Gå til innhold

Ny gamer trenger hjelp til å sette sammen sin første gaming PC. Budsjett ca 12.000


Anbefalte innlegg

Sønnen min har spart opp i et år nå og er klar for å kjøpe sin første stasjonære gaming PC.

Hverken han eller jeg er veldig gode på PC specs så vi trenger kyndig hjelp.

Han spiller hovedsaklig Minecraft og Fortnite for øyeblikket, men vi ønsker at PC'en kan oppgraderes senere når han går over på andre spill, og tenkte å sette sammen en PC fra Komplett.no, eller muligens kjøpe et ferdig byggesett derfra.

 

Vi tenker å bruke rundt 12.000,- og han har allerede skjerm ( AOC C24G1  1920 x 1080 ), tastatur og mus.

 

Om noen kunne hjelpe oss med å sette opp en full handleliste over det vi trenger, eller anbefale et ferdig

byggesett, så hadde vi satt veldig pris på det.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Black Refinery fra denne tråden er noe av det bedre du får til 12000kr.

Tusen takk for raskt svar.

Ser at jeg blir nødt til å bestille komponenter fra en del forskjellige leverandører. Jeg vet at Komplett og NetonNet er ganske trygge og anerkjente, men har du noen erfaring med å bestille fra andre, som Proshop, Dustin, eller Muliticom. Er det noen jeg burde holde meg unna?

Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar.

Ser at jeg blir nødt til å bestille komponenter fra en del forskjellige leverandører. Jeg vet at Komplett og NetonNet er ganske trygge og anerkjente, men har du noen erfaring med å bestille fra andre, som Proshop, Dustin, eller Muliticom. Er det noen jeg burde holde meg unna?

Sjekk ut hva tingene koster i de forskjellige nettbutikkene, det koster nok ikke så mye ekstra å bestille delene fra færre butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha holdt meg til en butikk visst det er mulig. Litt enklere å ha kontroll på ting visst noe skulle ryke.

Her er en liste fra komplett. Måtte gjøre noen endringer fordi alt ikke var på lager, men produktene skal være omtrent identiske som Black Refinery bygget. 

 

Sum 12 090.

 

Kjøper man alle delene separat fra ulike butikker så kommer frakt itillegg, så er ikke så mye å spare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips.

 

Jeg er enig at det nok er smartest å kjøpe alt på en plass. Takk for fin oppdatert liste.

 

Jeg så via NetonNet at AMD Ryzen 5 2600X var tilgjengelig i fysisk butikk nære meg. Like greit å kjøpe den der og resten på komplett, eller blir det dyrere i fysisk butikk?

 

Jeg så at Komplett hadde Asus TUF B450 gaming plus kortet inne. Går greit for meg å betale noen hundrelapper over 12.000 om dere synes det er verdt å gå for det i stedet for Asus Prime B450M-A kortet?

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips.

 

Jeg er enig at det nok er smartest å kjøpe alt på en plass. Takk for fin oppdatert liste.

 

Jeg så via NetonNet at AMD Ryzen 5 2600X var tilgjengelig i fysisk butikk nære meg. Like greit å kjøpe den der og resten på komplett, eller blir det dyrere i fysisk butikk?

 

Jeg så at Komplett hadde Asus TUF B450 gaming plus kortet inne. Går greit for meg å betale noen hundrelapper over 12.000 om dere synes det er verdt å gå for det i stedet for Asus Prime B450M-A kortet?

 

Dersom dere kjøper 2600X fra Proshop, så får dere med spillet "The Division 2". Og da (siden Proshop har tilbud) ville jeg i samme slengen oppgradert hovedkort til dette. Det har innebygd Wifi og Bluetooth, og er vesentlig bedre bygd med tanke på strømforsyning. Altså evne til å gi nok strøm til eventuelle fremtidige CPU'er som trekker mer strøm.

 

Dere kan også vurdere å spare 4 hundre lapper på å kjøpe R5 2600 i stedet for 2600X. Det er nøyaktig samme CPU, bare fra fabrikk satt til lavere frekvenser slik at det bruker mindre strøm. Denne kan altså manuelt overklokkes til omtrent samme ytelse som 2600X, og den er jo også bygd for å tåle det, som sagt; det er samme CPU...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom dere kjøper 2600X fra Proshop, så får dere med spillet "The Division 2". Og da (siden Proshop har tilbud) ville jeg i samme slengen oppgradert hovedkort til dette. Det har innebygd Wifi og Bluetooth, og er vesentlig bedre bygd med tanke på strømforsyning. Altså evne til å gi nok strøm til eventuelle fremtidige CPU'er som trekker mer strøm.

 

Dere kan også vurdere å spare 4 hundre lapper på å kjøpe R5 2600 i stedet for 2600X. Det er nøyaktig samme CPU, bare fra fabrikk satt til lavere frekvenser slik at det bruker mindre strøm. Denne kan altså manuelt overklokkes til omtrent samme ytelse som 2600X, og den er jo også bygd for å tåle det, som sagt; det er samme CPU...

Takk for input.

Da vurderer jeg R5 2600 i stedet og oppgradert hovedkort, men her kommer et dumt spørsmål: hvordan overklokker jeg CPU'en sånn rent fysisk? Hvordan gjøres det, og mener å ha lest at de produserer mer varme når de overklokkes, vil jeg trenge mer kjøling tror du?

Endret av klafte
Lenke til kommentar

Takk for input.

Da vurderer jeg R5 2600 i stedet og oppgradert hovedkort, men her kommer et dumt spørsmål: hvordan overklokker jeg CPU'en sånn rent fysisk? Hvordan gjøres det?

 

Vidor har et godt poeng der. R5 2600's medfølgende kjøler er ikke like god som den som følger med 2600X. Den medfølgende kjøleren til 2600 vil klare jobben, og også med den pre-påførte TIM'en, men på bekostning av høyere støynivå. Når det er sagt, er ikke 2600X's medfølgende kjøler heller lydløs akkurat. Og om man ønsker en PC som er så stille som mulig, så ville man uansett byttet kjøleren på dem begge.

 

Et billig alternativ vil være denne. Og man sparer fremdeles 200 Kr over 2600X, men får også bedre og stillere kjøling enn med 2600X's medfølgende kjøler. Ellers kan man gå opp et lite hakk i pris, og da stort sett nyte fullstendig lydløs CPU kjøler. Av alternativene jeg viser her tenker jeg Windale er den beste, etterfulgt av Cryorig's. Men alle er gode kjølere.

 

Når det gjelder Overklokking finner man gode guider ved å google, både artikler og videoer. Bare bytt ut merket på hovedkort med hva dere ender opp med å kjøpe. Dere må uansett i BIOS for å sette hastighet på RAM, ellers kan dere like godt bare kjøpe 2133MT/s RAM, da det er det alt annet vil kjøre på, om man ikke endrer det i BIOS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg at det ikke er noe som heter for mye kjøling. Får legge til en litt oppgradert vifte og studere litt youtube på overklokking.

Skjønner at dette blir et langt lerret å bleke, men det er gøy.

Takk for at dere tar dere tid til å lære opp en enkel sjel.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry Vidor så ikke svaret ditt før jeg postet. Xtra god kjølepasta er notert. 

 

Dersom man ikke vil benytte den pre-påført TIM'en på den medfølgende kjøleren, så må man fjerne den før man benytter tredje parts kjølepasta. Beste måte å fjerne den pre-påførte med av vanlige "husholdnings artikler", er isopropyl, også kjent som kondens fjerner. Det frarådes å benytte olje/fett holdige rengjøringsmidler.

 

Til normal bruk synes jeg imidlertid den pre-påførte TIM'en er å foretrekke, spesielt for folk som ikke har montert PC'er før. Man går glipp av et par grader C lavere temperatur på CPU, men maskinen vil fungere akkurat likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei og takk for god hjelp

Da ble det denne pakken her: https://www.komplett.no/wishlist/shared/3da881c3-813d-42eb-8dc4-1545d7a89519 og AMD R5 2600X kjøper vi i butikk.

Ender vel på litt over 13k men det tror jeg det blir verdt!

 

Blir det nødvendig med ekstra kjøling på dette oppsettet tror dere?

 

Om noen har en link til en spesielt god tutorial på å sette sammen HW så setter jeg pris på det  :grin2:

Endret av klafte
Lenke til kommentar

Hei og takk for god hjelp

Da ble det denne pakken her: https://www.komplett.no/wishlist/shared/3da881c3-813d-42eb-8dc4-1545d7a89519 og AMD R5 2600X kjøper vi i butikk.

Ender vel på litt over 13k men det tror jeg det blir verdt!

 

Er det bare meg eller er det ikke CPU på den listen?

 

Ut ifra specsene på kabinettet følger det bare med en vifte og jeg tror det vil bli litt lite.

 

Denen videoen fra Komplett som ligegr på youTube er veldig informativ mtp bygging. 

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det ikke CPU på den listen?

 

Ut ifra specsene på kabinettet følger det bare med en vifte og jeg tror det vil bli litt lite.

 

Denen videoen fra Komplett som ligegr på youTube er veldig informativ mtp bygging. 

Stemmer med CPU. vi kjøper den på Elkjøp.  Hadde den  ikke inne på komplett når vi satte sammen listen, men ser at de har den nå. Typisk, men Elkjøp er rett nedi gata og skal ned der senere allikevel.

 

Takk for link. Da er det over på neste seg: Lære seg bygging :)

Lenke til kommentar

Stemmer med CPU. vi kjøper den på Elkjøp.  Hadde den  ikke inne på komplett når vi satte sammen listen, men ser at de har den nå. Typisk, men Elkjøp er rett nedi gata og skal ned der senere allikevel.

 

Jeg vil nesten anbefale deg å skaffe alt på komplett (ettersom det er der du skal ha mesteparten) slik at du slipper unna med færrest mulig steder i tilfelle noe går i stykker els.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...