allsidig.

I tillegg er det også blitt tillatt å fly tomotorsfly over verdenshavene (ETOPS). Det gjør det mulig å fly direkteruter med mellomstore fly, i stedet for å mate all trafikk via store knutepunkter for overgang til store 4 motorsfly.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...