Gå til innhold

Bergingssjefen: Vi skal klare å få opp Helge Ingstad uten at skroget blir vesentlig skadet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Bergingssjefen: – Vi skal få hevet fregatten uten å skade skroget vesentlig..."

 

Nå kjente jeg at jeg ble lettet......Så da går allting bra likevel.....Helge Ingstad kommer opp omtrent uskadet fra havet og kan snart være operativ igjen.....Må bare tørkes litt først....Hurra

 

(Fikk jeg til ironi denne gangen.......?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

skroget er billig å reparere men det som koster er å strippe skroget og deretter innrede og utstyre det for alt er jo ødelagt av vann som fks kabler , isolasjon , innredning , mekanikk osv ++++

Problemet er all salt-avleiring som legger seg der maling ikke kommet til, under spant, dragere, etc. som i utgangspunktet er malt tett. Men ved lang eksponering av saltvann vil saltet trenge igjennom malingslaget og fylle opp hullrommene som igjen vil tørke ut og kun salt vil ligge og godgjøre seg over en lengre periode før man plutselig må skrote skipet siden all den skjulte rusten gjør skipet strukturell upålitelig.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En av forberedelsene til løftet har vært å beregne hvor mye skroget på den 134 meter lange fregatten kan tåle. Plasseringen av de åtte løftekjettingene og fordelingen av vekt er nøye planlagt.

Største problemet blir og få lastfordelt så det ikke blir ulik vektfordeling på løftepunktene under løftet, får et løftepunkt feil vekt kan den "kutte/knekke" skroget i to.

 

Regner med at de har en løfteansvarlig som har alle de forskjellige løftevekten på instrumenter rett foran seg og kan formidle til spesifikke operatører om de skal heve eller senke trykket på løftepunktene og ikke bare står strategisk plassert på utsiden og sveiver hånden oppover for og indikere "løft" :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

skroget er billig å reparere men det som koster er å strippe skroget og deretter innrede og utstyre det for alt er jo ødelagt av vann som fks kabler , isolasjon , innredning , mekanikk osv ++++

Problemet er all salt-avleiring som legger seg der maling ikke kommet til, under spant, dragere, etc. som i utgangspunktet er malt tett. Men ved lang eksponering av saltvann vil saltet trenge igjennom malingslaget og fylle opp hullrommene som igjen vil tørke ut og kun salt vil ligge og godgjøre seg over en lengre periode før man plutselig må skrote skipet siden all den skjulte rusten gjør skipet strukturell upålitelig.

Godt mulig du har rett i det. Hva med ballast tanks, som typisk er eksponert i samme måte? Blir de coatet eller sveiset på spesielt vis?

 

Jeg tviler på at fregatten kommer til å seile under norsk flagg igjen. Kanskje bare som mål for å teste Kongsberg sine missiler på ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt mulig du har rett i det. Hva med ballast tanks, som typisk er eksponert i samme måte? Blir de coatet eller sveiset på spesielt vis?

 

Jeg tviler på at fregatten kommer til å seile under norsk flagg igjen. Kanskje bare som mål for å teste Kongsberg sine missiler på ;-)

Noen år siden jeg holdt på med akkurat dette, men regner med at problemene fortsatt er til stede.

 

Før så "slammet" man tankene med en spesiell betongblanding for å holde tankene tette, i nyere tid bruker man en tjæreepoxy til samme formål.

 

slamming har/hadde sine ulemper ved at belegget løsner hyppig og man må ofte rengjøre og slamme områdene som var blitt eksponert. Tjæreepoxy blir brukt i dag siden det er veldig motstandig for vanninntrengning og slitesterkt men er kreftfremkallende med fortsatt lovlig og bruke i de områdene siden det ikke finnes noe fullverdig erstatter, men i områdene som ikke normalt er i kontakt med vann brukes vanlig  primer/maling.

 

Det siste slitesterke produktet jeg holdt på med var epoksyharpiks men mener at det ble forbudt, hva som finnes på markedet i dag vet jeg ikke siden det er noen år siden jeg holdt på med dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

skroget er billig å reparere men det som koster er å strippe skroget og deretter innrede og utstyre det for alt er jo ødelagt av vann som fks kabler , isolasjon , innredning , mekanikk osv ++++

 

Jeg står mellom Zalo og OMO, men brukes sistnevnte ville jeg nok ispedd en kopp kationiske tensider for å redusere statisk elektrisitet og gjøre skroget glatt og fint til inspeksjon.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...