Gå til innhold

Denne katta kan ta over telefonen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Iflg en mer eller mindre pålitelig statistikk er pt ca 35% av androiddingsene nå på versjon 8 eller 9, mens ca 20% er på versjon 7.

 

Det antas at det er ca 2 mrd androiddingser i bruk rundt omkring, og med Androids tragiske oppdateringshistorikk kan en anta at (minst) 500 mill dingser vil ha denne (og mengder av andre) sårbarheter i resten av sin levetid.

 

Angår det ikke oss som har oppdaterte dingser? Det gjør nok det - fordi de oppdaterte dingsene/brukerne utveksler info med de utdaterte brukerne. Info/innhold fra deg lekker fra f.eks sexpartneren dins mobil.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Synes det er en uting å sidestille maskinvarealder med tilgjengelige oppdateringer. Har Android 7.1 på en enhet fra 2014 i daglig bruk. Selve sikkerhetsnivået/oppgraderingen er fra 7.feb 2019.

Hvis man godtar at maskinvareprodusenten skal ha all makt så blir de fleste mer skadelidende enn som så.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Iflg en mer eller mindre pålitelig statistikk er pt ca 35% av androiddingsene nå på versjon 8 eller 9, mens ca 20% er på versjon 7.

Sikkerhetsoppdateringer er ikke låst til hvilken Android versjon man har.

Man kan altså ha versjon 7, men likevel ha siste sikkerhetsoppdateringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sikkerhetsoppdateringer er ikke låst til hvilken Android versjon man har.

Man kan altså ha versjon 7, men likevel ha siste sikkerhetsoppdateringer.

Det kan man, så det er ikke problemet.

 

Problemet er at det er svært stor variasjon mellom de enkelte produsentene av mobiler, og det kan være stor variasjon i hva den enkelte produsent velger å gjøre mht oppdatering av de forskjellige modellene de har solgt.

 

Man kan m.a.o ikke stole på at modellene blir oppdatert. En må nesten følge med i teknologipressen selv, og det er det jo svært mange som ikke gjør. Androidmodellene jeg har brukt har vært premiummodeller, og de har blitt dumpet som råtten fisk av produsentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iflg en mer eller mindre pålitelig statistikk er pt ca 35% av androiddingsene nå på versjon 8 eller 9, mens ca 20% er på versjon 7.

 

Det antas at det er ca 2 mrd androiddingser i bruk rundt omkring, og med Androids tragiske oppdateringshistorikk kan en anta at (minst) 500 mill dingser vil ha denne (og mengder av andre) sårbarheter i resten av sin levetid.

 

Angår det ikke oss som har oppdaterte dingser? Det gjør nok det - fordi de oppdaterte dingsene/brukerne utveksler info med de utdaterte brukerne. Info/innhold fra deg lekker fra f.eks sexpartneren dins mobil.

 

Det bør nevnes at den elendige oppdateringshistorikken for det aller meste skyldes leverandører som legger på egne skall. Der overlates man til seg selv etter kort tid og blir med andre ord ikke verdsatt som kunde. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe en mobil uten ren Android.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan man, så det er ikke problemet.

 

Problemet er at det er svært stor variasjon mellom de enkelte produsentene av mobiler, og det kan være stor variasjon i hva den enkelte produsent velger å gjøre mht oppdatering av de forskjellige modellene de har solgt.

 

Man kan m.a.o ikke stole på at modellene blir oppdatert. En må nesten følge med i teknologipressen selv, og det er det jo svært mange som ikke gjør. Androidmodellene jeg har brukt har vært premiummodeller, og de har blitt dumpet som råtten fisk av produsentene.

 

Kommer ikke sikkerhetsoppdateringene uavhengig av produsent? Det er slik jeg har forstått det. Mens systemet ellers må konfigureres av hver enkelt produsent med sine forskjellige launchers og forhåndsinstallerte apper? Endret av Rotekoppp
Lenke til kommentar

Det kan man, så det er ikke problemet.

 

Problemet er at det er svært stor variasjon mellom de enkelte produsentene av mobiler, og det kan være stor variasjon i hva den enkelte produsent velger å gjøre mht oppdatering av de forskjellige modellene de har solgt.

 

Man kan m.a.o ikke stole på at modellene blir oppdatert. En må nesten følge med i teknologipressen selv, og det er det jo svært mange som ikke gjør. Androidmodellene jeg har brukt har vært premiummodeller, og de har blitt dumpet som råtten fisk av produsentene.

Da er det ihvertfall mange som har enhetene, og da er ofte LineageOS-støtten god.

https://wiki.lineageos.org/devices

I det henseende å være Android, så er det å anse som en tredjepart hvis tilknytning til AOSP er nærmere enn det for eksempel Samsung er med TouchWiz på toppen, og et vell av andre ugunstige endringer.

 

Problemet er i all hovedsak at telefoner lekker personvernsdata rett ut av eska, så uavhengig av om sikkerhetsnivået er av nyere dato bør man bytte ut systemet som kommer med enheten. Hvilket igjen tilsier at man bør støtte opp om produsenter som ikke tvinger brukeren til å gjøre noe av dette selv.

Lenke til kommentar

Det bør nevnes at den elendige oppdateringshistorikken for det aller meste skyldes leverandører som legger på egne skall. Der overlates man til seg selv etter kort tid og blir med andre ord ikke verdsatt som kunde. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe en mobil uten ren Android.

Det én av årsakene. En annen er utallige varianter innen maskinvare som CPU/GPU og skjerm +++. En tredje er produsentenes ønske om at mobiler SKAL bli utdatert for å trigge nysalg. Maskinvaren har potensiale for lang levetid og levetiden begrenses av oppdateringsfilosofiene. I sum er det konseptene rundt Android som er problemet. Android og maskinvaren er for det meste helt ok.

Lenke til kommentar

Lineage er ikke for hvermansen og jeg stiller meg spørrende til hvor konsekvent de er mht mindre oppdateringer av de forskjellige imagene til de forskjellige modellene.

Hvermannsen kan fint bruke LineageOS, siden det er vanlig Android i særdeles ren form. Å få noen til å installere det for deg er mye det samme som å be hvermannsen om å installere eget OS, selv om dette er litt vanskeligere. De fleste kjenner noen de stoler på med litt innsikt.

 

Når det først er installert trenger man ikke å si nei til Samsung/Sony club, Facebook EULA, Google-konto opprettelse/innlogging, osv. osv. Dette er momenter under vanlig førstegangsoppstart hos de store maskinvareprodusentene som jeg anser å _ikke_ være for hvermannsen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...