Gå til innhold

Sveitserne inviterer hele verden til å hacke stemme­systemet sitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan anbefale Tom Scotts video på youtube ang elektronisk avstemning, og de potensielt farlige konsekvensene med det (som også er grunnen til at mange ikke gjør det).

 

Når det er sagt - Jeg lurer på om kanskje et system basert på kryptografi teknologi som bitcoin med ledgers og noder kanskje kunne muligens vært noe å basere det på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og her i landet er kommunal og moderniseringsdepartementet redde for å frigi kildekoden til EVA som brukes til stemmetelling i frykt for å røpe eventuelle sårbarheter ...

 

Jeg stemte for et par uker siden for første gang digitalt i en Sveitsisk folkeavstemning. Det var riktignok med det andre av de to systemene som er utviklet i Sveits de siste årene, men også det var åpen kildekode og med hele prosessen godt dokumentert. Ble positivt overrasket av det som ved første øykast virket som fornuftig bruk av kryptografi, air-gapped tellemaskin, logger i blokkjede, garantert flere øyne i alle sårbare faser og andre fornuftige grep i det som er en kompleks og sårbar prosess.

 

Elektroniske stemmesystemer har mange utfordringer, men gjort riktig, så har vi også verktøyene for å mitigere stort sett alle. Det er likevel en selvfølge at disse forsøkene må være offentlig tilgjengelige for gjennomgang av både forskere og andre interessenter. Og denne typen penetrasjonstester med pengepremier har allerede vist seg å være en genial måte å teste utsatte systemer ellers i teknologiverdenen.

 

Det lille jeg har hørt om de norske systemene som brukes vitner om totalt amatørmessig tilnærmning til problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Går du i en stemmebod her, så er det vel ingen som kan se hva du har stemt. Vil det ikke bli lettere å selge/kjøpe stemmer om du kan gjøre det hjemmefra?

 

Det er bare en fiktiv problemstilling. Det å skulle kjøpe stemmer må gjøres i et veldig stort volum for at det skal ha noen effekt - da fungerer det nok bedre å gjøre som det gjøres idag, vinkle nyheter på en måte som gjør at folk stemmer som man ønsker.

Lenke til kommentar

Enda en gang viser sveitserne resten av verden at direkte demokrati er bedre enn demokratisk valgt diktatur.

 

Som kjent, i et demokrati kan flertallet velge å avvikle demokratiet. I flere land er demokratiet nær en illusjon. velgerne kan stemme, men systemet er rigget. USA er det aller verste eksemplet der de rike, fullt lovlig, kan kjøpe senatorer og til og med presidenten. Det er ingen sperrer i loven for dette.

https://www.youtube.com/watch?v=TJlpS4vhKP0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og her i landet er kommunal og moderniseringsdepartementet redde for å frigi kildekoden til EVA som brukes til stemmetelling i frykt for å røpe eventuelle sårbarheter ...

 

Jeg stemte for et par uker siden for første gang digitalt i en Sveitsisk folkeavstemning. Det var riktignok med det andre av de to systemene som er utviklet i Sveits de siste årene, men også det var åpen kildekode og med hele prosessen godt dokumentert. Ble positivt overrasket av det som ved første øykast virket som fornuftig bruk av kryptografi, air-gapped tellemaskin, logger i blokkjede, garantert flere øyne i alle sårbare faser og andre fornuftige grep i det som er en kompleks og sårbar prosess.

 

Elektroniske stemmesystemer har mange utfordringer, men gjort riktig, så har vi også verktøyene for å mitigere stort sett alle. Det er likevel en selvfølge at disse forsøkene må være offentlig tilgjengelige for gjennomgang av både forskere og andre interessenter. Og denne typen penetrasjonstester med pengepremier har allerede vist seg å være en genial måte å teste utsatte systemer ellers i teknologiverdenen.

 

Det lille jeg har hørt om de norske systemene som brukes vitner om totalt amatørmessig tilnærmning til problemet.

 

Enig, det bør være et krav at et offentlig stemmesystem skal være open source. Dette er standard måte å gå frem på for å skape tillit til systemet.

Lenke til kommentar

Går du i en stemmebod her, så er det vel ingen som kan se hva du har stemt. Vil det ikke bli lettere å selge/kjøpe stemmer om du kan gjøre det hjemmefra?

Men vi kunne jo også ha elektronisk stemmegiving på etablerte steder. Så ble det enklere/mindre arbeidskrevende å stemme og telle opp ; -og muligheter for å gjøre det oftere.

 

http://www.norgespartiet.no/det-sveitsiske-demokrati/

Lenke til kommentar

Faktisk jæv*** smart.

Sånn får man testa tingene GRUNDIG. -Ikke minst gratis.

 

Etter så mange år er det fremdeles ‘mentalt små’ elementer der ute som saksøker og truer mennesker som påpeker feil, ‘hackeren/e oftest(!) oppdager på en totalt tilfeldig måte.

 

IT-sikkerhet kan ikke skapes med å gå, bokstavelig talt, etter enkeltpersoner.

Har man fått påvist en svakhet, si takk(!) -Og utbedre. -Ingen taper.

 

Kan det være så fryktelig vanskelig å innrømme et datasystem inneholder feil? -Altså, vi snakker ikke om et personlig problem rettet mot en person. Det er rettet mot et teknisk problem. Teknisk! Ikke Personlig!

 

Applaus til Sveits!

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Burde ikke hver enkelt kunne avgjøre akkurat hvordan han foretrekker å avlegge sin stemme?Hvorfor skal absolutt alle bruke samme systemet?

To hovedårsaker: Befolkningskontroll & stemmesikkerhet. De to er ikke nødvendigvis ekslusivt ensidige grunner. -Hverken positivt eller negativt. Stemmesikkerhet er godt for ‘folket’, for å få en riktig avstemning, men hvem vet hvem som trekker i trådene bak systemet...

‘Befolkningskontroll’... ...Bare se på USA. Om du er født og oppvokst, blir du fremdeles ekskludert om du har gått over veien på rødt lys, eller være mørhudet (og kommer fra Louisiana) etc, etc.

Lenke til kommentar

Hvordan kan de vite hvilken stemme de skal forkaste når jeg har lagt den i urnen?

Gjøre som i mange land, stå utenfor døren og true folk på livet, eller med penger... ...eller skjenke dem full, og få dem til å stemme flere ganger, ved å kjøre dem rundt til andre stemmelokaler... (-Bare spør noen som har vært valgobservatør for OSCE).

 

(De teller alle stemmer. -Det løpet er kjørt. Kan ikke se hva som er falsk stemme).

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Gjøre som i mange land, stå utenfor døren og true folk på livet, eller med penger... ...eller skjenke dem full, og få dem til å stemme flere ganger, ved å kjøre dem rundt til andre stemmelokaler... (-Bare spør noen som har vært valgobservatør for OSCE).

 

(De teller alle stemmer. -Det løpet er kjørt. Kan ikke se hva som er falsk stemme).

 

Jeg forstår ikke.. Hvordan kan "den siste stemmen" gjelde når de ikke kan vite hva jeg stemte sist? Kan man stemme flere ganger i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...