Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (9 timer siden):

Ikke dumt det. Coating beskytter ikke understellet i det hele tatt, kun lakken la bilen. Etter det jeg har lest så går understellsbehandling som tektyl utover garantien så jeg har ikke gjort noe under enn så lenge. Kommer nok heller ikke til å gjøre det. Kun coating og noe folie. 

Hva bruker du til vask? Tenkte å skaffe slags høytrykksspyler til jevnlig vask

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nacario skrev (2 timer siden):

Hva bruker du til vask? Tenkte å skaffe slags høytrykksspyler til jevnlig vask

Høyttrykkspyler om sommeren og børsteløs hall om vinteren :) Forskjellig type såper forsåvidt. Må vurdere hva jeg skal bruke nå som bilen har fått keramisk coating behandling.  Elsker bilpleie! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blei skikkelig usikker nå, men bestilte hvite mudflaps til min hvite m3, mens jeg venter på at de kommer så kom jeg på at d sikkert r bedre med svarte da skitten vises jo sikkert godt på de hvite - slik at de kan skille seg mer ut? Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
nacario skrev (2 timer siden):

Blei skikkelig usikker nå, men bestilte hvite mudflaps til min hvite m3, mens jeg venter på at de kommer så kom jeg på at d sikkert r bedre med svarte da skitten vises jo sikkert godt på de hvite - slik at de kan skille seg mer ut? Noen som har erfaringer med dette?

Skvettlapper på norsk. Hører ut som en helt idiotisk ide å ha i hvit. Vil garantert se skitten ut, nesten hele tiden. 

Lenke til kommentar
On 2/28/2022 at 9:03 PM, nacario said:

Noen som har bilpresenning å anbefale til utendørs bruk? Tesla sin til 4,2k var litt drøyt, gjerne hvis de mer universale til 1k har samme funksjon (ser biltema har slike)

 

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-3-biltrekk

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/bilpresenning/helkapell-535-x-178-x-120-cm-2000047247

 

Evt denne til 1,5k men aner ikke hvor egnet den er til utendørs https://www.begood.no/products/presenning-tesla-model-3

Vil ikke anbefale å bruke presenning ute. Med mindre du bor på det mest vindstille stedet i landet, så vil en presenning slite veldig på lakken din. 

Lenke til kommentar

Fikk meg Tesla 3 SR 10/3 og er veldig fornøyd med den.

Det er ingen kjente mangler ved utleveringen nå i mars?

Fant 2 skvettlapper i frunk ved utlevering samtidig er det 2 på bilen. De er for å feste på de 2 andre hjulene hvis man vil?

Fant varseltrekant etc. i bagasjerom etter jeg tok ut sommerdekkene, flyttet pakken til frunk, mer tilgjengelig der.

Skaffet meg gul refleksvest (for å ha i midtkonsol) og Tesla gummimatter. Fant også en gul vest i dag i en svart pose med den røde førstehjelp vesken med varseltrekanten.

Lagt inn USB ladekabler, et par store paraplyer og stoff handlenett for beredskap. (Er optimistisk nok til å sløyfe spade, skrape og kost for denne vinteren.)

Har ikke Wi-Fi dekning i garasjen, men skal gi den det via egen telefon for å sjekke kartoppdateringer etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av linux-fan
fant vest
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva vil det si når det står:

«Beregnet levering: March 20 - March 31

Vi kontakter deg for å avtale leveringsdatoen din.»

Opprinnelig stod det august 2022, men kikket inn nå og da står det som over.

Dvs spørsmålet er om jeg bare vente i spenning på å bli kontaktet, eller er det meningen at man skal ha initiativet selv her, enten i form av å ta kontakt, eller overføre kjøpesummen? :)

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Hedersbrukeren skrev (51 minutter siden):

Hva vil det si når det står:

«Beregnet levering: March 20 - March 31

Vi kontakter deg for å avtale leveringsdatoen din.»

Opprinnelig stod det august 2022, men kikket inn nå og da står det som over.

Dvs spørsmålet er om jeg bare vente i spenning på å bli kontaktet, eller er det meningen at man skal ha initiativet selv her, enten i form av å ta kontakt, eller overføre kjøpesummen? :)

Jeg fikk min levert litt tidligere enn forventet selv. Du må ihvertfall fullføre de punktene innpå appen også helst overføre kjøpesummen noen dager før. Utenom det så er det bare å vente på en sms om viktig informasjon om levering av bilen din ;) Så kan du også avtale om henting av bilen.  Grattis på forhånd! 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Jeg fikk min levert litt tidligere enn forventet selv. Du må ihvertfall fullføre de punktene innpå appen også helst overføre kjøpesummen noen dager før. Utenom det så er det bare å vente på en sms om viktig informasjon om levering av bilen din ;) Så kan du også avtale om henting av bilen.  Grattis på forhånd! 

Takk for svar, og takk ellers også :)

Som nevnt forventet jeg ikke en slik «fremskynding på 5 måneder», men det eneste punktet som gjenstår er betalingen. Så det bør gjennomføres før jeg kan forvente å høre noe fra dem? Ønsker ikke å betale nå for så å ikke få noen bil før etter sommeren. Men mulig jeg får ta kontakt i morgen og spørre.

Lenke til kommentar

Planen er egentlig å kjøpe en elbil om 3 år, men vurderer å slå til i løpet av sommeren på en Model 3 og så bare heller *bytte* bil om 3 år. Tenker i hovedsak en svart eller hvit Model 3 Long Range AWD med hvitt interiør + vinterdekk-pakken og første steg autopilot (ikke full). Ser de havner på rundt 550 på konfiguratoren, men risikerer lang leveringstid. Standard range + er jo en god del billigere, men jeg har lyst til å kunne ta langturer og da tror jeg Long Range er et must føler jeg.

Noen som har testet å kjøpe demo-bil? Får jo raskere levering, litt rabatt (og full self drive), samt kan vel fortsatt kjøpe med den gode renten de har tipper jeg. Usikker på standen på disse bilene, folk som prøvekjører er vel ikke alltid de mest forsiktige. 

Og er det slik at noen nyere biler er dårligere enn de som kom for et år eller to siden? Tesla har jo slitt med leveranser av deler. Har de blitt nedgradert?

Ikke like lett å kjøpe Tesla som andre biler når ting endrer seg så fort. Litt å sette seg inn i :D

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Comma Chameleon said:

Standard range + er jo en god del billigere, men jeg har lyst til å kunne ta langturer og da tror jeg Long Range er et must føler jeg.

Det er nesten ikke forskjell på tidsbruk på langkjøring av disse. Mulig du trenger 1 ekstra stopp på veldig lange turer, men tipper du blir sliten før bilen blir det uansett. Evt sjekk ut TeslaBjørn sine Google shiiiiiiieet, der står det mye nyttig info fra real world tester.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det er nesten ikke forskjell på tidsbruk på langkjøring av disse. Mulig du trenger 1 ekstra stopp på veldig lange turer, men tipper du blir sliten før bilen blir det uansett. Evt sjekk ut TeslaBjørn sine Google shiiiiiiieet, der står det mye nyttig info fra real world tester.

Må sjekke TeslaBjørn sine erfaringer. Kan godt hende SR+ er godt nok på sommeren, men skal man kjøre langt på vår/høst (eller gud forby vinteren) når det er kaldt ute så blir det vel litt irriterende lav rekkevidde kanskje? Skal lese litt mer inn i det. Blir jo ikke  ille pris på feks denne demo-bilen, men synes at rabatten burde vært litt større. Kanskje ikke så ille så lenge den ikke har noe synlig slitasje/skader. Full self-drive inkludert osv.image.png.fbaea401291fb8510f2ec3d58a947d4f.png

Hvis jeg skal kjøpe i år så ønsker jeg å kunne kjøre i løpet av sommerferien også, så når alle har levering i enten august (LR) eller november (SR+) så blir det nok enten demo/brukt eller vente til neste vår.

Edit:

Ser at bruktmarkedet har en del under 400 faktisk, men ser få/ingen med hvite seter som jeg egentlig har veeldig lyst på

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Model 3 har en veldig effektiv varmepumpe og er vel en av bilene som taper minst rekkevidde på vinteren.

SR+ (eller Rear Wheel Drive som den heter nå) er ett røverkjøp for prisen og ikke noe problem å dra på langtur med en slik sommer som vinter.

En del tester på nett er utdatert og viser bilen med mindre batteri og kansje uten varmepumpe. Var vel først i år den fikk 60kWh batteri og en mere effektivt motor bak. Men den mistet og litt akselerasjon.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Model 3 har en veldig effektiv varmepumpe og er vel en av bilene som taper minst rekkevidde på vinteren.

SR+ (eller Rear Wheel Drive som den heter nå) er ett røverkjøp for prisen og ikke noe problem å dra på langtur med en slik sommer som vinter.

Ja ser mer og mer slik ut. Og med såpass bra ladenettverk så er det fortsatt bra.

Spørsmålet da er vel mer om den demobilen er et bra kjøp, eller om typ andre forhandlere/finn er bedre (kan vel få bedre pris der). Uvanlig lite info fra Tesla sine sider. Kanskje man kan kontakte Tesla bergen og få mer informasjon.

Edit: Fant "Callback"-funksjonen. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (5 timer siden):

Fant 2 skvettlapper i frunk ved utlevering samtidig er det 2 på bilen. De er for å feste på de 2 andre hjulene hvis man vil?

Jeg kjøpte bil før skvettlapper ble standard og da fikk jeg ettersendt et sett til forhjulene. Det er et sett med to skvettlapper, en kort og en lang. Så vidt jeg har forstått skal den lange monteres under den korte, om du velger å bruke den. Det er tenkt til biler som kjører mye på grusvei. Jeg har bare brukt den korte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hedersbrukeren skrev (16 timer siden):

Takk for svar, og takk ellers også :)

Som nevnt forventet jeg ikke en slik «fremskynding på 5 måneder», men det eneste punktet som gjenstår er betalingen. Så det bør gjennomføres før jeg kan forvente å høre noe fra dem? Ønsker ikke å betale nå for så å ikke få noen bil før etter sommeren. Men mulig jeg får ta kontakt i morgen og spørre.

👍Hvis du ikke har fått fastslått en dato på levering kan du avvente med summen du har tenkt å betale. Så lenge du betaler 5 dager før levering av bil, er du innafor. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Noen som har tatt/vurdert å ta understellsbehandling på sin TM3 her? I motsetning til model S som er bygd av aluminium, er model 3 hovedsakelig bygd opp av stål. Men har lest noe om at model 3 var rustbehandlet med noe som kalles "ecoat", uten at jeg vet hvor bra dette er. Fortsatt hevder flere at bilen er en rustfelle. Legger til et bilde ang. dette fra en som har drevet med antirust i over 30 år.

11794535.jpg

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Iterion said:

Noen som har tatt/vurdert å ta understellsbehandling på sin TM3 her? I motsetning til model S som er bygd av aluminium, er model 3 hovedsakelig bygd opp av stål. Men har lest noe om at model 3 var rustbehandlet med noe som kalles "ecoat", uten at jeg vet hvor bra dette er. Fortsatt hevder flere at bilen er en rustfelle. Legger til et bilde ang. dette fra en som har drevet med antirust i over 30 år.

11794535.jpg

https://www.elbil24.no/nyttig/stemmer-det-at-tesla-model-3-er-en-rustfelle-vi-tok-en-grundig-sjekk/75368819

Er vel kun firma som driver med antirustbehandling som klager over at Model 3 ruster så fælt. 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...