Gå til innhold

Stresser med jobbsøking (IT)


Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig utdannet innen IT i juni (bachelor), har hittil søkt på ca. 10-12 jobber. Har vært på 3 intervjuer. Første intervju i oktober/november, andre i desember og tredje for 2 uker siden. Synes jobbsøking er litt skremmende, og jeg gruer meg litt til å bruke utdannelsen min i en jobb. Det er for det meste webdesign og frontend jeg har søkt på. Jeg er bare så redd for at jeg ikke skal prestere i en jobb, og at jeg kan for lite. Det har nå resultert i at jeg nesten ikke tør å søke. Jeg er ikke så veldig flink i programmering, og er redd det ødelegger for meg. Har ikke de beste karakterene heller. Er det noen som har vært i en lik situasjon som meg og faktisk fått jobb og klart seg? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro på egne ferdigheter og tilpasning til arbeidslivet/søk av jobb er en konstant prosess. Du vet ikke om du ikke søker. Hvis det skulle vise seg at du ikke er flink nok i dag, så kan du spørre arbeidsgiver om du kan søke igjen om 2-3 år når du er blitt flinkere. Dette er en konstant prosess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ferdig utdannet innen IT i juni (bachelor), har hittil søkt på ca. 10-12 jobber. Har vært på 3 intervjuer. Første intervju i oktober/november, andre i desember og tredje for 2 uker siden. Synes jobbsøking er litt skremmende, og jeg gruer meg litt til å bruke utdannelsen min i en jobb. Det er for det meste webdesign og frontend jeg har søkt på. Jeg er bare så redd for at jeg ikke skal prestere i en jobb, og at jeg kan for lite. Det har nå resultert i at jeg nesten ikke tør å søke. Jeg er ikke så veldig flink i programmering, og er redd det ødelegger for meg. Har ikke de beste karakterene heller. Er det noen som har vært i en lik situasjon som meg og faktisk fått jobb og klart seg?

 

Ja, du kan for lite som nyutdannet, det gjelder alle.

Dette vet også arbeidsgivere og tilpasser seg etter det. Det er ikke så mye å tenke på.

De foventer nok mindre enn det du tror som nyutdannet :)

 

Det som derimot er viktig er at du lærer og utvikler deg underveis, både på jobb og evt privat om du ikke har jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg var ferdig utdannet innen IT i juni (bachelor), har hittil søkt på ca. 10-12 jobber. Har vært på 3 intervjuer. Første intervju i oktober/november, andre i desember og tredje for 2 uker siden. Synes jobbsøking er litt skremmende, og jeg gruer meg litt til å bruke utdannelsen min i en jobb. Det er for det meste webdesign og frontend jeg har søkt på. Jeg er bare så redd for at jeg ikke skal prestere i en jobb, og at jeg kan for lite. Det har nå resultert i at jeg nesten ikke tør å søke. Jeg er ikke så veldig flink i programmering, og er redd det ødelegger for meg. Har ikke de beste karakterene heller. Er det noen som har vært i en lik situasjon som meg og faktisk fått jobb og klart seg? 

 

Det er vanskelig å finne IT-jobb med bachelor dersom du ikke er flink med programmering. Lykke til!

 

Alle som er nyutdannet kan for lite, og på studiet skal du ha lært deg å lære. Det er akkurat dette arbeidsgiver vil finne ut av.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Yaro skrev (22 minutter siden):

Jeg og mange på arbeidsplassen min er som deg. Vi jobber med IT-support og sikter mot en karriere innen IT drift og infrastruktur, det er mye mer gøy å jobbe med windows server, exchange, citrix etc. enn å programmere (synes jeg og mange andre på jobben). 
 

TS. Om du ikke får jobb etter bachelor, da bør sikte deg på mastergrad. Da åpner flere dører for deg.

Lenke til kommentar
Yaro skrev (31 minutter siden):

Jeg og mange på arbeidsplassen min er som deg. Vi jobber med IT-support og sikter mot en karriere innen IT drift og infrastruktur, det er mye mer gøy å jobbe med windows server, exchange, citrix etc. enn å programmere (synes jeg og mange andre på jobben). 
 

Ja,det syns jeg også, elsker å holde på rackservere,server 2016 med AD,GPO,DC,DHCP,IPAM, nettverking med cisco,esxi,Citrix. Har ikke no erfaring med esxi eller citrix enda. Men kjempemorsomt og interessant og holde på med.har prøvd å knekt programmerings "koden" i 2 år på høyskole så jeg vet hvor vanskelig det er. Men det er mye mer morsommere enn programmering, for min del.

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (1 time siden):

Ja,det syns jeg også, elsker å holde på rackservere,server 2016 med AD,GPO,DC,DHCP,IPAM, nettverking med cisco,esxi,Citrix. Har ikke no erfaring med esxi eller citrix enda. Men kjempemorsomt og interessant og holde på med.har prøvd å knekt programmerings "koden" i 2 år på høyskole så jeg vet hvor vanskelig det er. Men det er mye mer morsommere enn programmering, for min del.

Ta mastergrad!

Lenke til kommentar

For meg virker det som om ingen av de kvalifiserte/nyutdannede søker utenfor Oslo, her oppe i fjellet har vi utlyst jobber både innenfor programmering og drift men ser ikke mye til disse søkerne. Samme produkter og oppgaver som i Oslo, bare mindre folketall. Litt stress at man må reise tilbake til Oslo for å kurses, men så bor man jo bare en halvtime fra hytta så sparer tid ;)

Lenke til kommentar
zlpw0ker skrev (12 timer siden):

Hvorfor skal jeg ta mastergrad i programmering som jeg ikke har interesse for?

Du skal ta mastergrad i informatikk. Slik at du kan bruke programmeringskunnskapene dine til å gjennomføre arbeidsoppgavene som ikke krever programmering. Da er det lettere å få jobb - selvom du ikke er flink i programmering eller har interesse for programmering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er lov å være nervøs, men du må bare tvinge deg selv gjennom det.

Er ingen som er verdensmestre som nyutdannet eller fersk i en helt ny jobb.

Som regel tar deg kanskje opptil ett år før man er helt oppegående innen de oppgavene man har ansvar for.

Dette bør en god arbeidsgiver ta hensyn til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...