Gå til innhold

Nordmenn venter nå nesten tre år før de bytter mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel en gledelig nyhet at mobilene varer lenger (eller at man ikke bytter så ofte da). Selv har jeg hatt min fra 2016 (tror jeg), og selv om den ikke har fått sikkerhetsoppdateringer på en god stund, men ny android, DET har den fått, så forstå seg på det den som forstå seg vil.

 

FOrøvrig en aldri så liten digresjon:

Ellers yntes jeg bilder eller reklamer for 4k og 8k tv'er og skjermer er helt herlige. Spesielt når de kommer sammen med teksten: "Sjekk bildeskarpheten!" eller "Fotorealistisk detaljnivå!". Jo da, for særlig at jeg ser noe til det på min HD-skjerm :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nesten tre år? En god mobil bør da holde i minst fire, helst fem år.

 

Så lenge får du ikkje oppdateringer til Android telefoner, så etter 2-3 år er den klar for bosskorga desverre. 

Man må jo ikke kaste den selv om den ikke får oppdateringer?

 

Har selv en telefon som er nesten 5 år gammel, har gammel Android men det spiller heller ingen rolle da jeg får brukt den til alt jeg vil.

Jeg har ennå ikke vært borti en app jeg ikke har kunne brukt grunnet gammel Android.

 

Har byttet batteri en gang og begynner nå å merke at ytelsene ikke er som en ny mobil ettersom appene krever mer og mer.

Kommer nok til å bytte snart grunnet ytelse og at jeg savner fingerskanner/ansiktsopplåsning.

Men har ikke hastverk med å bytte grunnet oppdateringer av Android.

 

Min samboer har mye nyere mobil med Android 8, men jeg kan ikke nevne noe hun kan gjøre som jeg ikke kan på sin mobil som jeg faktisk har behov for.

Lenke til kommentar

Jeg har nedbetalingsavtale på 36 for min telefon hos onecall (var student og trengte ny). Telenor og telia har swap og ssitsj(?). Der har man nedbetalingsavtale på 24 mnd om man ikke bytter telefon. Da er det helt naturlig at man venter nå som hver toppmodell koster 8000-17000kr/stk. Det er hårreisende priser

Lenke til kommentar

 

 

 

- Jeg bytter Mobil-TLF når enten den dør helt eller at nettet den bruker blir stengt slik at den blir praktisk talt ubrukelig.

 

Med tanke på hvor dyrt det er så blir det for min del en langtidsinvestering.

 

Lar ting seg fikse så gjør jeg heller det.

 

Faktisk godt mulig at jeg fortsatt hadde brukt min første Mobil-TLF per i dag hadde den fortsatt virket.

Men hvor lenge den gleden hadde vart er jeg usikker på siden dem nå begynner å stenge gamle nett.

Lenke til kommentar

Kjøper selv mobiler oftere ,men det er fordi dem blir ødelagt. Har klart å knuse skjermer, knuse kameraobjektiver , bøye dep , osv. Når man mister telefonen i en elv eller kjører over den med en bil. (Fungerte fint etterpå, men skjermen var fillebiter).

 

Har nå en LG G7 ThinQ or en Xiaomi Redmi Note 5pro som reservetelefon. Den Xiaomien føles minst like god i hånda som LG telefonen, vil nesten mene at den er et steg opp siden LG telefonen har bøyd seg litt. Nå har Xiaomien stort sett stått i bilen foruten om 2ukers bruk.

 

Bruker kanskje 2000kr i året på telefon?

Lenke til kommentar

Min mobil er over 6 år gammel av den enkle grunn av at jeg bruker mobil som en mobil skal brukes i mine øyne. Ringe og sende sms. Telefon funker som bare pokker og fortsatt batteri tid når den er full ladet i ca 3 dager ved normalt bruk for meg.

Folk får jo pokker ikke med seg hva som skjer rundt de for de går med trynet ned i den telefon. Mistet telling på hvor mange ganger jeg har blitt gått på pga de ikke ser noe annet en skjermen... Har blitt et par telefoner jeg da har kastet i bakken pga man blir forbanna av å bli gått på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk kjøper ikke smart-høytalere, og de kjøper heller ikke smart-klokker. All den tid tek.no roser begge opp i skyene. Årets julegave, 9/10 osv. Ikke at det er noe galt med teknologien, kun måten den blir brukt.

 

Så lenge får du ikkje oppdateringer til Android telefoner, så etter 2-3 år er den klar for bosskorga desverre.

Det stemmer ikke, unntaksvis, men dog.

 

Merker jo at batteriet begynner å skrante etter 2-3 år.

Da kan du kjøpe nytt batteri. Ikke kjøp telefon med innebygd batteri, da er all data på telefonen prisgitt å bli sendt inn til reperasjon sammen med alle mulige maskinvarefeil telefonen kan pådra seg. 

 

Kommer an på bruken det. Min siste iphone ble ødelagt etter 14 dager

Den hadde faktisk designmessige feil og trekk ved seg tiltenkt å bli ødelagt dag 0. Med mindre du kjøpte den da den ble sluppet, gikk du også i minus på antall dager før kunstig foreldelse inntreffer.

 

Problemet med at folk bytter så ofte er at reklamasjonen kan bli redusert til 3 år på mobiler i framtiden, eller kanskje det blir 2 år..

 

Jeg byttet fra S5 til S7 fordi mobilen var treg og har ingen planer om å kjøpe ny med det første

Ingen grunn til det, ingen S5 er treg, problemet er TouchWiz som Samsung legger oppå.

Installer https://lineageos.org/ hvis det er plus eller LTE-versjonen, så har du nyere Android og sikkerhetsfeilrettinger på din S5 enn på din S7, som forøvrig også er støttet (https://download.lineageos.org/herolte)

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder 4k-TVer er det svært deprimerende at det fremdeles er så få 4k-filmer tilgjengelig via TV og streaming. Ingenting på TV, og Netflix har bare noen få filmer i 4k. Selv nye filmer som er laget i 4k kommer for det meste bare i kjip HD på Netflix. Her er det noen som kniper igjen så ikke vi skal få kvaliteten vi ønsker oss, selv med dyreste abonnement. Det er trist at man nå er tilbake på piratkopiering for å få full kvalitet - jeg trodde de tidene var forbi.

 

Optiske medier hvor man kjøper de samme filmene om igjen og om igjen for hver ny medie-generasjon gidder jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar

Nesten tre år? En god mobil bør da holde i minst fire, helst fem år.

 

 

Enig. Min iPhone 6 Plus har vel rundet 4 år nå, og er fortsatt i brukandes stand. Fingeravtrykksleseren har begynt å krangle litt, men ellers ikke mye å klage på her. Aldri hatt deksel på den, eller skjermbeskytter. (Den virket så svær selv uten, den gangen.) Allikevel ingen plagsomme riper i glasset. Batteriet lader tilsynelatende som før, og varer som før. (Med unntak av en spesielt strømslukende app, aner ikke hva den driver med.)

 

Så har den selvsagt ikke alt nye telefoner har, og det den har er ikke like kjapt som på nyere telefoner. Både jeg og telefonen kunne nok vært byttet ut med en nyere modell.  :wee:

 

Men den holder det den engang lovet den dag i dag.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må jo ikke kaste den selv om den ikke får oppdateringer?

 

Har selv en telefon som er nesten 5 år gammel, har gammel Android men det spiller heller ingen rolle da jeg får brukt den til alt jeg vil.

Jeg har ennå ikke vært borti en app jeg ikke har kunne brukt grunnet gammel Android.

 

Har byttet batteri en gang og begynner nå å merke at ytelsene ikke er som en ny mobil ettersom appene krever mer og mer.

Kommer nok til å bytte snart grunnet ytelse og at jeg savner fingerskanner/ansiktsopplåsning.

Men har ikke hastverk med å bytte grunnet oppdateringer av Android.

 

Min samboer har mye nyere mobil med Android 8, men jeg kan ikke nevne noe hun kan gjøre som jeg ikke kan på sin mobil som jeg faktisk har behov for.

 

Det går greit å kjøyre bil uten sikkerheitsbelte også, heilt til du krasjer, men fram til da går det jo heilt fint. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...