Complexity Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars (endret) 22 minutes ago, Salvesen. said: Er det ikke motorene de bruker for å generere varme når den konker? Motorene genererer varme til å varme opp kjølevannet ja. Men det har vel prioritet å få varmet opp batteriet og det tar tid. Spesielt om det er -30 og vind. Det går opptil 3.5kW per motor til varmingen justert etter hvor mye strøm man er tilkoblet, og er man ikke tilkoblet må den balansere litt så den ikke tømmer batteriet for mye. 7kW i batterivarmer + kansje 6kW til varmepumpa for å varme kabinen blir litt effekt. Mere enn bilen kan lade på AC (max 11kW) Endret 10. mars av Complexity Siter Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars (endret) Jotun skrev (1 time siden): Crap..... Ser du skriver at y ikke egner seg for kafé omgivelser. Da snakker du hvertfall ikke om varmeanlegget i vår. Aldri vært i nærheten av å ha en bil som blir fortere varm. Enormt bra varmeanlegg i den bilen. Ikke når det er for kaldt. Da er det ikke mye varme fra den varmepumpeløsningen. Er det varmere enn -20 ja da fungerer den flott. Det jeg mener med at den ikke egner seg for kalde forhold er dørene/vindu som isolerer dårlig, glasstaket som gir mye kulderas(Det har jeg fikset med solskjerming med isolasjon over) og dørhåndtak/lås som speker/sitter fast. Kahuna skrev (1 time siden): 33 blå er ganske ekstremt da. Vi skal ikke bli overrasket om det skjer rare ting. Ganske normalt i fjellregionen. Endret 10. mars av Randeboy 1 Siter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars Complexity skrev (6 minutter siden): Motorene genererer varme til å varme opp kjølevannet ja. Men det har vel prioritet å få varmet opp batteriet og det tar tid. Spesielt om det er -30 og vind. Det går opptil 3.5kW per motor til varmingen justert etter hvor mye strøm man er tilkoblet, og er man ikke tilkoblet må den balansere litt så den ikke tømmer batteriet for mye. 7kW i batterivarmer + kansje 6kW til varmepumpa for å varme kabinen blir litt effekt. Mere enn bilen kan lade på AC (max 11kW) Sånn var det ja Siter Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars Angående tesla varmepumpa så la de ut denne videoen for en mnd siden: Men kommer lite info her om hvor langt ned i celcius den faktisk fungerer som den skal i. 1 Siter Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars Randeboy skrev (25 minutter siden): Ganske normalt i fjellregionen. Normalt for et sted med ekstremvær altså. Hvor stor andel av Teslas biler tror du noensinne har blitt utsatt for denslags? Jeg blir overrasket om det er så mye som en promille. 1 Siter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars Kahuna skrev (14 minutter siden): Normalt for et sted med ekstremvær altså. Hvor stor andel av Teslas biler tror du noensinne har blitt utsatt for denslags? Jeg blir overrasket om det er så mye som en promille. Dog fortsatt vikitg at de fungerer i områdene, men Tesla trenger nok mer data for å få dette perfekt. Mest data kommer for fra CA 😛 Siter Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars (endret) Kahuna skrev (19 minutter siden): Normalt for et sted med ekstremvær altså. Hvor stor andel av Teslas biler tror du noensinne har blitt utsatt for denslags? Jeg blir overrasket om det er så mye som en promille. Tror det er langt flere Teslaer enn hvilken som helst annen produsent sin elbil som går oppi her per dags dato. Norge er et lite land, med mange elbiler. Vi er relativt få her i fjellregionen, men det er jo flere tusen som bor her. Over 20.000.. En bil som selges i dag bør gi like god varme som en 40 år gammel liten bensinbil som jeg har stående. Det er ikke ekstremvær når det er -20 ute. 🙃 Endret 10. mars av Randeboy 1 Siter Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars Også er det verdt å merke seg at plasser som det her har langt flere biler per husstand enn hva som er normalt da man er totalt avhengig av bil. Hadde vært luksus med et service center oppi her så man slipper å kjøre bilen på bilberger i 2 timer. Men det kommer nok kanskje etterhvert. 😊 Siter Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mars Rapporter Del Skrevet 10. mars Nei 33 kalde er kaldt ja..... 🥶 Siter Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Kommer Teslaer med type 2-kabel for tida? Siter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Nimrad skrev (17 minutter siden): Kommer Teslaer med type 2-kabel for tida? Fikk iallefall på min S fra desember. Så antar de fortsatt gjør det. Siter Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Salvesen. skrev (2 minutter siden): Fikk iallefall på min S fra desember. Så antar de fortsatt gjør det. Og da fikk du både "nødlader" og type 2-kabel eller? Siter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Nimrad skrev (8 minutter siden): Og da fikk du både "nødlader" og type 2-kabel eller? Yes og dobbelt sjekket nå, betalte ikke for UMC. Siter Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Salvesen. skrev (3 minutter siden): Yes og dobbelt sjekket nå, betalte ikke for UMC. UMC? Ble ikke så klok av Google. Siter Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Nimrad skrev (5 minutter siden): UMC? Ble ikke så klok av Google. Nødlader:) universal mobile connector? Tatt fra husk, så ikke ta det for god fisk😅 Siter Lenke til kommentar
koots Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars koots skrev (På 10.3.2023 den 6.59): Bare så jeg ikke dummer meg ut, ruteplanleggeren i Tesla tar hensyn til høydeforskjell? Skal etter halvannet år med Tesla for første gang reise til fjells og avslutter turen med 600 bratte høydemeter, dumt om den går tom halvveis opp og man må snu og kjøre ned igjen for å lade Estimatet i bilen stemte bra, men litt spesielt å svi av 10% av batterikapasiteten på de siste 10 kilometerene. Til gjengjeld hadde man brukt netto 4% batterikapasitet på 1t kjøring på returen. 1 Siter Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars koots skrev (29 minutter siden): Estimatet i bilen stemte bra, men litt spesielt å svi av 10% av batterikapasiteten på de siste 10 kilometerene. Til gjengjeld hadde man brukt netto 4% batterikapasitet på 1t kjøring på returen. Jeg har ikke erfaring med Tesla sin, men jeg kjørte en 2018-Leaf og innså da hvor viktig det er å ta hensyn til f.eks. høydemeter. Jeg har 90 km og 550 netto høydemeter + litt opp og ned til hytta. Leaf-en så kun tilbake i tid når den estimerte rekkevidde, så jeg hadde som oftest lenger estimert rekkevidde i km når jeg kom hjem fra hytta enn da jeg kjørte fra hytta. Siter Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Æsj bilen jeg skal hente ut har et hakk rett over skiltet soM må omlakkeres. ble brått usikker på om jeg vil hente den ut fordi syntes døra på førersiden bare lukker seg halvparten av tida Siter Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars Nimrad skrev (3 timer siden): Jeg har ikke erfaring med Tesla sin, men jeg kjørte en 2018-Leaf og innså da hvor viktig det er å ta hensyn til f.eks. høydemeter. Jeg har 90 km og 550 netto høydemeter + litt opp og ned til hytta. Leaf-en så kun tilbake i tid når den estimerte rekkevidde, så jeg hadde som oftest lenger estimert rekkevidde i km når jeg kom hjem fra hytta enn da jeg kjørte fra hytta. Leaf sitt gjettometer er jo ekstremt basic, så det må man ta med i betraktning når man kjører. Siter Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 13. mars Rapporter Del Skrevet 13. mars henrikrox skrev (1 time siden): ble brått usikker på om jeg vil hente den ut fordi syntes døra på førersiden bare lukker seg halvparten av tida Hva mener du? Går ikke døra i lås når du lukker den fra innsiden? Fra utsiden? Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.