Gå til innhold

50mm objektiv, hvilket?


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et 50mm 1.4 objektiv som fungerer bra i dårlig lys. Har vært innom Nikkor 1.4G, Sigma 1.4 HSM og den nye Sigma 1.4 Art. Trenger et objektiv til å ta bilder på nært hold, portretter, street fotografering osv. 

 

Vurderer sterkt å kjøpe den nye Sigma, som koster meg 2k mer enn både nikkor og den gamle Sigma (brukt), men er den verdt pengene? Føler at hvis jeg først må ut med 2500kr for den gamle sigma, så kan man jo like greit spytte i 2k til.. Har lest meg opp og ned på reviews og sammenligninger, men klarer helt ærlig ikke å bestemme meg :hmm:Mange sier de ser store forskjeller fra sin Nikon 1.4G og nye sigma og vært svært fornøyd med kjøpet, mens andre skriver at forskjellene ikke merkes noe særlig i praksis. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter et 50mm 1.4 objektiv som fungerer bra i dårlig lys. Har vært innom Nikkor 1.4G, Sigma 1.4 HSM og den nye Sigma 1.4 Art. Trenger et objektiv til å ta bilder på nært hold, portretter, street fotografering osv. 

 

Vurderer sterkt å kjøpe den nye Sigma, som koster meg 2k mer enn både nikkor og den gamle Sigma (brukt), men er den verdt pengene? Føler at hvis jeg først må ut med 2500kr for den gamle sigma, så kan man jo like greit spytte i 2k til.. Har lest meg opp og ned på reviews og sammenligninger, men klarer helt ærlig ikke å bestemme meg :hmm:Mange sier de ser store forskjeller fra sin Nikon 1.4G og nye sigma og vært svært fornøyd med kjøpet, mens andre skriver at forskjellene ikke merkes noe særlig i praksis. 

 

Hvis du tåler vekta og størrelsen på sigma sin ART 50mm, så tror jeg det gir best bildekvalitet (med autofokus). Jeg er storfornøyd med den nå.

 

Jeg har også prøvd billig-alternativet til canon, nifty-fifty 50mm f1.8. Den er sikkert kjekk for nybegynnere, men bildekvaliteten er svært dårlig.

En mellomting er sigma's gamle linser. Jeg hadde sigma 30mm f1.4 på crop, og var godt fornøyd. Fin middelvei mellom vekt, pris og kvalitet. 

 

Edit: Jeg merker noe forskjell i kvalitet mellom ART og non-ART under redigering. Men i praksis er det kanksje ikke forskjell om du ikke cropper bildet en del, og/eller printer i A3/større.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Har selv Sigma Art og er fornøyd. Noen påstår at bokeh ikke er bra, men det er nok mest for å finne noe feil i forhold til Nikon 58/1,4 som koster over det dobbelte. Har selv lånt et 58 og sammenlignet bokeh.

 

Bruker av og til Nikon 50/1,8G som slett ikke er verst litt nedblendet.

 

Ville også vurdert Tamron 45/1,8 VC. Det er dessverre dyrt i Norge, koster mer enn Sigma Art, ikke slik andre steder. Hender det er på tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...