Gå til innhold

Kansellerte flybillett ved en feil på web - får ikke refusjon selv om jeg gav beskjed umiddelbart


John-B

Anbefalte innlegg

Denne saken balanserer vel mellom om det er juridisk ulovlig, eller bare elendig kundeservice. Gjelder selvfølgelig Norwegian, som antagelig har norges dårligste kundeservice.

  1. Jeg bestilte flybillett, men oppdaget en feil. Det er 4 timers angrefrist, så jeg går inn på nettsiden deres for å kansellere den.
  2. På nettsiden ligger én reise under "Kommende reiser". Jeg kansellerer naturligvis den, i god tro om at det var den jeg nettopp bestilte.
  3. Viser seg deretter at den eneste reisen under "kommende reiser" var en annen reise enn den jeg bestilte (samme destinasjon, men annen dato). Jeg har altså kansellert feil reise. Mest min skyld, men også litt Norwegians siden nettsiden kun listet opp en annen reise, ikke den jeg nettopp bestilte.
  4. Jeg kontakter Norwegian umiddelbart (dette mener jeg er et viktig poeng) og forklarer at jeg ikke mente å kansellere den og spør om de kan omgjøre kanselleringen.
  5. Får beskjed om at det ikke er mulig (som selvfølgelig bare er bullshit, de kunne enten trykket på en knapp for å omgjøre eksisterende bestilling, gitt meg en ny billett, eller refundert cashpoints slik at jeg kunne kjøpe selv).
  6. Jeg har altså betalt for et sete på flyet. Men nå nektes jeg å bruke det fordi jeg trykket på en knapp på web, som Norwegian har fått beskjed om var et uhell. Jeg kan altså dokumentere at det hele tiden har vært min intensjon å benytte meg av denne bestillingen.

Jeg har forståelse for at dette ikke kunne gjøres noe med dersom jeg kom lenge etterpå og sa at jeg gjorde feil, fordi systemet deres da definitivt hadde fullført kanselleringen, og kanskje også solgt setet på nytt. Men i mitt tilfelle er det 100% sikkert at setet ikke hadde blitt solgt på nytt, og det er ikke umulig at kanselleringen ikke en gang hadde blitt fullført i systemet med tanke på tregheten de har i systemene sine (ref punkt 3 over). Flyet var heller ikke fullbooket.

 

Har jeg noen sak juridisk her, eller er det bare elendig kundeservice?

Norwegian kan jo i teorien ikke lastes for at jeg trykket feil (selv om de var litt medvirkende). Men jeg mener konseptet med at jeg har betalt for en tjeneste som de nekter meg å bruke er meget tvilsom under disse omstendighetene, siden det ikke medfører noen "ulempe" for Norwegian å rette dette. Hele grunnen til at de har lov å nekte refusjon ved kansellering, er vel fordi det kan medføre en vesentlig ulempe for de å måtte tilby det. Men det er det ikke i dette tilfellet.

Et poeng er også at det aldri burde vært mulig å kansellere en reise som ikke kan refunderes. For kunden har det ingenting for seg å kansellere en urefunderbar flybillett. Det fremstår som en felle - kunden har ingenting å tjene på å gjøre det, men desto mye å tape på det. Norwegian derimot har alt å tjene på det, siden de da kan selge billetten på nytt - få betalt for den samme billetten to ganger. Etter min mening burde dette være ulovlig uten å gi en form for kompensasjon til kunden (ikke full refusjon selvsagt)

Dessuten, siden de er pålagt å tilby 4 timers angrerett ved kjøp av billetter. Burde ikke de da også måtte tilby det ved avbestilling?

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, men da vet du at det har noe for seg å kanselerer en urefunderbar billett: Du får refundert skatter og avgifter.

 

Her har du dessverre vært litt for kjapp i avbestillingen og må nok finne deg i å kjøpe ny billett. Det er kjipt, men jeg kan ikke se at norwegian gjør noe galt her. De kunne selvsagt vært mer fleksible, men det er de ikke.

Lenke til kommentar

Ok, men da vet du at det har noe for seg å kanselerer en urefunderbar billett: Du får refundert skatter og avgifter.

 

Du trenger ikke kansellere for å få refundert det. så nei, det har ingenting for seg å kansellere enn urefunderbar billett.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...