Gå til innhold

Norges 10 vakreste dialekter


Anbefalte innlegg

Hvilken norske dialekter synes du er de vakreste og mest sexy?

 

Her er min topp 10-liste over byer/steder med de flotteste dialektene:

 

1. Bergen

2. Trondheim

3. Kristiansand

4. Stavanger

5. Toten

6. Fredrikstad

7. Holmestrand

8. Hammerfest

9. Ålesund

10. Vinje

 

Disse dialektene skiller seg ut fra den vanlige norsken, noe som gjør dem så fine, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakkes ikke med dialekt i Oslo så vidt jeg vet. Jeg har hørt at Oslo, Akershus og Buskerud er de tre fylkene i landet hvor det snakkes "vanlig norsk", ikke dialekt.

There ain't no such thang. ALLE i Norge snakker med en eller annen dialekt. Og mange har sosiolekt i større eller mindre grad i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det kommuner med to eller flere forskjellige dialekter, at de for eksempel snakker slik i den ene halvdelen av kommunen og slik i den andre halvdelen?

 

Så absolutt. 15-20 i vår kommune - man kan høre presis hvilken bygd en person kommer fra om man får stille de riktige spørsmålene til folk som holder på bygdedialekten og ikke forflater den til "ny kommunesentrumsstandard". Et svært viktig språklig kjennemerke går også tvert gjennom kommunen. 

Lenke til kommentar

Snakkes ikke med dialekt i Oslo så vidt jeg vet. Jeg har hørt at Oslo, Akershus og Buskerud er de tre fylkene i landet hvor det snakkes "vanlig norsk", ikke dialekt.

Det du her kaller ""vanlig norsk", ikke dialekt" eksisterer bare skriftlig, evt når folk leser opp manuskript og ikke snakker. Selv sentrale Oslo har opptil flere dialekter og i en av dem uttales f eks "dø" noenlunde som "dævve" 

 

Edit: Vakreste dialekten? Den i vår egen bygd, selvfølgelig. Ellers stiller noen bygder i Ytre Sogn og Øvre Telemark riktig sterkt. 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Det du her kaller ""vanlig norsk", ikke dialekt" eksisterer bare skriftlig, evt når folk leser opp manuskript og ikke snakker. Selv sentrale Oslo har opptil flere dialekter og i en av dem uttales f eks "dø" noenlunde som "dævve" 

 

Edit: Vakreste dialekten? Den i vår egen bygd, selvfølgelig. Ellers stiller noen bygder i Ytre Sogn og Øvre Telemark riktig sterkt. 

"Dæve" sier vi overalt. Det er ikke dialekt, det er slæng.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Haugesundsdialekten er prikk lik bergensdialekten.

Det er klart skille mellom Rogaland og Hordaland.

Haugesund dialekten har tonefall som er vanskelig å beskrive, men den ligger langt unna Bergensdialekt.

Bergensdialekt har heller ikke hunkjønn.

 

 

Her er noen ord: 

 

Hankjønn

Hovedregel: Ein gutt – gutten – flærre guttar – alle guttane

Hunkjønn

Hovedregel: Ei jenta – jentå – flærre jentårr – alle jentene Ei dør – dørå – flærre dørårr – alle dørene

Intetkjønn

Hovedregel: Ett hus – huse – flærre hus – alle husene/å Ett eple – eple – flærre eplårr – alle eplene

Andre ord

Beinå, flaskå,broå, harkkje, skakkje, villkje, dokkår, spikår, flettå, muså.

 

Ein gravemaskin,

Den gravemaskinå

Alle gravemaskinane 

 

 

Endret av MrMKE
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...