Gå til innhold

Lager strøm selv: Slik klarer de seg utenfor el-nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper Andrea Rossi snart kan levere en E-Cat Sk til Tamburaci Wegge i Kabelvåg. Slik at han slipper å bruke så mye tid og tanker på hvordan han skal holdet huset varmt. Så kan han være mer sammen med familien, surfe litt utenfor Eggum og gjøre listverket ferdig rundt dører og vinduer.

 

"Etter mange års ventetid opplyser Andrea Rossi at han nå er klar til å ta imot bestillinger på sin E-Cat SK. Denne skal kunne levere 22 kW varme med en input på 380 W (elektrisk),"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer han ikke og holde huset varmt er det ikke godt nok isolert i utgangspunktet og skulle nok ha brukt mer/flere materialer som har termiske egenskaper.

 

Men skulle vært interessant og få en mer inngående informasjon angående oppbyggingen av bygget samt materialvalget.

 

Ville ikke satset pengene mine på E-Cat ennå, 1 kWh el inn, 58 kWh ut høres for godt ut til og være sant, men håper Rossi får det til for da hadde energikrisen på jorden vært over i all fremtid.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å leve off grid på denne måten gjør at man allikevel er avhengig av samfunnet utenfor da, for solcelle paneler kan gå i stykker og andre ting som kan kreve at deler byttes ut. Hva da om samfunnet ellers skulle kollapse en gang i fremtiden? For meg er det få mennesker på denne planeten som virkelig lever selvstendig og off grid, og det er de stammene som lever blandt annet i jungelen i sør-amerika. Mennesker som fortsatt har kunnskapen og livsferdighetene til å leve av naturen.

 

Så å leve utenfor strømnettet handler vel da mer om å spare penger vel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å leve off grid på denne måten gjør at man allikevel er avhengig av samfunnet utenfor da, for solcelle paneler kan gå i stykker og andre ting som kan kreve at deler byttes ut. Hva da om samfunnet ellers skulle kollapse en gang i fremtiden? For meg er det få mennesker på denne planeten som virkelig lever selvstendig og off grid, og det er de stammene som lever blandt annet i jungelen i sør-amerika. Mennesker som fortsatt har kunnskapen og livsferdighetene til å leve av naturen.

 

Så å leve utenfor strømnettet handler vel da mer om å spare penger vel?

Uten tvil, så er penger en faktor.

 

Men selv om et solpanel går i stykker så overlever man siden man har alternativer og ikke baserer seg på kun en energikilde.

 

Du har foreksempel eskimoer som lever/levde helt uten innblanding av den moderne verden i tilsvarende omgivelser som vi i Norge har.

 

Skal du leve offgrid i Norge trenger du et småbruk til egne forsyninger siden man ikke kan jakte vilt her på berget etter egen godtbefinnende så man er avhengig av forsyninger utenfra. samt at det er enkelte nødvendige mineraler som er mer lettvint og kjøpe i butikken en og utvinne selv "foreksempel salt".

 

Edit: du kan si, at klarer du deg uten kjøleskap er du ganske offgrid :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du leve offgrid i Norge trenger du et småbruk til egne forsyninger siden man ikke kan jakte vilt her på berget etter egen godtbefinnende så man er avhengig av forsyninger utenfra. samt at det er enkelte nødvendige mineraler som er mer lettvint og kjøpe i butikken en og utvinne selv "foreksempel salt".

 

Ikke bare det, men andre redskaper og matvarer man kan trenge, eller som må byttes ut. Når man tenker over det, så er vi "moderne" mennesker veldig avhengig av det industrielle samfunnet for å kunne overleve. Skulle det skje en global katastrofe eller flere, så hadde mennesker, spessielt oss som lever i byene, daua som fluer! Matbutikker ville raskt gått tomme, og panikken hadde satt inn. Noe folk flest ikke engang tenker at kan faktisk skje, spessielt ungdom i dag som lever mesteparten av livet sitt foran en mobiltelefon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare det, men andre redskaper og matvarer man kan trenge, eller som må byttes ut. Når man tenker over det, så er vi "moderne" mennesker veldig avhengig av det industrielle samfunnet for å kunne overleve. Skulle det skje en global katastrofe eller flere, så hadde mennesker, spessielt oss som lever i byene, daua som fluer! Matbutikker ville raskt gått tomme, og panikken hadde satt inn. Noe folk flest ikke engang tenker at kan faktisk skje, spessielt ungdom i dag som lever mesteparten av livet sitt foran en mobiltelefon...

Man kan greit unngå kortere katastrofer med å ha et mindre lager med forsyninger, men svært få som tenker i de banene.

 

I dagens samfunn har man gjort seg avhengig av strøm på alle måter, så forsvinner strømmen er man hel hjelpeløs mens man sitter der i den mørke og kalde stua, eventuell sitte i elbilen og holde varmen til batteriene er tomme.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kan øke fleksibilitet betydelig med mer akkumulatorkapasitet.

Vann: 1m3 inneholder 1,16 kWh pr grad

Dersom gulvarme er ved 30 grader og tank varmes til 90 grader så inneholder 600 liter

0,6 x (90-30) x 1,16 = 42 kWh. Varmen tilpasses ved å shunte ned temperatur.

Det samme gjelder tappevann. Her vil du imidlertid skikte vannet i tanken samt tilpasse temp med en shunt.

Ved å tilføre en væske vann varmepumpe høy temperatur vil du ytterligere kunne tyne systemet med høy cop.

Batterikapasitet kan bli avgjørende viktig mht produksjon fra solceller og vindmølle.

Etter mitt syn vil du med økt akkumulatorkapasite kunne spare mye tid på redusert driftstid for vedfyring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at det er installert 20 m2 med solceller. 1 m2 med solcelle gir i beste fall ca 200kWh i året. Dvs du kan regne med max 20 x 200 = 4000kWh. Forskning har vist at det er mest sol om sommeren?. Så her har du et problem med å være offgrid. Snakk med naboen, begrens effekten for å unngå høye tariffer, og uttnytt batteriene dine optimalt. Dvs lastfordeling mht vaskemaskin,oppvaskmaskin otc.

Lenke til kommentar

Å leve off grid på denne måten gjør at man allikevel er avhengig av samfunnet utenfor da, for solcelle paneler kan gå i stykker og andre ting som kan kreve at deler byttes ut. Hva da om samfunnet ellers skulle kollapse en gang i fremtiden? For meg er det få mennesker på denne planeten som virkelig lever selvstendig og off grid, og det er de stammene som lever blandt annet i jungelen i sør-amerika. Mennesker som fortsatt har kunnskapen og livsferdighetene til å leve av naturen.

 

Så å leve utenfor strømnettet handler vel da mer om å spare penger vel?

Off grid betyr bare utenfor strømnettet, ikke uten kontakt med samfunnet. Jeg tenker at målet med off grid er todelt:

 

- Forsyningssikkerhet i tilfelle strømutfall, krig og naturkatastrofer

- Protest mot hvordan kraftmarkedet fungerer

 

Jeg er litt sjalu for jeg skulle gjerne levd sånn selv. Jeg har bare ikke muligheten nå eller prioritert det så hardt som denne pioneren. Men jeg er fascinert i hvert fall. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Off grid betyr bare utenfor strømnettet, ikke uten kontakt med samfunnet. Jeg tenker at målet med off grid er todelt:

 

- Forsyningssikkerhet i tilfelle strømutfall, krig og naturkatastrofer

- Protest mot hvordan kraftmarkedet fungerer

 

Jeg er litt sjalu for jeg skulle gjerne levd sånn selv. Jeg har bare ikke muligheten nå eller prioritert det så hardt som denne pioneren. Men jeg er fascinert i hvert fall. :)

 

Er nok mer i USA at begrepet "off grid" kan bety mer enn bare av strømnettet. Slike doomsday preppers", men også de som gjør det for å spare miljøet og leve mer rent.

 

Skulle ønske at jeg også hadde muligheten til å leve mer selvstendig slik. Være selvforsynt og slikt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må være en mulight til å lagre dette over lengre tid (sesong til sesong )

Jeg skjønner akkurat hva du prøver å dreie denne tråden over på og vil bare minne deg på hva energien stort sett brukes til i dette huset: varme. Og at varmelager har ekstremt lav kostnad når det er snakk om kapasitet nok til sesonglagring. Noen titalls kubikkmeter til med varmtvannsberedere, og et godt system for innlasting og utlasting av varme så kommer han nok i mål med sesonglagring også. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis er det rett og slett ei fallitterklæring for norsk offentlig eid strømforsyning, at folk i det hele tatt tar bryderiet og de høye investeringene som følger med å installere solceller og flere tonn med batterier på hytta, eller i primærboligen.

 

Staten har klart med enorme avgifter og helt urimelige priser på nettleie å gjøre i utgangspunktet veldig billig elektrisk vannkraft i Norge så dyr, at folk vurderer å installere de meget kostbare solcelleanleggene, inkludert meget kostbare batterier med begrenset levetid.

 

Derfor "fy skamme seg" til politikere og staten som har gjort solcelleanlegg til noe som vurderes seriøst av folk flest på hytta.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...