Gå til innhold

Her tar hackerne full kontroll over den elektriske sparkesykkelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enhver som har oppdatert sin M365 med custom firmware, via tredjepart app, har da innsett at en ikke trenger passord for å koble seg til el-sparkesykkelen, selv om en har satt separat passord for bluetooth for sparkesykkelen, i den offisielle appen.

 

Det er derfor jeg begynte å alltid koble mobilen til el-sparkesykkelen via bluetooth, hver gang, før jeg tok en tur ut med den, for da tenkte jeg at bluetooth tilkoblingen på M365 ville være i bruk av min mobil. og hindre andre i å koble til el-sparkesykkelen min. Tror det var slik at bluetooth bare tar 1 connection om gangen og hindrer flere en 1, slik at el-sparkesykkelen skulle være trygg mot slikt hijacking, så lenge min mobil er koblet til den.

 

Zimperium er egentlig ute med gammelt nytt, ihvertfall blant oss M365 custom'ere. Har hatt min M365 i snart ett år, og oppdaterte til custom firmware, like etter kjøp.

Endret av DeluxProduct
Lenke til kommentar

amatørmessig men greit å vite - får håpe bare at mine 25 km/t klarer å kjøre fra hackere før de rekker å gjøre noe.

Ikke grunn til bekymring, det er bluetooth så avstanden er ikke avskrekkende.. du merker fort om en østeuropeer springer bak deg med pc en sin flagrende

Håper dere er klar over at det går an å bytte ut antennen og øke sendestyrken slik at man kan kommunisere over lengre avstand.

Lenke til kommentar

Ang røde kortet deres hvor mange har faktisk blitt stoppet av politiet når de kjører rundt i denne på offentlig vei?

Sett flere som har sånn i oslo sentrum så lenge man ikke rå kjører så er nok sjansen for å bli tatt minimal

Til Xiaomi Mijia M365, så var det en versjon med eldre firmware (1.3.8) som kan sperres til 20 km\t. Nyere M365 som har firmware versjon (1.4.1 og oppover), er sperret til 25 km\t, og har ikke mulighet for å låses til 20 km\t. De nye er da ulovlig på offentlig vei. Dette betyr at IKKE ALLE M365 er ulovlig, selv om en ser noen kjøre dem på offentlig vei.

 

Har kjørt forbi mye politi, i Oslo sentrum og utenfor sentrum, men har ikke blitt stoppet, men har lagt merke til at noen politifolk følger med når jeg kjører forbi dem, og virkelig glaner når jeg kjører forbi. For min del, så har jeg ingenting å være redd for, da den bare går i maks 20 km\t uansett, og bremser, lys, og alt er i topp stand.

 

Så lenge en kjører oppmerksomt og tilpasser farten etter forholdene og folkemengde, og triller om nødvendig, så går det greit. Men noen fotgjengere blir sure, og uansett hva, og reagerer på at en kjører på fortauet. Å elsparkesykle forbi dem, i gangfart, er galt for dem uansett. Noen er bare født sur, vil ha ting på sin måte, og liker ikke å møte elsparkesykler, sparkesykler eller sykler på fortauet.

 

Men jeg håper folk ikke går helt bananas, og kjører som villmenn når leie-elsparkesyklene kommer en gang i fremtiden. Uvettig bruk, og alt for mange elsparkesykler i trafikken, kan tvinge gjennom endringer i lovverket, som gjør det ulovlig å bruke disse på fortauet. Blir det regjeringsskifte i Norge, med f.eks SV og AP i spissen, så er det mulig at det blir registreringsplikt for både elsparkesykler og elsykler, og andre forandringer i lovverket, siden SV (mener jeg det var) foreslo dette tidligere. Men jeg håper dette ikke blir en realitet.

Endret av DeluxProduct
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til Xiaomi Mijia M365, så var det en versjon med eldre firmware (1.3.8) som kan sperres til 20 km\t. Nyere M365 som har firmware versjon (1.4.1 og oppover), er sperret til 25 km\t, og har ikke mulighet for å låses til 20 km\t. De nye er da ulovlig på offentlig vei. Dette betyr at IKKE ALLE M365 er ulovlig, selv om en ser noen kjøre dem på offentlig vei.

 

Har kjørt forbi mye politi, i Oslo sentrum og utenfor sentrum, men har ikke blitt stoppet, men har lagt merke til at noen politifolk følger med når jeg kjører forbi dem, og virkelig glaner når jeg kjører forbi. For min del, så har jeg ingenting å være redd for, da den bare går i maks 20 km\t uansett, og bremser, lys, og alt er i topp stand.

 

Så lenge en kjører oppmerksomt og tilpasser farten etter forholdene og folkemengde, og triller om nødvendig, så går det greit. Men noen fotgjengere blir sure, og uansett hva, og reagerer på at en kjører på fortauet. Å elsparkesykle forbi dem, i gangfart, er galt for dem uansett. Noen er bare født sur, vil ha ting på sin måte, og liker ikke å møte elsparkesykler, sparkesykler eller sykler på fortauet.

 

Men jeg håper folk ikke går helt bananas, og kjører som villmenn når leie-elsparkesyklene kommer en gang i fremtiden. Uvettig bruk, og alt for mange elsparkesykler i trafikken, kan tvinge gjennom endringer i lovverket, som gjør det ulovlig å bruke disse på fortauet. Blir det regjeringsskifte i Norge, med f.eks SV og AP i spissen, så er det mulig at det blir registreringsplikt for både elsparkesykler og elsykler, og andre forandringer i lovverket, siden SV (mener jeg det var) foreslo dette tidligere. Men jeg håper dette ikke blir en realitet.

Kommer neppe registreringsplikt på el-sparkesykler all den tid det ikke er plass til noe skilt. Er allerede registreringsplikt på el-sykler som kan kjøre fortere enn 25 km/t med fortsatt assistanse fra motoren (eller over 6 km/t for egen maskin).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...