Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Supercharger er 1,7 kr/kwh. Prisen hjemme hos deg kan du se på strømregningen din.

Ladetid kan du regne ut her: https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladetidkalkulator. Model 3 LR har 72kwh batteri (netto). Medfølgende lader kan max. dra 13A. Vanlig vegglader er 16-20A.

Det er veldig basic spørsmål du kommer med og disse er dekket veldig godt diverse steder rundt på nett. Anbefaler deg å lese litt rundt før evt. anskaffelse av bil, det kan være til god hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ChristR skrev (På 6.11.2020 den 13.46):

Gjennomgang av TM3 Refresh - Nå med gratis minnepinne! :)

https://www.youtube.com/embed/cviPkzgOZwA

Minnepinnen er visst en rebrandet Samsung Bar plus 64GB.

Kjøpte en selv for en år siden. God kapasitet til hyggelig pris, viktigere er at den er robust og tålte mye høyere temperatur en den minnepinnen jeg fant i tilbudskassa på clasern. :p

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjekt at det følger med minnepenn ja. Er nok veldig mange som ikke har peiling på slikt og de vil jo nå få fungerende Sentry Mode fra fabrikken, og slipper å spørre rundt på facebook om alt mulig.

Men personlig så er 64GB litt i minste laget. Jeg har en 256GB SSD i min bil og det er kjekt å slippe å tømme den så ofte.

Var i gang med å ordne en Pi Zero med automatisk uploading av klipp til min NAS når jeg sto parkert hjemme, men akkurat i den tiden kom oppdateringen som gjorde at man kunne se på klippene i bilen direkte - så da orka jeg ikke alikevell siden halve problemstillingen var løst.

Kommer nok en del "Tesla" minnepenner på finn.no fremover. Var vel en del som la ut pussekluten sin for salg når de fikk bilen sin i fjor. Står jo Tesla på den så.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Større batteri på 21-modell ser det ut for, 82 kWh brutto. Vil man se enda større forskjell i prising på 19-20 mot 21 modell fremover?

Har du kilde på dette?

Scan My Tesla har og rapportert en 80+ i brutto en periode på min bil, men det er åpenbart feil.

Men om den har større batteri faller nok prisen enda mere på den gamle ja.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Kahuna said:

Nettokapasitet har gått opp med 3,5kWh altså. Det er fint.  :)

Tilsvarer vel 20-25 km?

Bufferen i bunn er vel på 3.3kWh, så i praksis har denne blitt tilgjengelig for bruk.

Er bra det, men jeg har en følelse av at Model 3 kansje får 100kWh med de nye batteriene Tesla utvikler så jeg venter noen år før jeg oppgraderer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Daywalker said:

I tillegg har den muligens raskere hurtig-lading. 

https://electrek.co/2020/11/03/tesla-tsla-new-battery-cells-panasonic-faster-charging-capacity/

Blir spennende å se tester av dette i praksis.

Tipper den vil klare høyere effekt over lengere tid en den gamle. Går allerede sabla fort med den gamle da så spørs om man rekker å pisse før bilen er klar nå 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Bufferen i bunn er vel på 3.3kWh, så i praksis har denne blitt tilgjengelig for bruk.

Er bra det, men jeg har en følelse av at Model 3 kansje får 100kWh med de nye batteriene Tesla utvikler så jeg venter noen år før jeg oppgraderer.

100kWh er ikke usannsynlig nei, skal vi si innen 5 år? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

100kWh er ikke usannsynlig nei, skal vi si innen 5 år? ;)

Satser på det kommer sånn ca når jeg skal bytte bil neste gang 😁

Eller kansje litt før. Tror ikke jeg økonomisk kan forsvare å kjøpe helt ny bil for mange ganger i livet.

Men det er vel strengt talt er litt unødvendig. Selv om jeg kjører lange strekninger her i nordnorge og mangler mulighet til å lade hjemme så har jeg aldri noe rekkeviddeangst med den jeg har nå. Overaskende sjelden jeg parkerer med beskjeden om at jeg burde plugge i bilen.

Men plutselig skal man flytte på vidda eller noe og trenger "hver en dråpe av elektroner" eller hva man skal si.

Fikk forøvrig den 44 oppdateringa nå med forbedret Spotify. Jeg bruker å få oppdateringer veldig sent så antar de fleste har den klar til nedlasting nå.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen tanker om når jeg skal bytte bil neste gang men mer rekkevidde er alltid bra. ;)

Rekkevidden er bra nok for langkjøring allerede, med behaglig margin. De eneste gangene jeg føler på at jeg burde lade er om jeg skal oppholde meg et sted over flere dager uten lademuligheter. Da er det gjerne sentry-mode som er problemet siden den suger for mye strøm til at bilen kan stå over lengre tid uten nettstrøm. Sånt sett hadde jeg hatt mer nytte av solcellepanel i glasstaket. Både midterste glasset og fremste halvmeteren på bakerste vinduet hadde jeg tålt litt dårligere sikt om det kunne drevet sentry-mode.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Kahuna said:

Jeg har ingen tanker om når jeg skal bytte bil neste gang men mer rekkevidde er alltid bra. ;)

Rekkevidden er bra nok for langkjøring allerede, med behaglig margin. De eneste gangene jeg føler på at jeg burde lade er om jeg skal oppholde meg et sted over flere dager uten lademuligheter. Da er det gjerne sentry-mode som er problemet siden den suger for mye strøm til at bilen kan stå over lengre tid uten nettstrøm. Sånt sett hadde jeg hatt mer nytte av solcellepanel i glasstaket. Både midterste glasset og fremste halvmeteren på bakerste vinduet hadde jeg tålt litt dårligere sikt om det kunne drevet sentry-mode.

Tror det blir for lite areal til å holde Sentry Mode i gang, men det vil jo hjelpe litt. Her i Nord-Norge ville det ikke vært verdt det da taket er dekket av sne 8 måneder i året, og er det ikke det så står bilen i en garage.

Men regner med at de (kansje ved neste refresh) ordner en low power mode til Sentry mode så man ikke får noe drain.

Nå holdes jo hele bilen i live for å holde opptaket i gang, men egentlig ville det vært nok med en liten ARM prosessor eller noe man finner i en mobiltelefon til kun denne oppgaven.

Tesla er vel i diaolog med AMD om dagen om å konvertere til dem, så kansje de har en plan.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...