Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 minutter siden):

Noen sier det er på grunn av patenter (Tesla nekter å betale for patenter på "tull") og noen sier det er fordi kameraene ikke er optimalt plassert.

Akkurat det med patenter tror jeg handler mer om at de utvikler alt in-house, men at andre produsenter kjøper inn slike funksjoner. Er nok ikke noe i veien med å lage digitale forvrengninger uten å bryte noe patenter. Bare se på skiltgjenkjenning, ikke noen stopper for all skiltgjenkjenning selv om MobilEye hadde noe patenter.

Vet ikke hva som er optimal plassering egentlig, men jeg har jo dette på Leaf-en og sidekameraene sitter vel på speilene der. Jeg er blitt smått avhengig av 360-kamera til parkering. Mye lettere å få bilen midtstilt og rett enn med ryggekameraet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Nimrad said:

Akkurat det med patenter tror jeg handler mer om at de utvikler alt in-house, men at andre produsenter kjøper inn slike funksjoner. Er nok ikke noe i veien med å lage digitale forvrengninger uten å bryte noe patenter. Bare se på skiltgjenkjenning, ikke noen stopper for all skiltgjenkjenning selv om MobilEye hadde noe patenter.

Vet ikke hva som er optimal plassering egentlig, men jeg har jo dette på Leaf-en og sidekameraene sitter vel på speilene der. Jeg er blitt smått avhengig av 360-kamera til parkering. Mye lettere å få bilen midtstilt og rett enn med ryggekameraet.

Teslan leser jo skilt som bare det, men benytter det jo ikke. Utrolig irriterende siden fartsgrensen på google maps er feil over alt.

Er det ikke på grunn av patenter at de ikke får brukt skiltdata?

Ja ville vært fint med 360 kamera, men har lite problemer med parkering slik det er nå. Spesielt om man får sidekameraene til å vises også.

Speilene justerer seg jo og nedover når man setter bilen i revers (om ønskelig) så man lettere kan se i der og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Teslan leser jo skilt som bare det, men benytter det jo ikke. Utrolig irriterende siden fartsgrensen på google maps er feil over alt.

Er det ikke på grunn av patenter at de ikke får brukt skiltdata?

Er det ikke nettopp kommet noe ny funksjonalitet som bruker benytter det?

Nja, det er bare delvis sant. Med fare for å ikke ha alle fakta på bordet: Det tidligere samarbeidet med MobilEye gjorde at Tesla måtte slutte å bruke deres egenutviklede, patenterte løsninger i AutoPilot. Dette var blant annet skiltgjenkjenning. Veien videre da er jo bare å utvikle sin egen måte å gjøre det på, som er fullt mulig. Det er heller ikke slik at 100% av biler der ute med skiltgjenkjenning bruker MobilEye. "Soon" i Elon Musk sine øyne er jo kanskje litt relativt, men det er hvertfall bekreftet på vei fra flere holdt, blant annet Twitter:

 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Ja ville vært fint med 360 kamera, men har lite problemer med parkering slik det er nå. Spesielt om man får sidekameraene til å vises også.

Speilene justerer seg jo og nedover når man setter bilen i revers (om ønskelig) så man lettere kan se i der og.

Vet ikke hvor greit det er før man har prøvd det en stund. Jeg bruker mer tid på å se på 360-kameraet enn ryggekameraet. Jeg hadde ikke problemer slik det var før med hverken kamera eller ryggesensor, men du verden hvor kjekt det er med begge deler nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nimrad said:

Er det ikke nettopp kommet noe ny funksjonalitet som bruker benytter det?

Nja, det er bare delvis sant. Med fare for å ikke ha alle fakta på bordet: Det tidligere samarbeidet med MobilEye gjorde at Tesla måtte slutte å bruke deres egenutviklede, patenterte løsninger i AutoPilot. Dette var blant annet skiltgjenkjenning. Veien videre da er jo bare å utvikle sin egen måte å gjøre det på, som er fullt mulig. Det er heller ikke slik at 100% av biler der ute med skiltgjenkjenning bruker MobilEye. "Soon" i Elon Musk sine øyne er jo kanskje litt relativt, men det er hvertfall bekreftet på vei fra flere holdt, blant annet Twitter:

 

Vet ikke hvor greit det er før man har prøvd det en stund. Jeg bruker mer tid på å se på 360-kameraet enn ryggekameraet. Jeg hadde ikke problemer slik det var før med hverken kamera eller ryggesensor, men du verden hvor kjekt det er med begge deler nå.

Leser jo ikke bare skilt, leser jo alt..

Men alikevell benyttes fartsgrense fra google maps, som er feil over alt..

Lenke til kommentar
2 minutes ago, magb said:

Og så var det fantombremsing da, jeg kan ikke bruke Autopilot når kona og ungen sitter på.

Har klart å kartlegge hvilke strekninger jeg kan ha det påslått og ikke. virker å ha blitt bedre i det siste men det er fortsatt ett stort problem ja.

Er vel alikevell bedre at bilen bremser for mye enn for lite :p

Lenke til kommentar

Tja.. så lenge man følger med, griper jeg heller inn en gang i blandt. Får jo ikke brukt autopilot slik det er nå. Høres kanskje litt overdrevent ut, men spør kona om hun vil at jeg skal bruke autopilot, svaret er nei. Bilen bremser så hardt at pasasjerer får nakkesleng.

Lenke til kommentar
magb skrev (9 minutter siden):

Tja.. så lenge man følger med, griper jeg heller inn en gang i blandt. Får jo ikke brukt autopilot slik det er nå. Høres kanskje litt overdrevent ut, men spør kona om hun vil at jeg skal bruke autopilot, svaret er nei. Bilen bremser så hardt at pasasjerer får nakkesleng.

Nakkesleng har jeg ikke opplevd enda, men ja, det er jævla irriterende med bremsinga.

Noen strekninger er helt fine, mens andre ikke er det.

Firefelts E6 ble nylig ferdigstilt i området her, Kolomoen og nordover. Min Model 3 bytter mellom å vise fartsgrense 80, og ingenting i det hele tatt med gjentatte bremsinger, eldre Model S med AP1, viser 110 og ingen oppbremsinger.

Leser ikke disse gamle S'ene fartsgrenser fra kart slik som Model 3? For navigasjons/kartdata er jo samme versjon som min Model 3.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Simkin skrev (4 minutter siden):

Nakkesleng har jeg ikke opplevd enda, men ja, det er jævla irriterende med bremsinga.

Noen strekninger er helt fine, mens andre ikke er det.

Firefelts E6 ble nylig ferdigstilt i området her, Kolomoen og nordover. Min Model 3 bytter mellom å vise fartsgrense 80, og ingenting i det hele tatt med gjentatte bremsinger, eldre Model S med AP1, viser 110 og ingen oppbremsinger.

Leser ikke disse gamle S'ene fartsgrenser fra kart slik som Model 3? For navigasjons/kartdata er jo samme versjon som min Model 3.

Eldre S hadde mobileye og hadde da skiltlesning slik alle andre biler gjør, altså de bruker mobileye. Tesla kom dog i klinsj med de og derfor har vi ap2.x?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (1 minutt siden):

Ah, får virkelig håpe de kommer med skiltlesning snart på Model 3.

Mener at Musken var på twitter for en liten stund tilbake og sa det var rett rundt hjørnet. Så håper på innen 2021?

 

Skal dog sies at mobileye har ett patent på dette, så ligger nok mest på den juridiske siden dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simkin skrev (37 minutter siden):
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Eldre S hadde mobileye og hadde da skiltlesning slik alle andre biler gjør, altså de bruker mobileye. Tesla kom dog i klinsj med de og derfor har vi ap2.x?

Ah, får virkelig håpe de kommer med skiltlesning snart på Model 3.

Og på Model Y... :wow:

Lenke til kommentar

Nå er det ikke jeg som kjører bilen mest i husstanden, men hele implementeringen av adaptive cruise control (ACC) i kombinasjon med lesing av fartsgrenser er totalt søppel etter min mening. Nå kan det hende jeg gjør noe feil, men slik har det gått:

Jeg setter den til fartsgrense + 5 km/t. Avstand til bilen foran på 7, altså maks. Så kjører jeg. På en tom vei går det fint. Når det er en bil foran som ligger under grensa så legger min bil seg på 2,5-3 sek avstand mellom bilene. Allerede her skulle jeg ønske at man kunne ligge litt lenger bak enn den minste anbefalte avstanden. Så går fartsgrensen enten opp eller ned. Enten får ikke ACC det med seg, fordi bilen leser kart og ikke skilt, men selv når bilen får den nye fartsgrensen med seg så fortsetter den med tidligere fart, sånn som en pensjonist som alltid kjører 60 km/t, uavhengig om det er 40, 50, 60, 70 eller 80 som er fartsgrensa. Vil du justere hastigheten til den nye fartsgrensa så må du enten tråkke på bremsen og aktivere den på nytt, det gitt at den har fått med seg den nye fartsgrensen. Eventuelt så må du klikke 10-20 ganger på skjermen for å justere hastigheten. På en "gammel bil" så holder man knappen inne, knappene er da litt mer ergonomisk plassert på rattet, ikke på en skjerm med touch-knapp midt i bilen. Som en bonus så finner bilen på å bråbremse uten at noen er rundt deg. 

Når slike ting fungerer såpass dårlig så skjønner jeg ikke noe av praten om full selvkjøring som er "rett rundt hjørnet". Hva får man for 50k FSD da? Autoparkering? Litt stiv pris for det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
E.C. skrev (27 minutter siden):

Nå er det ikke jeg som kjører bilen mest i husstanden, men hele implementeringen av adaptive cruise control (ACC) i kombinasjon med lesing av fartsgrenser er totalt søppel etter min mening. Nå kan det hende jeg gjør noe feil, men slik har det gått:

Jeg setter den til fartsgrense + 5 km/t. Avstand til bilen foran på 7, altså maks. Så kjører jeg. På en tom vei går det fint. Når det er en bil foran som ligger under grensa så legger min bil seg på 2,5-3 sek avstand mellom bilene. Allerede her skulle jeg ønske at man kunne ligge litt lenger bak enn den minste anbefalte avstanden. Så går fartsgrensen enten opp eller ned. Enten får ikke ACC det med seg, fordi bilen leser kart og ikke skilt, men selv når bilen får den nye fartsgrensen med seg så fortsetter den med tidligere fart, sånn som en pensjonist som alltid kjører 60 km/t, uavhengig om det er 40, 50, 60, 70 eller 80 som er fartsgrensa. Vil du justere hastigheten til den nye fartsgrensa så må du enten tråkke på bremsen og aktivere den på nytt, det gitt at den har fått med seg den nye fartsgrensen. Eventuelt så må du klikke 10-20 ganger på skjermen for å justere hastigheten. På en "gammel bil" så holder man knappen inne, knappene er da litt mer ergonomisk plassert på rattet, ikke på en skjerm med touch-knapp midt i bilen. Som en bonus så finner bilen på å bråbremse uten at noen er rundt deg. 

Når slike ting fungerer såpass dårlig så skjønner jeg ikke noe av praten om full selvkjøring som er "rett rundt hjørnet". Hva får man for 50k FSD da? Autoparkering? Litt stiv pris for det. 

Ehh? 
 

Du er klar over at du kan endre hastigheten med intervaller på 1km eller 5km med hjulet på rattet når du har aktivert cruise?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (50 minutter siden):

Takk for tips, det skal jeg teste ut. De resterende poengene er dog fortsatt der, med bråbremsing som største problem.

Scroll på høyre hjul for endring av hastighet og skip med høyre hjul for justering av avstand til bilen foran :) 

 

Fatombremsingen synes jeg er blitt mye bedre i det siste, men hender det skjer en sjelden gang fortsatt. Har alltid foten på pedalen og akselerer selv de gangene det skjer uten åpenbar grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Ikke minst tech og leke aspektet til Tesla. Dette slår godt an oss meg. Stadig nye kjekke ting som kommer til bilen som spill, driftmode, side kamera lagt til rygge kamera osv. Alltid noe kjekt å spennende som kommer. Bilen min er en helt annen en den jeg kjøpte for 1,5 år siden. Det er noe særegent med å eie en tesla, men det passer ikke alle.

Har Polestar dashcam? Kameraovervåkningen på Teslaer alene er har jo enorm verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, hekomo said:

Har Polestar dashcam? Kameraovervåkningen på Teslaer alene er har jo enorm verdi.

Ikke sett at noen har nevnt noe slikt. Men om den har kamera så får den kansje noe apper som støtter det siden den har vanlig Android.

Dashcam/sentry mode er gull verdt ja.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (4 timer siden):

Scroll på høyre hjul for endring av hastighet og skip med høyre hjul for justering av avstand til bilen foran :) 

 

Fatombremsingen synes jeg er blitt mye bedre i det siste, men hender det skjer en sjelden gang fortsatt. Har alltid foten på pedalen og akselerer selv de gangene det skjer uten åpenbar grunn.

Du trenger heller ikke bremse for å deaktivere Cruise/Autopilot, man kan ta høyre hendel opp.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...