Gå til innhold

Trenger hjelp! Jobbsøknad: Utd.papirer i etterkant av intervju


Amins

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har 140 studiepoeng fra Energi og miljø i bygg, som er Ingeniør utdannelse. 180 poeng da får man ett vitnemål, jeg derimot har kunn karakter utskrift. Fagene jeg mangler er kjemii, statistikk, og 1 matte fag.

 

Jeg søkte jobb på en kommune stilling. Jeg la ikke til noe karakter utskrift når jeg søkte stillingen, kunn cv å søknad og andre sertifikater som prosjektledelse.

 

jeg ble kalt inn på intervju, og leverte ganske bra føler jeg. de ba meg ta med orginalt vitnemål slik at de kunne ta kopi, jeg tok med karakter utskrift, men ble ikke spurt om å vise det. og jeg nevnte heller ingen ting. under intervjuet spurte dem heller noe som helst om skole eller karakterer.

 

på stillings annonsen sto det følgende:

  • Du er utdannet: arkitekt med utdanning på masternivå eller bygningsingeniør med minimum utdanning på bachelornivå, dernest landskapsarkitekt eller samfunnsgeograf med utdanning på masternivå
  • Krav til formalkompetanse kan fravikes ved dokumenterte resultater fra relevant erfaring og praksis

nå har dem ringt referansene mine og jeg har en god følelse på denne jobben.

Av relevant erfaring har jeg jobbet i logistikk bransjen i 7 år, som trafikkleder og prosjektleder.

Jeg har også aktivt jobbet med 2 utbyggings saker i privaten og fått et godt innsyn på det.

Igår fikk jeg angstanfall hvor jeg tenkte for mye på at jeg ikke har fullført bachelorgraden, og var redd jeg får denne jobben.

Burde jeg bekymre meg? evt hva skal jeg gjøre?

jeg er i tett dialog med skolen om å fullføre dette.

Endret av Amins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen klager på at de ble innstilt som nr #2 så kan de i teorien vise til at de er mer kvalifisert på grunn av manglende utdanning, så det er mulig det straffer seg.

Jeg forstår, pleier det å skje eller?

 

La oss si jeg får jobben, kommer dem til å spørre om vitnemål? Dem har ikke sett det engang.

 

Og la oss jeg gir dem et karakterutskrift og ikke vitnemål? Kan det skje noe i etterkant?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Du burde ikke lede dem til å tro at du har fullført en grad når du ikke har det. Nå har du jo solid, relevant arbeidserfaring som du sikkert nok har attester på. I lys av det er du vel kvalifisert, det står jo over at formalkompetanse og erfaring kan veie opp for utdanning, men jeg kan ikke begripe at en unnlater å si at utdanningen ikke er fullført. Her gjelder det å være rask på pletten og informere arbeidsgiveren neste gang du prater med dem. I et jobbintervju er en i en litt presset situasjon, og jeg vil tro at arbeidsgivere har forståelse for at det går an å blande ord og begreper eller glemme ting. Å blande sammen "vitnemål" med "kompetansebevis" eller "karakterutskrift", det er en hendig glipp.

Jeg håper du får jobben, men om du tier still og skryter på deg en bachelorgrad, da er du douche!
 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

Har du gitt dem inntrykk av at du faktisk har fullført høyere utdannelse? I så fall har du et problem. Dette vil være et tillitsbrudd, og vil nok trekke veldig ned.

 

Har du derimot vært åpen om at du IKKE har fullført høyere utdannelse, men har masse relevant erfaring? Da går nok alt bra :)

Lenke til kommentar

Du burde ikke lede dem til å tro at du har fullført en grad når du ikke har det. Nå har du jo solid, relevant arbeidserfaring som du sikkert nok har attester på. I lys av det er du vel kvalifisert, det står jo over at formalkompetanse og erfaring kan veie opp for utdanning, men jeg kan ikke begripe at en unnlater å si at utdanningen ikke er fullført. Her gjelder det å være rask på pletten og informere arbeidsgiveren neste gang du prater med dem. I et jobbintervju er en i en litt presset situasjon, og jeg vil tro at arbeidsgivere har forståelse for at det går an å blande ord og begreper eller glemme ting. Å blande sammen "vitnemål" med "kompetansebevis" eller "karakterutskrift", det er en hendig glipp.

 

Jeg håper du får jobben, men om du tier still og skryter på deg en bachelorgrad, da er du douche!

 

Lenke til kommentar

Du burde ikke lede dem til å tro at du har fullført en grad når du ikke har det. Nå har du jo solid, relevant arbeidserfaring som du sikkert nok har attester på. I lys av det er du vel kvalifisert, det står jo over at formalkompetanse og erfaring kan veie opp for utdanning, men jeg kan ikke begripe at en unnlater å si at utdanningen ikke er fullført. Her gjelder det å være rask på pletten og informere arbeidsgiveren neste gang du prater med dem. I et jobbintervju er en i en litt presset situasjon, og jeg vil tro at arbeidsgivere har forståelse for at det går an å blande ord og begreper eller glemme ting. Å blande sammen "vitnemål" med "kompetansebevis" eller "karakterutskrift", det er en hendig glipp.

 

Jeg håper du får jobben, men om du tier still og skryter på deg en bachelorgrad, da er du douche!

 

Takk for svar! Nå har jeg jo vært på intervju, dem skulle Kunn holde 1 intervju. Altså under intervjuet var ikke skole noe tema, karakterer var ikke noe tema. Så det var ikle noe jeg tenkte over. Jeg ga intervjueren en mappe med søknad, CV, serftifakter og referanser. Det lå ikke noe karakterutskrift i den mappen, dem så igjennom den men spurte ikke om karakter utskrift. Hvis jeg får jobben, så tenker å legge alle kortene på bordet, det er tross alt snakk om tillit og ærlighet.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Nå har jeg jo vært på intervju, dem skulle Kunn holde 1 intervju. Altså under intervjuet var ikke skole noe tema, karakterer var ikke noe tema. Så det var ikle noe jeg tenkte over. Jeg ga intervjueren en mappe med søknad, CV, serftifakter og referanser. Det lå ikke noe karakterutskrift i den mappen, dem så igjennom den men spurte ikke om karakter utskrift. Hvis jeg får jobben, så tenker å legge alle kortene på bordet, det er tross alt snakk om tillit og ærlighet.

 

Men du har vell opplyst om det tidligere? 

 

Har du levert en CV der det står:

 

Bachelor i X grad fra 2015 til 2018(eller lignende) uten notis om at dette ikke ble fullført innen normal tid har du allerede brutt tilliten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ga du ikke beskjed om at du ikke har fullført utdanningen via papirer eller muntlig under intervju? I så tilfelle bør du nok belage deg på avslag kun på grunn av dette.

Takk for svar.

 

Når jeg søkte stillingen via webrecruiter, la jeg Kunn CV og søknad inn. Jeg ble aldri spurt om å

Vise karakterkort, og under intervjuet var skole og karakter absolutt ikke et tema. Jeg hadde med deg karakter utskrift i tilfelle dem skulle spøre om å ta kopi men dem spurte absolutt ingen om noe av dette. Jeg ga dem mine referanser, og dem har faktisk ringt min tidligere sjef. Jeg tenker at hvis jeg får jobben så, sier jeg ifra med engang. Men kan det få konsekvenser?

Lenke til kommentar

Men du har vell opplyst om det tidligere?

 

Har du levert en CV der det står:

 

Bachelor i X grad fra 2015 til 2018(eller lignende) uten notis om at dette ikke ble fullført innen normal tid har du allerede brutt tilliten.

Ja det har jeg faktisk :/ jeg får skikkelig angst, veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Neste gang dem ringer meg tror jeg det er får å gi meg jobben eller avslag. Vet ikke hva jeg skal gjøre

Lenke til kommentar

Du bør ringe å forklare deg snarest.

Burde jeg ringe han som holdt intervjuet på mandag og forklare meg? Dem er ferdig med alle intervjuene og er i fasen der dem ser etter hvem passer stillingen. eller vente til dem eventuelt tilbyr meg stillingen? Dem skal ansette 3 stk.

 

Selvom det står ved mangel på formellkompetanse veies opp med erfaring.

 

Jeg viste dem plantegninger og dokumenter på erfaringen.

Lenke til kommentar

Burde jeg ringe han som holdt intervjuet på mandag og forklare meg? Dem er ferdig med alle intervjuene og er i fasen der dem ser etter hvem passer stillingen. eller vente til dem eventuelt tilbyr meg stillingen? Dem skal ansette 3 stk.

 

Selvom det står ved mangel på formellkompetanse veies opp med erfaring.

 

Jeg viste dem plantegninger og dokumenter på erfaringen.

 

Jeg mener du har unlatt å informere om en mangel i dine dokumenter. Dette bør du ordne opp i, snarest mulig. Jeg hadde ringt i går og gitt beskjed. Du kan gjerne ringe å si noe slik som "Jeg glemte helt ut å levere med karakteroversikten min, da jeg enda har noen fag å fullføre har jeg ikke vitnemålet klart enda. Skal jeg sende det til dere?" eller noe slik. Da har du informert de uten at det blir en klein greie. Forvent dog noen spørsmål ang hvorfor dette ikke ble tatt opp tidligere..

Lenke til kommentar

Jeg mener du har unlatt å informere om en mangel i dine dokumenter. Dette bør du ordne opp i, snarest mulig. Jeg hadde ringt i går og gitt beskjed. Du kan gjerne ringe å si noe slik som "Jeg glemte helt ut å levere med karakteroversikten min, da jeg enda har noen fag å fullføre har jeg ikke vitnemålet klart enda. Skal jeg sende det til dere?" eller noe slik. Da har du informert de uten at det blir en klein greie. Forvent dog noen spørsmål ang hvorfor dette ikke ble tatt opp tidligere..

Jeg er helt enig. Dette plager meg veldig. Hvis jeg sier ting som det er så er det ingen å bekymre seg over.

Ærlighet varer lengst

 

Veldig redd at dette var sjansjen min og den bare fordufter forann meg. Noe som er min egen feil.. ??☹️

Lenke til kommentar

Jeg mener du har unlatt å informere om en mangel i dine dokumenter. Dette bør du ordne opp i, snarest mulig. Jeg hadde ringt i går og gitt beskjed. Du kan gjerne ringe å si noe slik som "Jeg glemte helt ut å levere med karakteroversikten min, da jeg enda har noen fag å fullføre har jeg ikke vitnemålet klart enda. Skal jeg sende det til dere?" eller noe slik. Da har du informert de uten at det blir en klein greie. Forvent dog noen spørsmål ang hvorfor dette ikke ble tatt opp tidligere..

Lenke til kommentar

Ja det har jeg faktisk :/ jeg får skikkelig angst, veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Neste gang dem ringer meg tror jeg det er får å gi meg jobben eller avslag. Vet ikke hva jeg skal gjøre

 

Du kan bli siktet for dokumentforfalskning, men jeg antar du ligger i gråsonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...