Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Jeg har en Passat bensin i tillegg til Teslaen, jeg bor ved Hamar og de gangene jeg bruker den er det som regel over 17kr litern her. Jeg kan ikke huske sist jeg så 15kr litern, og da værtfall ikke for 98.

Så et lade spørsmål:

Jeg har en DEFA ladestasjon, 25A på 1-fas, så 6kW. Bilen husker 25A, men hver gang jeg skal lade, så starter den på 16A, det står da 16/25 på appen. Stopper og starter jeg ladinga så kommer den seg ofte opp på 25A, men ikke hver gang, da den på "forsøk" nr to kan stoppe på 17-18A, hvor på tredje stopp/start så er den på 25A.

Er det kulda som gjør det? Er jo rart det også da den jo kommer seg opp på maks ved å stoppe/starte den.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, Complexity said:

What, har de sluttet med det? Jeg får selvsagt ikke lest den artikkelen der pga betalingsmur.

Men det virker rart at det endrer seg så fort.. Som regel dreier slike artikler seg om veiledende pris og den kan fort være flere kroner høyere enn pumpepris..

24 minutes ago, Simkin said:

Jeg har en Passat bensin i tillegg til Teslaen, jeg bor ved Hamar og de gangene jeg bruker den er det som regel over 17kr litern her. Jeg kan ikke huske sist jeg så 15kr litern, og da værtfall ikke for 98

I nærheten av Oslo fylte jeg 95 til under 14,- flere ganger i sommer.. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Shell/Ishavsporten er en av 216 Shellstajoner landet rundt med V-Power Nitro + 98 oktan. Classic Amcar eiere trenger 98 etanolfri og St1/Shell har gått ut og forsikret at dems VPower Nitro + 98 er en av dems bærebjelker. http://paaveien.no/2019/02/14/her-far-du-98-oktan/

Du linker forresten til en artikkel der man trenger abonnement for å lese innholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, syar2003 said:

Shell/Ishavsporten er en av 216 Shellstajoner landet rundt med V-Power Nitro + 98 oktan. Classic Amcar eiere trenger 98 etanolfri og St1/Shell har gått ut og forsikret at dems VPower Nitro + 98 er en av dems bærebjelker. http://paaveien.no/2019/02/14/her-far-du-98-oktan/

Du linker forresten til en artikkel der man trenger abonnement for å lese innholdet.

Beklager med den linken! Var ikke klar over at tromsoby.no var en del av nordlys og at jeg derfor kunne lese den .

Men nrk har og en artikkel som alle burde kunne lese: https://www.nrk.no/troms/vil-doble-drivstoffavgiften-i-tromso_-kan-koste-over-20-kroner-literen-1.14796543

Forøvrig bra at det enda finnes noe 98 da. Har bare hørt fra Volvo rånere at 98 er umulig å finne og de bruker masse penger på å bygge om de trimma motorene sine til å kunne gå på 95..

Men kanskje de bare er elendige til å lete.

 

Lenke til kommentar
E.C. skrev (21 minutter siden):

@Simkin det hender her også at bilen stopper opp på 16A, enda 20A er satt som standard. Virker som at bilen ikke prøver å dra så mye hvis spennigen faller en del når den kobler opp. Da må man som regel koble opp på nytt for å få full ladestrøm.

Okei, da er det ikke bare min ?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Har lagt merke til en litt høy klikke/klunkelyd mens jeg svinger til høyre/venstre, og samtidig gir forsiktig gass på glatt føre i lav hastighet, dette kan også kjennes i gasspedal. Er klar over hvordan antispinn høres/kjennes ut, men dette høres for meg ut som noe annet. Hvis jeg gir gass på holkeføre kommer også denne lyden frem.

Er det flere som har noe lignende? Det høres nesten ut som noe "girkasse"/drev klikkelyder.

 

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Simkin skrev (På 25.12.2019 den 12.18):

Flere her som har fått 2019.40.50.1 ? Ganske mye snacks i denne :)

Fikk den men har ikke fått noen umiddelbar glede av den. Norsk talestyring har ikke virket etter at jeg fikk den, den kjenner igjen ordene men gjør ikkeno.. :(

Ganske dumt for jeg var veldig fornøyd da talestyring endelig kom på norsk. Min engelske uttale var åpenbart ikke tesla-sertifisert. Da jeg fikk norsk talestyring hoppet treffprosenten på stemmekommandoer fra under 5% til kanskje 75%.. Nå er den tilbake på bunn igjen.

Dessuten synes jeg autosteer vingler mer enn den gjorde før. Nå fikk jeg enda en oppdatering i går, 40.50.5 men den har jeg ikke fått sjekke ennå..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (13 minutter siden):

Fikk den men har ikke fått noen umiddelbar glede av den. Norsk talestyring har ikke virket etter at jeg fikk den, den kjenner igjen ordene men gjør ikkeno.. :(

Ganske dumt for jeg var veldig fornøyd da talestyring endelig kom på norsk. Min engelske uttale var åpenbart ikke tesla-sertifisert. Da jeg fikk norsk talestyring hoppet treffprosenten på stemmekommandoer fra under 5% til kanskje 75%.. Nå er den tilbake på bunn igjen.

Dessuten synes jeg autosteer vingler mer enn den gjorde før. Nå fikk jeg enda en oppdatering i går, 40.50.5 men den har jeg ikke fått sjekke ennå..

Stemmestyring krever god nettforbindelse, jeg hadde store problemer når jeg testet den første gang. Nå fungerer det utmerket. Hadde samme problemer med den før, virket ikke i det heletatt så aldri brukt. Nå bruker jeg den hele tiden. 

 

vingling skal vist være bedre i .5 men merket ikke noe til det selv. Er på .5 nå.

Lenke til kommentar

@Simkin Tipper du hører klikkinga fra ABS-modulen. Både når den skal bremse ned hjul for å fungere som antispinn og når den skal fungere som stabilitetskontroll og bremse ned individuelle hjul for å motvirke at bilen snurrer. Det blir veldig tydelig i en bil uten motorlyd. Det tar også veldig lite før bilen griper inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (23 timer siden):

@Simkin Tipper du hører klikkinga fra ABS-modulen. Både når den skal bremse ned hjul for å fungere som antispinn og når den skal fungere som stabilitetskontroll og bremse ned individuelle hjul for å motvirke at bilen snurrer. Det blir veldig tydelig i en bil uten motorlyd. Det tar også veldig lite før bilen griper inn.

Nja, det høres ikke ut som noe ABS lyd for meg. Lyden er der ved veldig lav fart og ved å bare såvidt gi litt gass men jeg svinger til høyre/venstre. Skal ta en tur til SC å få de til å høre på det. Som jeg nevnte, så kjennes klakkingen i gasspedalen også.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å trille i nøytral på glatta og svinge brått for å framprovosere en liten sleng, så hører du om lyden er der eller ikke. Hvis du hører den samme lyden når bilen prøver å rette opp så er det ABS/stabilitetskontroll, hvis ikke kan det jo være noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/31/2019 at 11:01 PM, Snylter said:

Drivknuter?

Hører faktisk veldig sjelden om drivknuter som ryker på Tesla. Skulle tro det var ett stort problem med så mye krefter men de er tydeligvis bra dimensjonert.

Men kan jo forekomme produksjonsfeil.

Hører mye rare lyder av min og når det er glatt men det er bare abs som jobber hardt med å flytte krefter.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg en TM3 Performance nå, men lurer litt på hvordan folk har gjort det rundt finansiering av kjøretøyet. 

For meg virker det både billigst og enklest å finansiere kjøpet gjennom nettsiden ved å velge lån gjennom Tesla?

Om man putter inn 100.000 egenkapital så kommer følgende opp:

Dette er billigere enn DNB Grønt Billån for eksempel. 

Flytende nominell rente er 3,69 %. Eff. rente er 4,01 % ved lånebehov kr. 422.942. Etableringsgebyr kr. 2.990. Total kredittkjøpspris kr. 613.588.

 

Endret av Ratatouille
Lenke til kommentar

Det er relativt enkelt via Tesla, til tross for at jeg måtte kontakte både DNB og Tesla et par ganger. Du har to forskjellige renter der: en for over 35% EK (15k depositum/reservasjon medregnes i EK) og en for alt under 35% EK. Andre lån skiller ofte mellom <20%, 20-35% og >35% med ulik rente. Det er mulig å låne via Santander og DNB via Tesla, men det har vært DNB som har hatt de beste betingelsene da jeg kjøpte, så det er det jeg refererer til her.

Prosessen blir da som følger: du bestiller finansiering og blir kredittsjekket. Du oppgir hvor mye du har tenkt å betale i EK. Hvis du ønsker 100k i egenkapital betaler du 85k (100k - 15k depositum) på sluttfaktura som du får fra Tesla og DNB dekker resten. Du signerer deretter et gjeldsbrev tilsvarende totalsum minus det du har betalt til Tesla i EK. Den effektive renta tror jeg var på 3,94% hos DNB da jeg kjøpte (under 35% EK).

Lenke til kommentar

Det ble nylig åpnet en Supercharger på Skarnes, jeg kjører rett forbi denne de gangene jeg drar innover til Sverige. Noen som vet hvor lang tid det pleier å gå før nye SC dukker opp i appen? Jeg har ikke sjekka om den ligger inne på kartet i bilen, men i appen er den ikke enda.

 

Edit. Den ligger ikke inne på kartet i bilen heller.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...