Gå til innhold

Butikkjeden Soundgarden er konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers skriver Yamaha dette om THD - forvrenging:

 

http://faq.yamaha.com/us/en/article/audio-visual/av-receivers-amps/997/2439/what-s_the_difference_between_continuous_rms_and_dynamic_power_

 

 

 

The human ear cannot hear anything under 2%.

 

Å da benytte en grense på 0.1% virker veldig fornuftig. Selv om enda mindre tall helt klart indikerer en enda større kvalitet på levert effekt. Men som skrevet - det kan du allikevel ikke høre.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Hehe, da blir det ikke mye utstyr som holder mål :D

 

Men kom med noen eksempler som yter overlegent over Sonyen til under 4k.

 

Edit: Mulig du synes slike tulleutsagn er fakta - men det blir bare useriøs synsing fra din side.

Nei, det er faktisk ikke det.. De fleste måler med enten høy forvrengning eller 1 kanal drevet med 1kHz pipetone.. Det er nettopp det som er problemet. Folk ser seg blind på watt så derfor måler de på en slik måte at de får høye tall for å lettere selge varen. Jeg hadde en Harman/Kardon til 5000kr engang i tiden og den var "bare" 5x45w og 2x55 i stereo. Den spilte rundinger rundt Sony og lignende merker som kostet 7-8000kr. Kraftigere og drev høyttalerene mine MYE bedre gjorde den også. Idag har jeg en til 25.000kr som yter 7x85/5x90/2x100 EKTE watt. Tilsvarer en Sony, Yamaha osv i samme prisklasse som er oppgitt til rundt 200w.

 

Sonyen kostet strengt tatt 6500kr veiledende når den kom så tilbudspriser driter jeg i. Finnes endel forskjellig mellom 5-6000kr som slår den der. Spesielt på lyd. Onkyo, Marantz, Yamaha, Pioneer osv hadde alle bedre utstyrte recivere i samme prisklassen da Sonyen var splitter ny..

Onkyo og Marantz yter også hakket bedre.

 

Hva mente du var tulleutsagn da liksom?

Lenke til kommentar

Ellers skriver Yamaha dette om THD - forvrenging:

 

http://faq.yamaha.com/us/en/article/audio-visual/av-receivers-amps/997/2439/what-s_the_difference_between_continuous_rms_and_dynamic_power_

 

 

Å da benytte en grense på 0.1% virker veldig fornuftig. Selv om enda mindre tall helt klart indikerer en enda større kvalitet på levert effekt. Men som skrevet - det kan du allikevel ikke høre.

Ører hører nok fint 2% THD... Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar

Nei, det er faktisk ikke det.. De fleste måler med enten høy forvrengning eller 1 kanal drevet med 1kHz pipetone.. Det er nettopp det som er problemet. Folk ser seg blind på watt så derfor måler de på en slik måte at de får høye tall for å lettere selge varen. Jeg hadde en Harman/Kardon til 5000kr engang i tiden og den var "bare" 5x45w og 2x55 i stereo. Den spilte rundinger rundt Sony og lignende merker som kostet 7-8000kr. Kraftigere og drev høyttalerene mine MYE bedre gjorde den også. Idag har jeg en til 25.000kr som yter 7x85/5x90/2x100 EKTE watt. Tilsvarer en Sony, Yamaha osv i samme prisklasse som er oppgitt til rundt 200w.

 

Sonyen kostet strengt tatt 6500kr veiledende når den kom så tilbudspriser driter jeg i. Finnes endel forskjellig mellom 5-6000kr som slår den der. Spesielt på lyd. Onkyo, Marantz, Yamaha, Pioneer osv hadde alle bedre utstyrte recivere i samme prisklassen da Sonyen var splitter ny..

Onkyo og Marantz yter også hakket bedre.

 

Hva mente du var tulleutsagn da liksom?

 

Tulleutsagn er jo som hele innlegget jeg svarer på nå - bare ukvalifisert synsing som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

 

Veiledende pris hjelper lite når prisen du faktisk betaler når du kjøper produktet er noe annet.

 

I motsetning til synsingen din har jeg vist til en faktisk måling på produktet.

 

Disse Sony receiverne har stort sett fått veldig bra karakterer i tester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke mye placebo du.. Mulig du har dårlig hørsel eller ikke setter pris på skikkelig lyd men placebobutikk er det ikke.. Da er du langt ute å kjører

Du overbeviser ikke meg om at man hører forskjell på en strømkabel til 4000,- og en vanlig strømkabel. Eller en USB-kabel til 3500,- og en Biltema-USB-kabel.

 

Men for all del. Noen tror på Allah. Andre tror på Gud, Budda og hifi-svindlere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tulleutsagn er jo som hele innlegget jeg svarer på nå - bare ukvalifisert synsing som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

 

Veiledende pris hjelper lite når prisen du faktisk betaler når du kjøper produktet er noe annet.

 

I motsetning til synsingen din har jeg vist til en faktisk måling på produktet.

 

Disse Sony receiverne har stort sett fått veldig bra karakterer i tester.

Ser du mangler mye erfaring her ja..

Jeg har drevet med dette i veldig mange år så vet godt hva jeg prater om imotsetning til deg som prøver å forsvare en forholdsvis dårlig reciver..

 

Veiledende pris er reelt og helt riktig å bruke når man sammenligner.

Jeg sammenligner jo ikke min 25.000kroners amp med produkter til 12.000 bare fordi JEG betalte 12.000kr.. Det blir jo totalt feil?

 

Du har vist meg måling av produktet som viser at du tar feil ja.. Den målingen der beviser kun det jeg sier. Og i tillegg står der ikke hvordan det ellers er målt.. Og jeg VET at Sony bruker å måle med 1 kanal i drift og pipetone på 1kHz. Måler de i flere kanaler i drift og 20-20.000Hz får de forvrengning som er langt høyere enn internasjonal standard for FTC watt (elte watt måling).

 

De har fått OK karakter innenfor billigklassen ja.. Men er langt ifra best i test.

Som sagt.. Sony VAR veldig gode på lyd. Men de har ikke satset skikkelig på det feltet på mange år nå. Håper det stemmer at de skal inn i hifi markedet med seriøse produkter igjenn for de var veldig gode i sin tid.

Lenke til kommentar

Du overbeviser ikke meg om at man hører forskjell på en strømkabel til 4000,- og en vanlig strømkabel. Eller en USB-kabel til 3500,- og en Biltema-USB-kabel.

 

Men for all del. Noen tror på Allah. Andre tror på Gud, Budda og hifi-svindlere.

Hvem pokker snakker om strømkabler og USB her da!?? Vi snakker om forsterkere og høyttalere her altså...

Teoretisk sett er det mulig å høre forskjell forøvrig. Men JEG gjør ikke det på strømkabler.

Jeg hører litt forskjell på høyttalerkabler men bare om det er på dyrere høyttalere. En kabel er trossalt ett slags filter og forskjellige sammensetninger har forskjellig ledeevne. Noe man også lærer på skolen og som også er målbart.

Lenke til kommentar

Kanskje at de burde ha vært litt mer ydmyke - og ikke være nedlatende mot de som ikke har skaffet seg de "rette" produktene.

 

Særlig når de selv kanskje ikke en gang ville klart å skille "drittproduktet" fra noe annet i en blindtest.

De fleste Soundgarden butikkene var behjelpelige uansett hva slags utstyr man har.

 

Og ehm.. Har hatt endel blindtester gjennom årene og det er latterlig lett å skille drittprodukt fra ett bra. Man kan nesten være døv og fortsatt klare det så.. Og nå snakker jeg ikke om fjas som strømkabler, bildekabler etc.

Men forsterkere, høyttalere og i NOEN tilfeller også høyttalerkabler.

Lenke til kommentar

Kanskje at de burde ha vært litt mer ydmyke - og ikke være nedlatende mot de som ikke har skaffet seg de "rette" produktene.

 

Særlig når de selv kanskje ikke en gang ville klart å skille "drittproduktet" fra noe annet i en blindtest.

Det ble opprettet en egen tråd for den diskusjonen der da men 

 

EDIT: Her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1837596

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ser du mangler mye erfaring her ja..

Jeg har drevet med dette i veldig mange år så vet godt hva jeg prater om imotsetning til deg som prøver å forsvare en forholdsvis dårlig reciver..

 

 

 

Godt å se at det er flere gamlinger her som driver med Hifi enda :yes:  - selv handlet jeg mitt først "ordentlige" hifi anlegg til konfen i 1978. Og har vært veldig interessert i god lyd siden da.

 

Mye av problemet med slike entusiastsjapper er at det er for få av oss gamlingene - yngre mennesker liker best å ha møbelkatalog utseende på stuen og det er stort sett lydplanker det går i.

Lenke til kommentar

Selgeren så på meg nesten med forakt: "Huh? Sony er liksom for losers …"

 

Om dette er et ordrett sitat så er jeg rimelig sikker på at dette dreier seg om (et feilslått) forsøk på humor.

 

Min erfaring fra den nevnte butikken er at gutta som jobber der er ekstremt dyktige, serviceinnstilte og morsomme. Men så kan det jo selvsagt hende at du var uheldig og støtte på en mindre dyktig ekstrahjelp som var på jobb en lørdag. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...