Jump to content
torest

Bergingssjefen: Vi skal klare å få opp Helge Ingstad uten at skroget blir vesentlig skadet

Recommended Posts

Hadde det vært en idé å ikke avsløre akkurat hvor tjukt skroget er, slik at ikke andre kan gjøre nøyaktige beregninger.

 

Jeg tror eventuelle fiender har ganske god oversikt over dette allerede.. (trykka dessverre "like" i steden for "svar")

Share this post


Link to post

"Bergingssjefen: – Vi skal få hevet fregatten uten å skade skroget vesentlig..."

 

Nå kjente jeg at jeg ble lettet......Så da går allting bra likevel.....Helge Ingstad kommer opp omtrent uskadet fra havet og kan snart være operativ igjen.....Må bare tørkes litt først....Hurra

 

(Fikk jeg til ironi denne gangen.......?)

  • Like 2

Share this post


Link to post

Mulig at skroget allerede har en ørliten skade da.

 

skroget er billig å reparere men det som koster er å strippe skroget og deretter innrede og utstyre det for alt er jo ødelagt av vann som fks kabler , isolasjon , innredning , mekanikk osv ++++

  • Like 3

Share this post


Link to post

skroget er billig å reparere men det som koster er å strippe skroget og deretter innrede og utstyre det for alt er jo ødelagt av vann som fks kabler , isolasjon , innredning , mekanikk osv ++++

Problemet er all salt-avleiring som legger seg der maling ikke kommet til, under spant, dragere, etc. som i utgangspunktet er malt tett. Men ved lang eksponering av saltvann vil saltet trenge igjennom malingslaget og fylle opp hullrommene som igjen vil tørke ut og kun salt vil ligge og godgjøre seg over en lengre periode før man plutselig må skrote skipet siden all den skjulte rusten gjør skipet strukturell upålitelig.

Edited by Nautica
  • Like 3

Share this post


Link to post

 

En av forberedelsene til løftet har vært å beregne hvor mye skroget på den 134 meter lange fregatten kan tåle. Plasseringen av de åtte løftekjettingene og fordelingen av vekt er nøye planlagt.

Største problemet blir og få lastfordelt så det ikke blir ulik vektfordeling på løftepunktene under løftet, får et løftepunkt feil vekt kan den "kutte/knekke" skroget i to.

 

Regner med at de har en løfteansvarlig som har alle de forskjellige løftevekten på instrumenter rett foran seg og kan formidle til spesifikke operatører om de skal heve eller senke trykket på løftepunktene og ikke bare står strategisk plassert på utsiden og sveiver hånden oppover for og indikere "løft" :)

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

skroget er billig å reparere men det som koster er å strippe skroget og deretter innrede og utstyre det for alt er jo ødelagt av vann som fks kabler , isolasjon , innredning , mekanikk osv ++++

Problemet er all salt-avleiring som legger seg der maling ikke kommet til, under spant, dragere, etc. som i utgangspunktet er malt tett. Men ved lang eksponering av saltvann vil saltet trenge igjennom malingslaget og fylle opp hullrommene som igjen vil tørke ut og kun salt vil ligge og godgjøre seg over en lengre periode før man plutselig må skrote skipet siden all den skjulte rusten gjør skipet strukturell upålitelig.

Godt mulig du har rett i det. Hva med ballast tanks, som typisk er eksponert i samme måte? Blir de coatet eller sveiset på spesielt vis?

 

Jeg tviler på at fregatten kommer til å seile under norsk flagg igjen. Kanskje bare som mål for å teste Kongsberg sine missiler på ;-)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Godt mulig du har rett i det. Hva med ballast tanks, som typisk er eksponert i samme måte? Blir de coatet eller sveiset på spesielt vis?

 

Jeg tviler på at fregatten kommer til å seile under norsk flagg igjen. Kanskje bare som mål for å teste Kongsberg sine missiler på ;-)

Noen år siden jeg holdt på med akkurat dette, men regner med at problemene fortsatt er til stede.

 

Før så "slammet" man tankene med en spesiell betongblanding for å holde tankene tette, i nyere tid bruker man en tjæreepoxy til samme formål.

 

slamming har/hadde sine ulemper ved at belegget løsner hyppig og man må ofte rengjøre og slamme områdene som var blitt eksponert. Tjæreepoxy blir brukt i dag siden det er veldig motstandig for vanninntrengning og slitesterkt men er kreftfremkallende med fortsatt lovlig og bruke i de områdene siden det ikke finnes noe fullverdig erstatter, men i områdene som ikke normalt er i kontakt med vann brukes vanlig  primer/maling.

 

Det siste slitesterke produktet jeg holdt på med var epoksyharpiks men mener at det ble forbudt, hva som finnes på markedet i dag vet jeg ikke siden det er noen år siden jeg holdt på med dette.

Edited by Nautica

Share this post


Link to post

skroget er billig å reparere men det som koster er å strippe skroget og deretter innrede og utstyre det for alt er jo ødelagt av vann som fks kabler , isolasjon , innredning , mekanikk osv ++++

 

Jeg står mellom Zalo og OMO, men brukes sistnevnte ville jeg nok ispedd en kopp kationiske tensider for å redusere statisk elektrisitet og gjøre skroget glatt og fint til inspeksjon.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...