Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

GimleSag skrev (32 minutter siden):

Fikk et tips om en carwash i Ulsteinvik som tilbyr tre forskjellige lakkbehandlinger, men aner ikke hva som er et must. Kunne tenkt meg å tone rutene, men vil ikke gjøre noe utover lovlighetens grenser selvfølgelig. 

Jeg har særdeles dårlig erfaring med carwashen i Ulsteinvik etter jeg hadde inn en flett ny Volvo der for dropoff behandling, hvor jeg fikk tilbake en bil med hvite matte plastlister allround for de hadde glemt å maskere før de av uvisse grunner bestemte seg for å rubbe ned lakken på en igjen flett ny bil. De ordnet opp etter seg så godt de kunne, men jeg har ikke turt å hatt en bil inn dit siden for å si det slik. Det er en del år siden så for alt jeg vet er det helt andre folk som drifter det nå, men tenkte bare å gi min erfaring med de for det det er verdt. Bilen jeg har i dag hadde jeg inn til drop off behandling til Ørsta Bilpleie, det ble et veldig godt resultat på første forsøk samt at jeg fikk gode rabatter fordi det var en nybil han ikke trenge å gjøre så mye korrigering på :) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg har særdeles dårlig erfaring med carwashen i Ulsteinvik etter jeg hadde inn en flett ny Volvo der for dropoff behandling, hvor jeg fikk tilbake en bil med hvite matte plastlister allround for de hadde glemt å maskere før de av uvisse grunner bestemte seg for å rubbe ned lakken på en igjen flett ny bil. De ordnet opp etter seg så godt de kunne, men jeg har ikke turt å hatt en bil inn dit siden for å si det slik. Det er en del år siden så for alt jeg vet er det helt andre folk som drifter det nå, men tenkte bare å gi min erfaring med de for det det er verdt. Bilen jeg har i dag hadde jeg inn til drop off behandling til Ørsta Bilpleie, det ble et veldig godt resultat på første forsøk samt at jeg fikk gode rabatter fordi det var en nybil han ikke trenge å gjøre så mye korrigering på :) 

Takk for deling av erfaring i hvertfall! Selvsagt veldig usikker på hvem jeg tør å overlate min nye bil til når det kommer til lakken. Broren min har en Audi E-Tron som han jevnlig leverer til Ørsta Bilpleie, og virker som han er strålende fornøyd med de. Vet ikke om Carwash har en avtale med Tesla på Digerneset, siden min bekjente som jobber der (på Tesla) anbefalte Ulsteinvik umiddelbart. 
 

Hvilken behandling var det du fikk hos Ørsta Bilpleie med din siste bil? 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Kahuna said:

Min bil kom uten skvettlapper i mars-19 men i løpet av året kom alle biler med det fra fabrikk. Jeg fikk tilsendt et jeg kunne montere selv sett på slutten av 19. Det er på forhjulene, nedre del av bakre hjulbue har ikke skvettlapper og er blitt synlig matt i lakken. Vet ikke hva nye biler kommer med men der bør du kanskje ha noe? Enten skvettlapp eller et lag folie..

 

27 minutes ago, Complexity said:

Bilene kommer vel med skvettlapper nå ja, men de er ganske dårlige.

Jeg fikk og tilsendt noen i posten til min 2019 modell, men de ligger enda i esken sin.

Monterte disse fra Kina litt etter jeg fikk bilen. Kosta vel 350kr og sitter fortsatt som støpt. Veldig lett å montere også.

Tror man får de i forsjellige farger nå også.

IMG_20191012_205042.jpg

IMG_20191012_205053.jpg

Kjører du uten skvettlapper kan dette skje med hjulbuen din:

IMG_20200215_200632.thumb.jpg.177e7477ece798057f19502e0ce6e0a8.jpg

Skvettlapper ja, noe jeg aldri i verden trodde jeg måtte tenke på😂

Fordelene med å bruke så mye tid på forum! Merkelig at dette ikke skal være inkludert i dag, jeg får undersøke nærmere hos Tesla om det har blitt noen forbedringer før jeg bestiller nye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, GimleSag said:

 

Skvettlapper ja, noe jeg aldri i verden trodde jeg måtte tenke på😂

Fordelene med å bruke så mye tid på forum! Merkelig at dette ikke skal være inkludert i dag, jeg får undersøke nærmere hos Tesla om det har blitt noen forbedringer før jeg bestiller nye. 

Somsakt kommer bilene nå med skvettlapper fremme, men de er ganske små og fylles med sand. Det følger med noen forlengere man kan sette på om man vil at de skal skrape i bakken.

Skaden på nederste bildet kan forøvrig og skje med skvettlapper og. Den ble påkjørt av en traktor.
Det er jo 50% sjanse for å bli påkjørt av en traktor. Enten så skjer det eller så skjer det ikke.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
GimleSag skrev (14 minutter siden):

Hvilken behandling var det du fikk hos Ørsta Bilpleie med din siste bil? 

Jeg fikk Drop Off Glass Coat, samme behandling jeg hadde på en Volvo i 3 år, veldig fornøyd med produktet, jeg betalte 5000 for å få lagt det på en Kia E-Soul nå i sommer som var (2020), så må den inn til en årlig vedlikeholdsbehandling en gang i året for en drøy tusing for å bevare garantien på coatingen. Om du ønsker å få antirustbehandling utført i samme slengen tilbyr de og Mercasol understellsbehandling på Ørsta bilpleie. 

Høres kanskje litt ut som en selger for Ørsta Bilpleie nå, men er bare en fornøyd kunde :p 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

 

Høres kanskje litt ut som en selger for Ørsta Bilpleie nå, men er bare en fornøyd kunde :p 

Jeg er ikke vanskelig å overtale heller, siden jeg bor i Ørsta! Noe mer lettvint å svippe bort dit :p Hvor tidlig bør man få ordnet dette etter at bilen er hentet? Er det samme dag eller kan man gjøre det en uke etterpå?

Og dette er kanskje et dumt spørsmål, men når man kjøper en såpass dyr og ny bil så bør vel rustbehandling og lakkforsegling være en nobrainer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GimleSag skrev (27 minutter siden):

Jeg er ikke vanskelig å overtale heller, siden jeg bor i Ørsta! Noe mer lettvint å svippe bort dit :p Hvor tidlig bør man få ordnet dette etter at bilen er hentet? Er det samme dag eller kan man gjøre det en uke etterpå?

Og dette er kanskje et dumt spørsmål, men når man kjøper en såpass dyr og ny bil så bør vel rustbehandling og lakkforsegling være en nobrainer?

Jeg ringte og bestilte time samme dagen som jeg tok overlevering av bilen og fikk time for lakkforsegling uka etter. Jeg syns det vertfall er en god ide med lakkforsegling så tidlig som mulig om du vil ha et relativt enkelt bilhold og ikke interesserer deg så mye for detaling og vask av bil, jo tidligere du gjør det jo bedre og billigere blir det. I forhold til rustbehandling for vel tesla gutta her svare litt på, jeg har lest at enkelt service senter ikke er så gla i at kundene rustbehandler bilene og ser sitt snitt til å stryke enkelte garantier på grunn av det, men mulig denne praksisen har endret seg side sist jeg leste noe om det :)

edit: Det er nok greit å ta overlevering av bilen og se til at det ikke er noe lakkarbeid eller lignende som må utføres først, da det er litt dumt å bruke 5000 kroner+ på lakkforsegling om det må gjøres noen rettinger på bilen som vil fjerne forseglingen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Evil-Duck said:

 

edit: Det er nok greit å ta overlevering av bilen og se til at det ikke er noe lakkarbeid eller lignende som må utføres først, da det er litt dumt å bruke 5000 kroner+ på lakkforsegling om det må gjøres noen rettinger på bilen som vil fjerne forseglingen. 

Hvilket lakkarbeid tenker du på da? Er det «vanlig» å få med feil i lakken?

Takk for svar btw!

Forresten, noen erfaringer med toning av ruter fra noen her? Synes de bilene jeg har sett med litt soting ser fryktelig mye bedre ut. Men som sagt vil jeg ikke forbi lovlighetens grenser :p 

Lenke til kommentar
GimleSag skrev (8 minutter siden):

Hvilket lakkarbeid tenker du på da? Er det «vanlig» å få med feil i lakken?

Takk for svar btw!

Forresten, noen erfaringer med toning av ruter fra noen her? Synes de bilene jeg har sett med litt soting ser fryktelig mye bedre ut. Men som sagt vil jeg ikke forbi lovlighetens grenser :p 

Broderen sin Model 3 Performance ble levert med en bulk på ene forskjermen og litt annet småplukk med lakken rundt om på bilen som Tesla måtte ordne opp i før det var noe vits å legge på noe lakkforsegling for hans del :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GimleSag skrev (1 time siden):

Hvilket lakkarbeid tenker du på da? Er det «vanlig» å få med feil i lakken?

Takk for svar btw!

Forresten, noen erfaringer med toning av ruter fra noen her? Synes de bilene jeg har sett med litt soting ser fryktelig mye bedre ut. Men som sagt vil jeg ikke forbi lovlighetens grenser :p 

Ja, det er absolutt vanlig å få utlevert splitter ny bil med mikroriper og den slags. Klargjøringen hos de aller fleste er ikke god nok, og gjøres på veldig kort tid... Lever bilen til komplett behandling rett etter overtakelse. 

Du kan fint tone alle ruter fra B-stolpe og bakover. Ikke rutene framme. 

 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (8 minutter siden):

Noen som vet hvorfor Model 3 har fått 34km ekstra rekkevidde over natta? :) Gikk fra 580km til 614km på Model 3 LR.

Sitat

– Rekkevidden økes takket være summen av mange små forbedringer. Tesla jobber kontinuerlig med å forbedre bilene, sier han. 

Roland ønsker ikke gå konkret inn på hva som er gjort. Etter hva Teknisk Ukeblad kjenner til skyldes rekkeviddeforbedringen fysiske endringer i batteri og drivlinje, samt programvare som utnytter disse endringene

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Randeboy said:

Ja, det er absolutt vanlig å få utlevert splitter ny bil med mikroriper og den slags. Klargjøringen hos de aller fleste er ikke god nok, og gjøres på veldig kort tid... Lever bilen til komplett behandling rett etter overtakelse. 

Du kan fint tone alle ruter fra B-stolpe og bakover. Ikke rutene framme. 

 

Ikke i det hele tatt fremme? 

Lenke til kommentar

@Kahuna: skal skrive klage. Opplevde ikke at du mente at jeg måtte ha laget den selv, så "all good" :)

@Complexity: det at det er to mulige utfall i verden når det gjelder å bli påkjørt eller ikke påkjørt av en traktor gjør ikke de like sansynlige ;)  Var det din som ble påkjørt?

Når det gjelder skvettlapper så har jeg valgt å ikke bruke de som kom i posten fra Tesla basert på noen av tilbakemeldingene her. Beskytte mot stein bakover er fint og flott, men hvis det ligger sand og grus som gnikker mot fronten av kanalen så er ikke det så mye bedre. Det var også klønete å få det midt på vinteren når jeg ikke kunne bare vaske bilen foran garasjen og montere. Skikkelig beskyttelsesfolie virket litt vel dyrt, tror jeg konkluderte at det kunne være like greit å få ting omlakkert om man skulle ha det i bedre stand om noen år.

Lenke til kommentar
E.C. skrev (1 time siden):

Når det gjelder skvettlapper så har jeg valgt å ikke bruke de som kom i posten fra Tesla basert på noen av tilbakemeldingene her. Beskytte mot stein bakover er fint og flott, men hvis det ligger sand og grus som gnikker mot fronten av kanalen så er ikke det så mye bedre. Det var også klønete å få det midt på vinteren når jeg ikke kunne bare vaske bilen foran garasjen og montere. Skikkelig beskyttelsesfolie virket litt vel dyrt, tror jeg konkluderte at det kunne være like greit å få ting omlakkert om man skulle ha det i bedre stand om noen år.

Mine skvettlapper kom da vinteren allerede var godt i gang så det tok 4mnd før jeg fikk anledning til å montere dem. Problemet er at hjulbuen ikke er konstruert for norske forhold siden den innerskjermen i mykt materiale er avsluttet på *innsiden* av den leppa som kommer fra kanalen. Reine takrenna, sølevannet renner jo *inn* i kanalen. :( 

Da jeg monterte skvettlappene benyttet jeg anledningen til å spyle reint kanalen. Det var bokstavelig fullt av sand og søle der. For å se det positive så var det ikke en rustflekk der. Søle til tross.

Jeg fikk tips om å fjerne grus og søle, skru det sammen på nytt og legge en stripe med 'silikon'* på toppen av skvettlappen så sølevannet ledes utenfor.

*husker ikke hva det heter men det likner litt på Tec7 bare at det sitter løsere og kan dras av.

Lenke til kommentar

Ikke beste designet nei, jeg har allerede mange steinsprang på kanalen rett bak hjulet, ingen har gått gjennom grunningen (enda). Kommer garantert til å begynne å ruste alt for tidlig. En av de andre bilene jeg har er mye smartere sånn sett. Innerskjermen i plast overlapper framskjermen (delen som er rett bak hjulet) og kanalen har et kanalskjørt i plast. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...