Gå til innhold

Skoda viser nytt elbil-konsept


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og i likhet med konsernsøster Audi, har Skoda valgt å utstyre en bil med kamera i stedet for sidespeil, som på E-Tron.

<..>

Hva som eventuelt blir med videre til produksjonsmodellen, har vi ingen formening om, men kamera til speil virker ikke som en helt usannsynlig detalj.

 

Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.

Lest det samme jeg også. Argumentet for at et speil vil være bedre i henhold til driftsikkerhet er jo litt rart? Et speil kan knuse? Et speil har større flate som man må defroste? 

 

Det er enklere å beskytte et lite kamera enn et stort speil? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.

Audi e-tron har da dette som ekstrautstyr nå. Det koster riktignok ca 22 000kr.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.

Audi selger vel sin e-tron med kamera istedet for sidespeil nå i europa, men ikke USA så vidt jeg kan se. Så ihvertfall i europa er det åpenbart lov.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket audi-delen av elbilforum i går og 'virtuelt speil' så ikke ut til å imponere noen. Antallet var riktignok lavt, kun 2 uttalte seg og begge var negative.

 

 

På papiret har kamera noen fordeler, først og fremst er det enklere å dekke blindsoner enn med speil, dessuten kan du lage komposittbilder som dekker potensielt hele bilen.

 

Ulempen er at det kan bli dyrt pluss at det åpenbart er avhengig av riktig implementasjon og da kan det se ut som Audi muligens har bommet litt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

 

Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.

Audi e-tron har da dette som ekstrautstyr nå. Det koster riktignok ca 22 000kr.

Ja, det er jo et kamera til sikkert 50 kroner og en kabel til over 2 kroner. Så da blir det 22.000 til sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen er at det kan bli dyrt pluss at det åpenbart er avhengig av riktig implementasjon og da kan det se ut som Audi muligens har bommet litt..

Stemmer for dårlig implementation fremfor annet. Jeg ser ikke helt grunnen til at man skal ha skjermer nært der man tidligere hadde speil. Dette kan vell løses på en annen måte med bedre informasjon gjennom AR f.eks istedenfor syns jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kamera i stedet for sidespeil er en yndet detalj på veldig mange konseptbiler, men så langt har jeg ikke sett det på noen produksjonsmodeler. Jeg har hørt at årsaken skal være at regelverk i både USA og EU krever sidespeil blant annet pga driftssikkerhet. Jeg vet ikke om det bare er en urban myte eller noe i det. Mange er ikke klar over at speil står for så mye som 3-5% luftmotstanden. Så denne lille regelendringen kunne alene redusert klimautslippene fra bilparken ganske mye.

 Burde ikke en heldekkende ( avtagbart) hjul-skydd  også spare mye i luftmotstand?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at 3~5% økt rekkevidde er en stor gulrot for produsentene til å kjøre på med kameraer i stedet for speil. Kostnadsmessig vil jeg tro et kamera og skjerm koster omtrent det samme som et speil med varme, motorer og tilhørende knapper.

No er vel ikkje 3-5% mindre luftmotstand = 3-5% økt rekkevidde?

 

Digresjon, men uansett. =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Burde ikke en heldekkende ( avtagbart) hjul-skydd  også spare mye i luftmotstand?

Joda, men det går ut over kjølingen til skivebremsene så det krever enten andre kjøletiltak eller går ut over blant annet toppfarta.

 

No er vel ikkje 3-5% mindre luftmotstand = 3-5% økt rekkevidde? Digresjon, men uansett. =)

Ja, jeg forenklet litt vel mye i farta for å redusere innleggslengden.

Lenke til kommentar

 

 Burde ikke en heldekkende ( avtagbart) hjul-skydd  også spare mye i luftmotstand?

Joda, men det går ut over kjølingen til skivebremsene så det krever enten andre kjøletiltak eller går ut over blant annet toppfarta.

 

No er vel ikkje 3-5% mindre luftmotstand = 3-5% økt rekkevidde? Digresjon, men uansett. =)

Ja, jeg forenklet litt vel mye i farta for å redusere innleggslengden.

På elbiler brukes omtrent ikke bremsene på grunn av regenerering. overheting bør derfor være et minimalt problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...