Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD og maskin som rebooter kontinuerlig


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Før jeg begynner, så lister jeg opp maskinvare:

 

Mobo: Gigabyte Z370N WIFI S-1151 M-ITX

CPU: Intel Core i5 8600K

RAM: Ballistix Sport LT 16GB 2666Mhz

PSU: Corsair RM650x

GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Turbo

SSD: Samsung 860 EVO 500GB

OS: Windows 10 Pro

 

Maskinen var nybygget i april/mai. GPU installert i oktober.

 

Jeg hadde mye trøbbel med minnebrikkene når maskinen var ny. Memtest viste feil og hadde ofte BSOD. Alt dette ordnet seg med BIOS update. Maskinen har fungert helt fint uten problemer siden mai.

 

Så satt jeg igår og kikket på Youtube. Plutselig blåer skjermen ut og følgende feilmelding vises:

 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

 

Maskinen begynner så automatisk og feilsøke opp til 100% der den bare står og ikke vil gå videre.

 

Tar en tvungen shutdown ved å holde inne på-knappen. Når jeg etterpå starter den igjen, så begynner maskinen å skru seg av og på, av og på, med to sekunders mellomrom. Dette gjør den helt til jeg skrur av PSU.

 

Jeg fattet ingenting og begynte feilsøking.

 

Nullstilte CMOS ved å la maskinen stå uten strømtilkobling over natten. Holdt så inne på-knapp i mange sekunder før jeg koblet til strøm. Maskinen fortsatte å loope.

 

Koblet vekk alt av ledninger og utstyr. Fortsatt looping.

 

Fjernet så minnebrikke 2 fra spor 2. Maskinen startet og fungerte som normalt.

 

Ville utelukke feil på hovedkort, så monterte minnebrikke 1 i spor 2. Maskinen fungerer som normalt.

 

Monterte så minnebrikke 2 i spor 1. Maskinen fungerer som normalt. (What?)

 

Monterte begge minnebrikkene inn igjen (motsatt). Maskinen fungerer som normalt.

 

Uten å forstå hva dette var for noe, så begynte jeg og bruke maskinen igjen. Satt og bladde gjennom nettaviser da maskinen etter en time blåer ut igjen og viser følgende feilmelding:

 

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Maskinen begynner igjen og feilsøke opp til 100% der den stopper. Jeg tvinger nok en gang maskinen til å skru av. Når jeg skrur den på igjen, så begynner den og loope som den gjorde i går kveld.

 

Jeg vet nå ikke hva jeg skal gjøre. Har dere noen forslag?

 

På forhånd takk!

 

EDIT: Jeg har gjort en del research, og minnebrikkene kan finne på og være synderen. Jeg skal lage en memtest-pinne og stresse minnebrikkene igjen for og se om de har problemer.

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har minnebrikke 1 fullført memtest86 med null feil.

 

Minnebrikke 2 er et annet kapittel. Maskinen nekter rett og slett å starte med denne brikka. Viftene spinner opp på maks, holder seg der i 10 sekunder, før maskinen skrur seg av. Så starter den på nytt og prosessen gjentas.

 

Alt tilsier at minnebrikke 2 er gåen. Skal reklamere på denne. Gir en tilbakemelding når eventuelt nye minnebrikker er prøvekjørt.

Lenke til kommentar

Da har minnebrikke 1 fullført memtest86 med null feil.

 

Minnebrikke 2 er et annet kapittel. Maskinen nekter rett og slett å starte med denne brikka. Viftene spinner opp på maks, holder seg der i 10 sekunder, før maskinen skrur seg av. Så starter den på nytt og prosessen gjentas.

 

Alt tilsier at minnebrikke 2 er gåen. Skal reklamere på denne. Gir en tilbakemelding når eventuelt nye minnebrikker er prøvekjørt.

Hvis du har kjøpt et kit med to matchede moduler for dual channel config:

Du reklamerer på begge (hele kit’et som en vare)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...