Jump to content
bshagen

Tesla Model 3 - kaféen

Hva tenker dere ..   

48 members have voted

  1. 1. .. skal vi vi legge til Y og lage en samletråd for Model 3/Y eller skal vi lage en egen café for Model Y? :)

    • Lag en samletråd med Model 3//Y
      22
    • Hold de separert, én tråd for 3 og én for Y
      26


Recommended Posts

Complexity skrev (4 timer siden):

Er irriterende mye å spare med den varmepumpen og Octovalve istede for PTC varmer og Superbottle..

Er rekkevidde nok i massevis på den gamle men når man ser sammenligningen føler man jo at man kaster bort en del energi.

Ja godt det går fremover:) 

  • Like 2

Share this post


Link to post
On 6/5/2021 at 3:29 PM, Complexity said:

Naturligvis, men at varmeapparatet bruker 500W kontra 4000W merkes godt, spesielt på vinteren.

Har du noen faktiske tall på effektiviteten til varmepumpen? Jeg går ut ifra at du smører på en del her for poengets skyld og at det ikke er 1 til 8. Ikke for å kverulere, men hadde vært interessant å vite.

Share this post


Link to post
E.C. skrev (17 minutter siden):

Har du noen faktiske tall på effektiviteten til varmepumpen? Jeg går ut ifra at du smører på en del her for poengets skyld og at det ikke er 1 til 8. Ikke for å kverulere, men hadde vært interessant å vite.

Teslabjørn gjorde vel et regnestykke her hvor konklusjonen ble at tidligere varmeapprat brukte 2170 watt. Mens varmepumpen brukte 735 watt.

Dette basert på å sammenlikne forbruk på bil med og uten varmeapparat under samme forhold:

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
22 minutes ago, E.C. said:

Har du noen faktiske tall på effektiviteten til varmepumpen? Jeg går ut ifra at du smører på en del her for poengets skyld og at det ikke er 1 til 8. Ikke for å kverulere, men hadde vært interessant å vite.

Teslabjørn har flere videoer om dette.

På utgavene med varmepumpe henter den varme fra batteriet til "utedelen" på varmepumpen så den blir ekstremt effektiv selv om det er veldig kaldt ute. Den får gjennbrukt batterivarmen som skapes ved lading også, hvor den gamle bilen bare dumper den varmen ut i lufta.

Mens den med PTC varmer ikke henter noenting. Det er bare en motstand som blir varm av strømmen den får.

Og PTC varmeren er på 4200W om jeg ikke husker feil. Jeg bruker Scan My Tesla i min bil og det går veldig mye strøm til varmeapparat.

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Så nesten 3x da, basert på det som blir sagt over her. Det er ganske bra det. Varmeelementet i "gammel" model 3 er på 6kW mener jeg å huske. 

Share this post


Link to post
E.C. skrev (På 6.6.2021 den 17.19):

Så nesten 3x da, basert på det som blir sagt over her. Det er ganske bra det. Varmeelementet i "gammel" model 3 er på 6kW mener jeg å huske. 

Er vell ikke varmeelement i model 3, bruker motor til å generere varme. Men model S har 6kW PTC element mener jeg på. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Er vell ikke varmeelement i model 3, bruker motor til å generere varme. Men model S har 6kW PTC element mener jeg på. 

 

Jo, den har varmeelement til å varme opp kupé. Det er batterivarmer som bruker motorene.

Share this post


Link to post

Nylig byttet PTC på garanti etter at den sluttet å virke. Måtte vente i 2-3 uker fordi de hadde ikke delen på lager. Iskaldt i bilen. Kundeveileder på telefon svarte: "men det er jo litt varmere ute nå, hehehe" (april). Natta etter var det -5 og bilen var full av is på rutene om morgenen. Har heldigvis flere biler og noen i husstanden hadde mulighet for hjemmekontor.

Share this post


Link to post
magb skrev (27 minutter siden):

Jo, den har varmeelement til å varme opp kupé. Det er batterivarmer som bruker motorene.

Ja stemmer, vet ikke hvorfor jeg antok at det kun var snakk om batterivarmer her😅

  • Like 1

Share this post


Link to post
20 minutes ago, Salvesen. said:

Ja stemmer, vet ikke hvorfor jeg antok at det kun var snakk om batterivarmer her😅

De nye modellene med varmepumpe bruker jo på en måte motorene til å varme kupeen og da. Spillvarme fra motorer og elektronikk føres til varmepumpen og inn i kupeen. Ganske genialt i grunn.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...