Gå til innhold

Installere ny SSD i gammel laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kontaktene (og kontakt-layouten) er den samme i dag som på SATA-harddiskene jeg kjøpte på første halvdel av 2000-tallet.

 

Det eneste du må passe på er at SSDer typisk kommer i to tykkelser; 7mm og 9.5mm. En 9.5mm disk er ikke garantert å få fysisk plass hvis det har stått en 7mm-disk i maskinen fra før. De fleste (alle?) platedisker er imidlertid 9.5mm, så hvis maskinen ikke kom med SSD fabrikkny er det sannsynligvis nok fysisk plass.

 

Kjøper du en 7mm tykk disk for å montere den i en maskin som har hatt 9.5mm før, kan det være litt slark. Sjekk gjerne opp før du kjøper om det følger med noe slags bracket til SSDen som lar deg bygge ut tykkelsen 2.5mm ekstra. Jeg fikk det med en av mine.

 

edit: Verdt å nevne er at selv om SATA-versjonene (1.0 / 2.0 / 3.0) er interkompatible kan de flaskehalse ytelsen. En SATA 3.0 SSD vil flaskehalses dersom maskinen kun støtter SATA 2.0. Du får likevel betydelig bedre ytelse enn ved en gammeldags platedisk, samt de andre fordelene ved SSD som noe lavere strømforbruk og ingen bevegelige deler som øker støy og fare for mekaniske feil.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ser ut som den bruker en vanlig 2.5" disk. Så bare å kjøre på med SSD.

 

Kjøper du en 7mm tykk disk for å montere den i en maskin som har hatt 9.5mm før, kan det være litt slark. Sjekk gjerne opp før du kjøper om det følger med noe slags bracket til SSDen som lar deg bygge ut tykkelsen 2.5mm ekstra. Jeg fikk det med en av mine.

 

Får klistre på noen slike møbelknotter.

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens.

Da synes det å være trygt å kjøpe en vanlig 2.5 SSD, ja.

Blir nok primært brukt som en stasjonær reserve-PC, så regner med det blir en billig 120GB-disk.

Om den i verste fall skulle være et par mm for liten, så får jeg brøke møbeltrikset, eller leve med slark. ;)

Takk igjen for nyttige innspill!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...