Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Husk å bli enige om drivlinje inkluderer motoren eller ikke. For meg inkluderer drivlinje alle ting utenom motoren, mens enkelte tar med motoren(e) som en del av definisjonen. 

bshagen prater åpenbart om brukervennligheten til TM3, særlig når det gjelder lyskryss-race. Der er Tesla i egen klasse, men det skyldes mest motoren og de tilknyttede elektroniske systemene som hindrer hjulspinn. Sånt rent drivverksmessig er nok ikke TM3 noe særlig mer overlegen andre (el)biler.

Hansien sier at hvis du har nok krefter i motoren så kan relativt "billige" drivlinjer henge godt med på TM3 (når drivlinje er alle de tinga mellom motor og dekk). Der er jeg faktisk enig, det spørs bare hvordan man setter premissene. Jeg tror for all del at en E46 M3 i god stand, gjerne med en kompressor som gir en effekt i 500hk-området greier seg ganske bra mot TM3 på bane. Lyskryss-race nei, men flere runder på en bane - absolutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (5 timer siden):

Aha, så da snakker vi ikke samme pirs likevel? Da snakker du om drivlinjer alene og/eller bruktbiler? Ellers så er jeg spent på eksempler som er sammenlignbare med en TM3P eller LR for den saksskyld. Jeg kan sette inn morra mi i min LR og jeg kunne ha sitte i min gamle brukte M3 med 420hk og hun hadde flisa meg meg oftere enn jeg henne

Om du leser innlegget mitt en gang til uten å være så følelsesladd fordi vi snakker rundt Tesla så vil du fort få svar på det meste du spør om.

 

E.C. skrev (4 timer siden):

Hansien sier at hvis du har nok krefter i motoren så kan relativt "billige" drivlinjer henge godt med på TM3 (når drivlinje er alle de tinga mellom motor og dekk). Der er jeg faktisk enig, det spørs bare hvordan man setter premissene. Jeg tror for all del at en E46 M3 i god stand, gjerne med en kompressor som gir en effekt i 500hk-området greier seg ganske bra mot TM3 på bane. Lyskryss-race nei, men flere runder på en bane - absolutt.

Korrekt. Det elbiler generelt har som et stort pluss er at man kan få bil med mye effekt til en relativt billig penge.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, bshagen said:

Aha, så da snakker vi ikke samme pirs likevel? Da snakker du om drivlinjer alene og/eller bruktbiler? Ellers så er jeg spent på eksempler som er sammenlignbare med en TM3P eller LR for den saksskyld. Jeg kan sette inn morra mi i min LR og jeg kunne ha sitte i min gamle brukte M3 med 420hk og hun hadde flisa meg meg oftere enn jeg henne

Hvis du skal sammenligne med en LR AWD kan man jo nevne eksempelvis Mercedes-AMG A45S, den gjør 0-100 på 3,9 og har alt man trenger av systemer for å gjøre det enkelt å gjenta dette gang på gang. (Ha i Sport+ og trykk inn brems og gass samtidig før du slipper bremsen..)
Men klart, A45S er ikke noen dyr bil akkurat, den koster ikke mer enn et sted mellom 430-450k før avgifter, altså såvidt mindre enn en Model 3 AWD LR.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snylter skrev (8 timer siden):

Hvis du skal sammenligne med en LR AWD kan man jo nevne eksempelvis Mercedes-AMG A45S, den gjør 0-100 på 3,9 og har alt man trenger av systemer for å gjøre det enkelt å gjenta dette gang på gang. (Ha i Sport+ og trykk inn brems og gass samtidig før du slipper bremsen..)
Men klart, A45S er ikke noen dyr bil akkurat, den koster ikke mer enn et sted mellom 430-450k før avgifter, altså såvidt mindre enn en Model 3 AWD LR.

Hvor i verden får en denne bilen til denne prisen? 

Lenke til kommentar
Snylter skrev (Akkurat nå):

Alle steder som ikke har avgifter.

Det betyr at prisen på den og model3 er ganske nær hverandre i en god del land. Annerledeslandet derimot har priset den ene over 300k dyrere enn den andre..

Tror du bør regne på det igjen. BOS sine prislister oppgir veil til rundt 850 000 og avgifter til rundt 300 000.

 

Så "du" og dine naboer hadde vell fått bilen til rundt 550 000 mens "resten" av verden må nok betale litt mer og noen mye mer. 

 

Og det er jo ganske styr å holde på med modus å to pedaler konstant om en vill dra på ut av kryss feks. I 3'en klemmer en inn pedalen og hei hvor det går.

 

Finnes det forøvrig en reproduseringstest av den aktuelle bilen? Har ikke kjørt den versjonen av A klasse, men en del andre i England og de er sikkelig håpløse. Men er nok stor forskjell mellom mellomsjiktet og amg i A klassen.

Lenke til kommentar

I Norge blir jo Mercedesen veldig mye dyrere da. Ikke bare må man betale avgift på den, men den bruker vel minst 17kr på mila i drivstoff.

Og service er vel både hyppig og kostbart på en slik motor og drivverk.

LR AWD kan man jo og nå kjøpe boost upgrade til som lar den gjøre 0-100 på nermere 3 7 sekunder, selv om den ikke har launch control som Mercedes har.

Model S Ludacris har faktisk launcontrol. Kanskje man får det på 3ern i en oppdatering engang.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Rivian viser jo frem enda en fordel med elektrisk drivlinje. Elbiler som har en motor per hjul kan jo styre dem individuelt og dermed ta "Tank Turn".

Det er nok vesentlig vanskeligere å få til med fossilmotor og mekanisk drivlinje.

Hadde man ønsket ville ikke dette vært så fryktelig vanskelig å lage, En kopling og litt giring i diffrensialene burde greie jobben, men litt mer mikkmakk enn med individuelle elmotorer ja.

At man kan er imidlertid ikke det samme som at man bør. En slik manøver vil være ekstremt belastende på hjullager om man har friksjon mot underlaget (Er nok ikke tilfeldig at videoen viser dette i gjørme). Det er gjerne det som er grunnen til at konvensjonellt drevne offroadere ikke har dette, ikke at det ikke lar seg gjøre teknisk.
Se ikke bort i fra at dette ikke blir med til produksjonsversjonen av den bilen simpelten for å ikke la brukere skade bilen så lett.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, sverreb said:

Hadde man ønsket ville ikke dette vært så fryktelig vanskelig å lage, En kopling og litt giring i diffrensialene burde greie jobben, men litt mer mikkmakk enn med individuelle elmotorer ja.

At man kan er imidlertid ikke det samme som at man bør. En slik manøver vil være ekstremt belastende på hjullager om man har friksjon mot underlaget (Er nok ikke tilfeldig at videoen viser dette i gjørme). Det er gjerne det som er grunnen til at konvensjonellt drevne offroadere ikke har dette, ikke at det ikke lar seg gjøre teknisk.
Se ikke bort i fra at dette ikke blir med til produksjonsversjonen av den bilen simpelten for å ikke la brukere skade bilen så lett.

Tror nok det kommer. Rivian har jo sakt at denne muligheten kun er beregnet på gjørme eller snø så de har jo sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

I UK

Mercedes AMG A45 S 4matic fra 50.000£
Tesla Model 3 , LR  AWD fra 47.000£ , Performance fra 52.000£
(priser fra begge produsentenes UK konfigurator i dag)

Snylter har rett i at disse to kjøretøyene er i «samme» pris segment (men selvsagt ikke i annerledeslandet Norge)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, sverreb said:

Jeg tror folk veldig ofte ikke leser manuaer og ignorerer glatt advarsler, så jeg er ikke så sikker på at det hjelper allverden.

Men om du står på asfalten og tar burnout med alle hjul og noe ryker - så gjelder nok neppe garantien uansett. All bruk logges og Rivian kan enkelt se hva man har gjort med bilen for å ødelegge den.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (18 timer siden):

Får jo aldri SMS lengre, nesten alt kommer på Messenger ;)

Stemmestyring har jeg hatet siden det ble oppfunnet. Har aldri brukt Siri på mobilen engang. 

Sant nok, Messenger hadde jo vært mye bedre :)

Stemmestyring hadde jeg i Accorden også, men det ble ikke brukt så mye akkurat. Skal prøve meg litt i Teslaen, så får jeg se om dette er noe jeg kommer til å bruke eller ikke i den.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Complexity said:

Men om du står på asfalten og tar burnout med alle hjul og noe ryker - så gjelder nok neppe garantien uansett. All bruk logges og Rivian kan enkelt se hva man har gjort med bilen for å ødelegge den.

Det er gjerne grenser for hva som kan logges. Både av praktiske og av etiske/juridiske grunner. Det er jo heller ikke slik at lagrene nødvendigvis ryker med en gang. Så de risikerer at de bare slites raskere og ikke bare kollapser under en slik manøver, og så kan de komme opp i tvister hvor det må vurderes om det er lagrene som gikk før de burde eller om det er feil bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Tror du bør regne på det igjen. BOS sine prislister oppgir veil til rundt 850 000 og avgifter til rundt 300 000.

 

Så "du" og dine naboer hadde vell fått bilen til rundt 550 000 mens "resten" av verden må nok betale litt mer og noen mye mer. 

 

Og det er jo ganske styr å holde på med modus å to pedaler konstant om en vill dra på ut av kryss feks. I 3'en klemmer en inn pedalen og hei hvor det går.

 

Finnes det forøvrig en reproduseringstest av den aktuelle bilen? Har ikke kjørt den versjonen av A klasse, men en del andre i England og de er sikkelig håpløse. Men er nok stor forskjell mellom mellomsjiktet og amg i A klassen.

Saken er det på biler er flere avgifter hvor engangsavgiften er den største, det betyr ikke at man skal glemme merverdiavgiften. Jeg har gjort samme regnestykke tidligere i forbindelse med at jeg kjøpte bilen jeg har nå, min måte å regne på er ganske så riktig.

For 550k hadde jeg nok fått den bortimot fullspecka..

Ganske styr? Man må vippe på en fysisk vippebryter for å få riktig kjøremodus, så trykker man på brems og gass.. Er en del enklere enn det har vært å få ut maksimalt av eksempelvis Model S.. Der må man vel ha riktig batteritemperatur også for å få dratt på max? Samt at launch control må aktiveres via en meny eller noe?

For min egen del kjører jeg med min E-klasse i Sport+ det meste av tiden, resten av tiden kjører jeg stort sett i Race-modus.

 

7 hours ago, Complexity said:

I Norge blir jo Mercedesen veldig mye dyrere da. Ikke bare må man betale avgift på den, men den bruker vel minst 17kr på mila i drivstoff.

Og service er vel både hyppig og kostbart på en slik motor og drivverk.

LR AWD kan man jo og nå kjøpe boost upgrade til som lar den gjøre 0-100 på nermere 3 7 sekunder, selv om den ikke har launch control som Mercedes har.

Model S Ludacris har faktisk launcontrol. Kanskje man får det på 3ern i en oppdatering engang.

Jeg vet ikke hva service koster på en A45 S men på min E63S koster det 63,9 øre pr. km.

17 kroner på mila i drivstoff høres jo noe pessimistisk ut, det er over litern på mila det, i praksis høyere forbruk enn E-klassen med V8..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Snylter said:

17 kroner på mila i drivstoff høres jo noe pessimistisk ut, det er over litern på mila det, i praksis høyere forbruk enn E-klassen med V8..

Nja, bensinen skal opp i 20kr litern nå i Tromsø grunnet ekstra avgifter så spørs hvor man bor,  og skal man kjøre litt sportslig så forsvinner suppa raskt.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Complexity said:

Nja, bensinen skal opp i 20kr litern nå i Tromsø grunnet ekstra avgifter så spørs hvor man bor,  og skal man kjøre litt sportslig så forsvinner suppa raskt.

Du mener de skal sette opp prisen med 5,- i mer avgifter i Tromsø? Høres heftig ut.

Sist jeg fylte der betalte jeg ca 15,- pr. liter for 98 blyfri, det var i sommer. Man MÅ ikke fylle på dyreste mulige tidspunkt hele tiden.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Snylter said:

Du mener de skal sette opp prisen med 5,- i mer avgifter i Tromsø? Høres heftig ut.

Sist jeg fylte der betalte jeg ca 15,- pr. liter for 98 blyfri, det var i sommer. Man MÅ ikke fylle på dyreste mulige tidspunkt hele tiden.

Tidene har endret seg siden du fylte da.

98 blyfri har vi vel ikke i Tromsø lenger heller.

https://www.tromsoby.no/bensinpriser/tromso/avgifter/neste-ar-kan-bensinprisen-bikke-20-kroner-per-liter-i-tromso-jeg-foler-vi-er-nar-smertegrensen-allerede/s/5-96-10917?access=granted

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...