Gå til innhold

Bibelen - Fysikk, Språk, Matematiske og geometrisk design


AnArv

Anbefalte innlegg

Nei, Einstein oppfant ikke gravitasjonen, for den har eksistert like lenge som universet, rundt 13,8 milliarder år. Det han oppdaget/fant ut var en måte å beskrive gravitasjon og rom/tid konseptuelt og matematisk. Det gjorde forsåvidt Newton også, men Einstein utvidet dette til også å være gyldig for store avstander og store masser. Hva gjorde forresten Tesla kvalifisert til å avvise Einsteins formuleringer av gravitasjon? Var Tesla ikke i stand til å ta feil? Eller kanskje han bare avviste en teori han ikke forstod? Blir en teori eller et konsept feil bare fordi noen ikke forstår den eller ikke har grunnlag for å forstå den? Blir alt jeg ikke forstår feil bare fordi jeg ikke forstår det?

Du tror at universet har eksistert i 13.8 milliarder år? Du er bokstavelig helt ute. Om Tesla var i stand til å ta feil lar jeg Einstein svare for selv:

post-512501-0-52601200-1550887041_thumb.png

At ikke det man på den tiden anså som den smarteste mannen og kanskje igjennom hele historien, hvem vet, ikke forstår en teori. Synes ikke du dette er litt merkelig?

 

Finn en kamerat:

 

post-512501-0-83877900-1550887013_thumb.png

 

Du brukte en datamaskin for å skrive det innlegget. Datamaskinen hadde ikke fungert uten at vi hadde hatt relativitetsteorien for å beskrive fysikken som ligger i bunnen. Mobiltelefonen din hadde ikke fungert om vi ikke hadde kjent til (spesiell) relativitetsteori. GPS hadde vært mindre nøyaktig om vi ikke hadde kjent til generell relativitetsteori. Hver dag over hele jorda (jordkloden) blir relativitetsteorien brukt, og bekreftet. Hadde den vært feil hadde ikke radiokommunikasjon fungert slik den fungerer nå, og datamaskinen din hadde ikke fungert slik den fungerer nå. Heller ikke TVen din. Eller mikrobølgeovnen din. Hva var det du sa bare var "kun en teori"?

 

Dette hevder Tesla:

post-512501-0-24027100-1550887026_thumb.png

 

Tar han feil? Da må du forklare meg.

 

 

Du trenger bare se rundt deg på all teknologien som finnes i samfunnet i dag. Mye (nesten alt?) dette avhenger av relativitetsteori på en eller annen måte. Skulle ikke det være godt nok til å akseptere at relativitetsteorien gir en god beskrivelse av fenomenene denne teorien dekker?

 

At horisonten jevner seg med øynene, de i Australia ikke henger opp ned, at jeg setter en fot foran den andre uten at jeg blir påvirket av annet enn hvor jeg selv bestemmer meg for hvor jeg setter den, elvene ikke renner i forskjellige retninger og at eplene faller til jorden pga. tyngdekraften er tilstrekkelig for min flate verden.

 

 

Du mener guder og sånn? Fortell oss ett stk fakta om en gud/guder som kan verifiseres, kontrolleres og måles. "Det står i bibelen" er ikke en gyldig begrunnelse.

 

Noas Ark.

 

 

Jeg viste deg moteksempler. Jeg viste deg papyruser uten iota i αρχη. Og dette gir en rimelig grunn til å tro at også "orinigalen" kunne vært skrevet uten iota. Siden man ikke har originalen vil det kun være gjettverk om den var med eller uten iota. Altså er utgangspunktet til numerologisvadaen din på svært gyngende grunn. Shit in, shit out.

 

Skal gjøre det lett for deg. Ser du hva Wikipedia sier om Koine Gresk: https://en.wikipedia.org/wiki/John_1:1

post-512501-0-62291600-1550887051_thumb.png

Kan du innrømme at du har tatt feil? Er du mann/kvinne nok til det?

 

 

Hva er viktig i mitt liv, og hvem bestemmer hva som er viktig i mitt liv?

 

Dette vet kun du og utelukkende bestemmer du selv. Bare et vennlig råd fra en som tror på Gud; dine handlinger har konsekvenser både nå og senere.

 

 

Det er kun én av mange tolkninger. Omstridt er den også. Og hva i all verden er denne teite innblandinga av magi ("curse")?. En annen tolkning er svogerekteskap i slektslinja. Andre (riktignok spekulative) forklaringer er adopsjon og bestefedre gjennom morslinja. En annen er at ættetavlene er rent teologiske konstruksjoner (altså oppspinn) for å legitimere jesus som guds sønn. Du har også det momentet at ættetavler av slike lengder neppe ville blitt bokført for "vanlige" folk, i motsetning til kongelige, adelige og presteskap. Uansett, hva tilsier at akkurat DEN forklaringa er den riktige, sammenlignet med andre, inkludert at det hele er oppspinn? Jeg hadde fått det inntrykket fra deg at bibelen skal være historisk korrekt, men når man må inn med omstridte tolkninger, så står den påstanden for fall. Men uansett hvordan du snur og vender på det, så kan du ikke løse opp i selvmotsigelsene i den ættetavlefloka uten spekulative krumspring.

Ettersom bibelen er kontroversiell fordi mange mennesker er blitt forledet vil naturligvis det ikke være noe annet ift. enkeltdetaljer. Har hele tiden sagt at du skal lese bibelen selv og deretter finne ut av dette. Du forsøker koke suppe på spiker. Hvordan vet du i det hele tatt at dette er kontroversielt? Du som er selverklært katolikk, jeg mener ateist.

 

 

Den personifiserte ondskapen i form av den bibelske Satan, ja. Mennesker kan utføre onde handlinger, for eksempel fordi de er psykisk syke, har personlighetsforstyrrelser, eller fordi de har hatt en dårlig oppvekst, eller fordi de lar seg friste til å gjøre noe dumt for egen vinnings del. Men at det er noen overnaturlige eventyrgreier som påvirker dem til å gjøre onde handlinger? Nix!

Alle de tingene du lister opp er relevante og forklarer noe av ondskapen. Ta min egen del; jeg var utro mot en kvinne fordi jeg simpelthen ikke klarte stå imot fristelsen. Nå derimot med troen på Gud vil jeg aldri gjøre dette igjen. Har hatt de samme fristelsene som tidligere, men det er ikke antydning til problem med å avstå. Jeg er kjent for en jernvilje og hvordan forklarer du da at jeg klarte stå i mot mange andre fristelser men ga etter for noen. Forklaringen kan ikke ligge i mangel av selvkontroll?

 

Så "slummen" som tilber satan er blitt lurt de også? Vi som tror på Gud er lurt og "slummen" ditto. Hvem står da bak?

 

 

Hva har overspising med ondskap å gjøre?

Man må være masochistisk om man mener at det som skader en selv er deilig. Igjen hva er som er bakgrunnen for at folk skader seg selv med viten og vilje om det ikke er ondskapen som lurer i bakgrunnen?

 

 

Hvem har sagt at mennesker handler utelukkende rasjonelt? Hva er sammenhengen mellom IQ og evnen til å motstå fristelser? Å gi etter for fristelser er ikke noe annet enn hjernekjemi, hvor dopamin gir deg en umiddelbar tilfredsstillelse i en avhengighetssituasjon.

Så smarte mennesker har ikke et bedre utgangspunkt for å ta gode veloverveide valg kontra de mindre begavede? Hva skaper avhengighetssituasjonene? Jeg ville pekt på underholdningsbransjen (musikk, TV, film), matindustrien og profilerte mennesker som fronter jesuittene.

 

 

Satan reell? LOL! Dette sier mye om din frykt for spøkelser.

Spøkelser som i form av døde mennesker som går igjen; nei. I form av onde åndeligheter; ja. Du er hans tjener og du vet det eller ei; dere vil bli godt kjent senere, dessverre.

 

 

Kornsirkler? *Gjesp* https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/crop-circles-the-art-of-the-hoax-2524283/

Dette bare bekrefter hvor langt ute på konspirasjonskjøret du er. Du har null kontakt med virkeligheten. Ta en pause fra internett - du vil ha godt av det.

 

For travelt. Mange som skal informeres. Har i alle fall beina godt plantet på den flate jorda og prøver hva jeg kan for å holde fast deg slik at du ikke flyr av ballen.

post-512501-0-49963700-1550887380_thumb.png

post-512501-0-41659000-1550887405_thumb.png

 

 

 

Javel? Den skammelige paragraf 2 i grunnloven (som heldigvis er borte nå) sa at "Jesuiter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget". Hva med Saudi-Arabia som i praksis ikke tillater praktisering av annen religion enn islam - er det fordi saudierne de er mindre intelligente eller er det på grunn av irrasjonelle religiøse dogmer? Sett i et sekulært perspektiv er bannlysning av konkrete religioner irrasjonelt, uansett om det er katolisisme, protestantisme, judasime, islam, buddhisme, hindusme, shintoisme, naturreligioner, scientologi, etc. (dette selvfølgelig under forutsetning at religionen/sekten følger landets lovverk).

 

Dessverre ble den borte. Tror du de som skrev den bare "fant på"; ja dette må vi ta med! Islam og det okkulte er det samme. Skal gi deg mye informasjon om dette i et annet fredagsinnlegg. Bare for morroskyld; hva het hesten til Mohammed (ikke juks nå)?

 

 

Du tar feil. Det var mer "WTF?!??!"

 

Det er fullt mulig du har en slags sekterisk eller religiøs subkulturhumor som jeg ikke forstår, men som slår an hos dine venner innenfor ditt religiøse miljø. Uansett må jeg bare gjenta at jeg mener du bør tenke litt gjennom hvordan du presenterer vitsene dine om du vil gjøre dem forstått for et generelt publikum.

 

P.S.: Dette er ment som et vennlig ikke-satanistisk råd, fra ateist til ultrareligiøs.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte; du tok virkelig ikke ironien? :rofl:

Religion er menneskeskapt. Jeg tror på Gud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Avansert?" LOL! Det er pensum på videregående skole (eller var, da jeg gikk der) :rofl:

 

Resten av vrøvlet gidder jeg ikke bruke tid på, annet enn å påpeke at den som leter med lys og lykter etter innbilte sammenhenger i en stor nok tekst, vil finne dem om sammenhengene blir intrikate nok. Menneskehjernen er skikkelig god til å finne mønster der det ikke finnes noen mønstre. For eksempel kan det være vanskelig å skille mellom støy og signal, eller mellom Jesus og en hunderompe:

 

 

 

Ah, derfor det er forbudt i bibelen å pule dyr? :wee:

Lenke til kommentar

Hæ? Sitter du ikke og nyter tråden med en full bolle med popcorn? ;)

Strengt tatt føler jeg mer for å gripe etter en ølboks, men. Farlig billig med denslags her nede, en liten Heineken koster under seks kroner så man bør passe på konsumet.

 

(når det er sagt er jo bl.a. dine svar høydarne da, så. Jeg overlever nok.)

Endret av slemskurk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten som at man skulle si at sjefen nekter de ansatte komme på jobb :rofl:

Kan du innrømme at dine forsøk på å motbevise John 1:1 var fånyttes og at du tok feil? Eller går det for hardt inn på egoet?

Jeg tror de aller aller fleste som leser denne tråden her ser hvem som har tatt feil og basserer hele sin liksom utregning på antagelser og ikke fakta.

 

Som det ble påpekt, den eldste kilden viser at i noen setninger skrev en på en måte, mens i andre skrev en på en annen måte, john 1:1 ble ikke skrevet på måten du ønsker og regnestykket ditt klapper sammen som korthuset det var. Du kan jo prøve å endre regnestykk litt da ;)

 

(Og jeg har ikke nevnt alle krumspringene en må gjøre for å komme til resultatet)

 

Når jeg har litt overskudsrit så kan jeg lete litt etter 666 i bibelen. Evt så kan jeg utlede det fra Johon 1:1.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror de aller aller fleste som leser denne tråden her ser hvem som har tatt feil og basserer hele sin liksom utregning på antagelser og ikke fakta.

 

Som det ble påpekt, den eldste kilden viser at i noen setninger skrev en på en måte, mens i andre skrev en på en annen måte, john 1:1 ble ikke skrevet på måten du ønsker og regnestykket ditt klapper sammen som korthuset det var. Du kan jo prøve å endre regnestykk litt da ;)

 

(Og jeg har ikke nevnt alle krumspringene en må gjøre for å komme til resultatet)

 

Når jeg har litt overskudsrit så kan jeg lete litt etter 666 i bibelen. Evt så kan jeg utlede det fra Johon 1:1.

 

Takk, da har du endelig forstått dette. At den som hadde gjengitt regnestykket var upresis, betyr ikke sannheten er feil etter at alle fakta kom på bordet. Veldig fint at man kan få bekreftet at ArveSynden tok feil og at bibelen hadde rett. Dette var jeg selvsagt klar over hele tiden, selv om det tok litt tid før man fikk satt ArveSynden på plass. At vedkommende innrømmer feil derimot, kan man bortimot anse som usannsynlig.

Lenke til kommentar

Veldig fint at man kan få bekreftet at ArveSynden tok feil og at bibelen hadde rett. Dette var jeg selvsagt klar over hele tiden, selv om det tok litt tid før man fikk satt ArveSynden på plass. At vedkommende innrømmer feil derimot, kan man bortimot anse som usannsynlig.

Hvis du er interessert i å vite hvem lesere tror har rett eller er enig med, kan du se på hvor mange "piler opp" postene deres har fått.

 

Hint: det er ikke deg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk, da har du endelig forstått dette. At den som hadde gjengitt regnestykket var upresis, betyr ikke sannheten er feil etter at alle fakta kom på bordet. Veldig fint at man kan få bekreftet at ArveSynden tok feil og at bibelen hadde rett. Dette var jeg selvsagt klar over hele tiden, selv om det tok litt tid før man fikk satt ArveSynden på plass. At vedkommende innrømmer feil derimot, kan man bortimot anse som usannsynlig.

Siden du ikke klarte å lese gjennom linjene la meg si deg litt enklere;

 

Person A tokk først feil kilde og regnet med feil formel og summerte feil men insisterte på at han hadde rett. Når dette blir påpekt og den mest orginale kilden blir presentert endrer person A regnestykke så det passer og legger til en antagelse om at det var mulig at det ble skrevet på en annen måte, selv om den mest orginale kilden sier noe annet.

 

Person B påpekte regnefeil og kilde feil. Finner fram til den mest orginale kilden som også viser at der finnes to forsjellige skrivemåter, MEN setningen som diskusjonen dreier seg om er skrevet på en måte som ikke samenfaller med hva person A ønsker. Person B påpeker at når det mest orginale dokumetet viser at utregnigning er feil og at å anta at det ble skrevet på en annen måte, selv om kilden sier noe annet er å anta og dermed faller hele blokken sammen.

 

Person A fortsetter å hevde han vet hva som ble orginalt skrevet, selv om de bevarte tekstene sier noe annet og han har ingen annen kilde.

 

Hvem tar feil her, person A eller person B?

 

Jeg kunne også nevnt noe sånt som at dette var et "helig dokument" og på denne "helige tiden" det ble skrevet og reprodusert kan en vel anta at de som gjorde reproduksjonen gjorde den best mulige jobben, spesielt i en såpass viktig tekst og en spesielt viktig del av teksten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nesten som at man skulle si at sjefen nekter de ansatte komme på jobb :rofl:

Kan du innrømme at dine forsøk på å motbevise John 1:1 var fånyttes og at du tok feil? Eller går det for hardt inn på egoet?

På ingen måte. Du hevdet at αρχηι står i ORIGINALEN. Du har ikke vist en sånn original. Jeg, derimot, har vist til minst to gamle papyruser av Joh 1:1 hvor det detfinitivt står αρχη. Altså er din påstand i beste fall omstridt. Du sier jo selv at du ikke har noen original, så du kan ikke bevise at det faktisk skal være en iota der. Dette er elementære dokumentasjonskrav - når du hevder at ORIGINALEN skriver αρχηι, så må du også bevise det. Så enkelt er det. Jeg har vist flere eksempler på at det ikke er slik blandt de eldste papyrusene man kjenner til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På ingen måte. Du hevdet at αρχηι står i ORIGINALEN. Du har ikke vist en sånn original. Jeg, derimot, har vist til minst to gamle papyruser av Joh 1:1 hvor det detfinitivt står αρχη. Altså er din påstand i beste fall omstridt. Du sier jo selv at du ikke har noen original, så du kan ikke bevise at det faktisk skal være en iota der. Dette er elementære dokumentasjonskrav - når du hevder at ORIGINALEN skriver αρχηι, så må du også bevise det. Så enkelt er det. Jeg har vist flere eksempler på at det ikke er slik blandt de eldste papyrusene man kjenner til.

 

Og jeg har fortalt deg ved flere anledninger at dette var ment som den ORIGNALE skrivmåten. Du hevder altså at alle andre utenom deg tar feil ift. hvordan gresk ble skrevet den gangen og at John 1:1 derav er feil mtp. den matematiske formelen? Selv ikke at Wikipedia bekrefter skrivemåten er tilfredsstillende nok for deg tydeligvis.

Endret av AnArv
Lenke til kommentar

Og jeg har fortalt deg ved flere anledninger at dette var ment som den ORIGNALE skrivmåten. Du hevder altså at alle andre utenom deg tar feil ift. hvordan gresk ble skrevet den gangen og at John 1:1 derav er feil mtp. den matematiske formelen? Selv ikke at Wikipedia bekrefter skrivemåten er tilfredsstillende nok for deg tydeligvis.

Jeg kan vise til gamle papyruser som skriver αρχη. Det er jo hva som FAKTISK BLE SKREVET som er det viktige, ikke hva du mener burde stå der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan vise til gamle papyruser som skriver αρχη. Det er jo hva som FAKTISK BLE SKREVET som er det viktige, ikke hva du mener burde stå der.

Åh gud.

unnskyld at jeg kommer med et sidespor her, men det er en genial film om kommunikasjon med aliens (...det er et sidespor her med å snakke med 'toillinger'), og der er det da flere poenger.

'Arrival' heter den, og ja man kan gjerne se den med en god popkorn (eller chips / nachos) og den er faktisk ikke helt idiot.

 

Anbefales.

Lenke til kommentar

Jeg kan vise til gamle papyruser som skriver αρχη. Det er jo hva som FAKTISK BLE SKREVET som er det viktige, ikke hva du mener burde stå der.

Du glemmer at det kun er viktig hvis du er opptatt av hva som faktisk er sant. Hvis du er mer opptatt av konspirasjonsteorier og andre fantastiske teorier, vil de bevisbare faktaene måtte ignoreres når de ikke stemmer med det du allerede har bestemt deg for.

 

Så for deg, meg og de fleste andre er jo hva som faktisk ble skrevet viktig, men for AnArv er det viktigere det han mener burde være skrevet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...