Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, akira7 said:

Grusomt lang ventetid vil jeg si, men jeg får bare kjøpe inn det jeg trenger mens jeg venter 😄

Ble en LR AWD & hvit multilakk, satser jeg får en MiC og med rattvarme.

Blir nok ikke mic, de få mic som har blitt levert har vært sr+

Men de har oppdatert konfigen med samme bilder av interiør som de har hatt i kina en stund så mulig man får rattvarme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (På 12.4.2021 den 11.56):

Blir nok ikke mic, de få mic som har blitt levert har vært sr+

Men de har oppdatert konfigen med samme bilder av interiør som de har hatt i kina en stund så mulig man får rattvarme

Jepp, får satse på det. Viktigst for meg er egentlig ikke rattvarme, men at lakken er bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
PgUp skrev (9 minutter siden):

Vurderer model 3. Litt bekymret for at disse ruster fort, har noen kjennskap til dette? Hvordan unngår man rust, hvor ofte vasker dere bilen?

Min har gått 20.000, 2 vintre i saltlake og jeg har ikke funnet rust. Har hatt den oppe i bukk på jobben, helt strøkent både i hjulhus, under bilen og lakk. Jeg har lakkforseglet og vasker dog ofte, minst hver uke, og oftere på vinteren.

Lenke til kommentar
FiveInline skrev (6 minutter siden):

Min har gått 20.000, 2 vintre i saltlake og jeg har ikke funnet rust. Har hatt den oppe i bukk på jobben, helt strøkent både i hjulhus, under bilen og lakk. Jeg har lakkforseglet og vasker dog ofte, minst hver uke, og oftere på vinteren.

Takk for svar, vasker du da i maskin for å få vasket under? Lakkforsegler du like ofte som du vasker?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, vasker du da i maskin for å få vasket under? Lakkforsegler du like ofte som du vasker?

Jeg vasker i selvvask, som regel avfetting/skum og avspyling, men tar en runde med vaskebøtte og vaskevott innimellom. Jeg spyler det jeg kommer til med høytrykkspyler i selvvasken, er nøye med å spyle inni hjulhus og på skrå inn mot kanten av hjulbue så jeg får med all driten som legger seg på innsiden, spesielt på vinterstid.

Lakkforsegling er noe som ble gjort da bilen var ny, den fikk en polering og lakkbehandling/lakkforsegling, det ble gjort av en som driver med dette til daglig, det koster en del tusenlapper, men er vel verdt det, lakken er bedre beskyttet og bilen blir mye lettere å holde ren bl.a.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (46 minutter siden):

Jeg vasker i selvvask, som regel avfetting/skum og avspyling, men tar en runde med vaskebøtte og vaskevott innimellom. Jeg spyler det jeg kommer til med høytrykkspyler i selvvasken, er nøye med å spyle inni hjulhus og på skrå inn mot kanten av hjulbue så jeg får med all driten som legger seg på innsiden, spesielt på vinterstid.

Lakkforsegling er noe som ble gjort da bilen var ny, den fikk en polering og lakkbehandling/lakkforsegling, det ble gjort av en som driver med dette til daglig, det koster en del tusenlapper, men er vel verdt det, lakken er bedre beskyttet og bilen blir mye lettere å holde ren bl.a.

 

Takk for svar. Med selvvask så regner jeg med at du ikke får vasket helt under? Men er kanskje ikke så farlig, vet ikke om det er rustproblemer der. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, PgUp said:

Vurderer model 3. Litt bekymret for at disse ruster fort, har noen kjennskap til dette? Hvordan unngår man rust, hvor ofte vasker dere bilen?

Jeg har fått en rustflekk på bakdøra nå, 1,5x3 mm eller i den dur. Dette oppdaget jeg etter en grundig vaskerunde på 4,5 t for ca. 2-3 uker siden. Vasket innside av dør da det plutselig var en lakk-nupp. Denne datt lett av og bak der var det oransje farge. Jeg har nå fått svar fra Tesla om at dette er  "due to external force" og at det er en dyp skade helt ned til metallet og at jeg må ha slått døra i en fortauskant eller lignende. De mener at skaden ikke skyldes dårlig kvalitet fra deres side. Det morsomme her er at nettopp denne døra måtte ha korrigering av lakk etter utlevering, fordi klarlakken hadde rent og det så man tydelig i solskinnet.

Jeg vasker i selvvask på vinteren (når det er plussgrader), da tar jeg skum/avfetting etterfulgt av høyttrykk. Spyler godt av i hjulbuer og under. Det vaskes selvfølgelig ikke i -10, men når det er veldig kaldt og tørt så ruster faktisk ikke biler, spesielt den delen av døren som er konstant "frossen". Bilen parkeres heller ikke oppvarmet garasje etter å ha kjørt i saltlake (dette framskynder rust). På sommeren bruker jeg vaskebøtte med grit, vaskehanske, prickbort, iron-x, såpe med voks og en quickdetailer som gjør lakken meget hydrofob. Bilen er langt unna detailing standard, men jeg vil si at den blir passet på godt over snittet. Dette er også bilen jeg har vasket desidert oftest på vinteren, nettopp for å unngå rust. Sammenlignet med min nåværende Model 3 lånebil med tilsvarende km-stand så er lakken min "showroom". Bilen min er fra 09/2019.

Så alt i alt: bilen blir utlevert med lakkfeil som i og for seg ikke er noe krise, så lenge man ordner opp. Det er litt forskjellige nupper på diverse mindre synlige steder, men dette er "within specification" eller "as designed" som Tesla liker å si, så kan ikke gjøre så mye der. Når det starter å ruste så sier Tesla at dette har du gjort selv. Jeg legger ved et bilde jeg, så kan dere selv vurdere om jeg har slått døra i en stein (husk at det var lakknupp der da jeg fant skaden, altså har det blitt slått gjennom klarlakk, lakk og galvanisering). Lakken rundt er forresten uten noen skader. For meg som har kjørt en del rustne biler var noe av motivasjonen med en nybil nettopp det å slippe rust. Jeg er forsiktig med dører og den døra der har ikke vært mye i bruk og mest definitivt ikke blitt slått i noe som kunne ha forårsaket en slik skade. Det er også veldig usannsynlig å få en så dyp skade uten å ta med seg det som er rundt. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg må ærlig talt si at jeg er skuffet over at bilen har synlig rust før det har gått 2 år og at Tesla mener at dette er min skyld.

348038229_rustdrHB.thumb.jpg.bab1db4a1debc05d7454df85bc46dfb3.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, er på nippet til å bestille meg en Model 3, muligens i morgen med levering i juni. Og med det i tankene får jeg selvsagt ikke sove i dag, siden alt skjedde ganske fort. 
Bør legge til vinterdekk i bestillingen, eller finst det bedre alternativer?

Er det verdt å kjøpe de ekstra autopilot-funksjonene? Jeg bor på bygda, men tar meg selvsagt noen turer til større byer ila året. Kan man evt oppgradere dette ved en senere anledning?

Hvilken farge er finest? :p Lurer på blå eller rød. Evt hvit siden det var uten tillegg, men ser at det florerer av de på Finn, så...

Finnes det en oversiktlig side med litt mer spesifikasjoner? Synes hjemmesiden var merkelig begrenset med informasjon egentlig. 

Finnes det noen gode muligheter for å style bilen litt og gjøre den litt mer personlig? Noen nettsider som er populære? Kule gadgets, apper osv?

Takker for svar på forhånd, hilsen en som akkurat har solgt sin BMW 09mod etter syv års eie

Lenke til kommentar
E.C. skrev (8 timer siden):

Jeg legger ved et bilde jeg, så kan dere selv vurdere om jeg har slått døra i en stein

Jeg kom borti et metallgjerde med døra en gang og da ble det en liten skade som likner *veldig* på det du har tatt bilde av. Det var en skarp kant som møtte en annen skarp kant så det er ikke rart at skaden ble veldig lokal. Forskjellen er at jeg *vet* jeg var borti noe og rusten dukket opp i etterkant. Hos deg var rekkefølgen motsatt, mulig du hadde kommet noen vei om du tok bilde av 'nuppen' *før* du pirket den vekk og eksponerte rusten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Kahuna Har hatt folk i baksetet én gang høsten 2019 ellers har døra kun blitt åpnet fra utsiden for å legge inn handleposer når frunken har vært frossen. Vanskelig å lage en slik skade da. Jeg kommer nok til å skrive en klage, for er det noe jeg har plukket opp i løpet av min tid som Tesla-eier så er det det at Tesla nesten aldri får fikset noe som helst på første forsøk.

Lenke til kommentar
E.C. skrev (9 timer siden):

@Kahuna Har hatt folk i baksetet én gang høsten 2019 ellers har døra kun blitt åpnet fra utsiden for å legge inn handleposer når frunken har vært frossen. Vanskelig å lage en slik skade da. Jeg kommer nok til å skrive en klage, for er det noe jeg har plukket opp i løpet av min tid som Tesla-eier så er det det at Tesla nesten aldri får fikset noe som helst på første forsøk.

Jeg sier ikke du har laget skaden selv, jeg sier bare at den likner på en skade *jeg* laget selv. ;)

Hadde du tatt bildet på forhånd hadde det vært enkelt, dessuten tror jeg at en erfarnen lakkerer vil se forskjell på skaden jeg laget selv og avskallingen du fikk som følge av ureinheter under lakken. Det blir kanskje litt drøyt å hente inn ekspertuttalelse fra tredjepart for noe som er en filleskade..

Jeg hadde ingen problemer da jeg fikk reparert bakruta på garanti, men så var det også en skade jeg vanskelig kunne ha laget selv.

Skriv den klagen du, legg vekt på at du har god kontroll over bruken av den døra. Da bør du ha fravær av annen slitasje på den døra. Mine dører har masse småriper fra negler og støv rundt både håndtak og rundt kantene der folk griper for å lukke døra og sko og støvler i nedkant. Dessuten minst en solkremflekk. Dette er en bruksbil og bærer litt preg av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Gratulerer! 👍

Hva tenker du om foliering, lakkforsegling, skvettlapper og understellsbehandling?

Tusen takk!

Jeg har fortsatt mange ubesvarte spørsmål rundt dette. Har skjønt at lakken er en akilleshæl, og har jo lyst til å bevare den mest mulig. Skvettlapper har jeg sett at flere sider tilbyr, er dette noe man ikke får med?

Fikk et tips om en carwash i Ulsteinvik som tilbyr tre forskjellige lakkbehandlinger, men aner ikke hva som er et must. Kunne tenkt meg å tone rutene, men vil ikke gjøre noe utover lovlighetens grenser selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
GimleSag skrev (10 minutter siden):

Skvettlapper har jeg sett at flere sider tilbyr, er dette noe man ikke får med?

Min bil kom uten skvettlapper i mars-19 men i løpet av året kom alle biler med det fra fabrikk. Jeg fikk tilsendt et jeg kunne montere selv sett på slutten av 19. Det er på forhjulene, nedre del av bakre hjulbue har ikke skvettlapper og er blitt synlig matt i lakken. Vet ikke hva nye biler kommer med men der bør du kanskje ha noe? Enten skvettlapp eller et lag folie..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilene kommer vel med skvettlapper nå ja, men de er ganske dårlige.

Jeg fikk og tilsendt noen i posten til min 2019 modell, men de ligger enda i esken sin.

Monterte disse fra Kina litt etter jeg fikk bilen. Kosta vel 350kr og sitter fortsatt som støpt. Veldig lett å montere også.

Tror man får de i forsjellige farger nå også.

IMG_20191012_205042.jpg

IMG_20191012_205053.jpg

Kjører du uten skvettlapper kan dette skje med hjulbuen din:

IMG_20200215_200632.thumb.jpg.177e7477ece798057f19502e0ce6e0a8.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...