Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personlig konflikt med "kollega". Kan jeg kreve omplassering av han?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ansatt i en stor bedrift med flere eksterne avdelinger, hvor de avdelingene er "underleverandører" av f.eks min arbeidsplass. Han er ansatt i en av de avdelingene, som kan har 3-4 forskjellige arbeidssteder som de blir fordelt utover, prosjektavhengig.

 

Jeg derimot, er ansatt kun på den ene plassen, og er veldig fornøyd med det. Men problemet mitt er at vedkommende kan komme inn på min avdeling og prate med noen av mine andre kollegaer, hvorav en er hans barndomsvenn.

 

Det som skjedde mellom meg og han resulterte i en anmeldelse, (ganske alvorlig) som også resulterte med henleggelse pga ord mot ord. Som det oftes gjør i her i Norge..

 

Mitt spørsmål er, er det noen mulighet hvor jeg kan kreve at han ikke kommer på min arbeidsplass? Han kan bli prosjektert ut til tre andre steder så det burde ikke bli ett problem i å bli stasjonert ut.

 

Har en sånn arbeidssted lov å bestemme hvem som skal bli "innleid" til arbeidsplassen? Eller er det underleverandøren som bestemmer hvem de skal sende?

 

Anonymous poster hash: ddcf2...3e4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Publiserte du for tidlig?

 

Men hvor langt kan de strekke seg da?

 

Anonymous poster hash: 35303...d99

Ja, det gjorde jeg, dvs. siste halve setning falt ut uten at jeg fikk det med meg.

 

Nøyaktig hvor langt de kan strekke seg vet jeg ikke, men jeg foreslår at du først og fremst går til arbeidsgiver og sier at det er et problem for ditt psykososiale arbeidsmiljø å måtte jobbe sammen med vedkommende. Hvis du har en tillitsvalgt bør du snakke med vedkommende først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har rett til å organisere arbeidet, men må organisere det slik at det psykososiale arbeidsmiljøet ivaretas på en forsvarlig måte. For at du skal kunne kreve noe må det være en viss tyngde i ulempen du påføres - sosialt ubehag er ikke nok. Det at man har anmeldt en kollega vil heller ikke være nok, og noe mer alvorlig vil raskt bli parkert som "saken ble jo henlagt".

 

Her bør du få bistand fra tillitsvalgt/fagforening/verneombud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...