Gå til innhold

Her er Porsches nye elbil i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes disse elbilene går altfor fort, ofte jeg nesten havner i ulyker med elbiler, fordi de skal rekke å utnytte retten sin, og bruker fart som et verktøy , syntes det burde være en grense på dette..

 

Fartsgrensen tenker du på? Den er allerede der.. Man bør ligge tett opp mot den. Det å ligge 30% under ikke aksepterer selv om du kjører fosilbil.

Lenke til kommentar

Hva er målene på ei 800 VDC batteripakke, hvor mye veier en slik batteripakke

Kommer an på energiinnholdet. Spenningen er ikke så viktig. Hvis vi legger tallene i artikkelen til grunn og gjør et par antagelser kommer jeg til at denne bilen vil ha ca 100kWh batteri. Det vil i så fall veie ca like mye som andre nyere 100kWh batterier give/take litt. så 600-800kg og 300-400l kan være et rimelig gjett. Men her er det mye usikkerhet vedrørende hva du egentlig regner inn i batteriet.

 

 

og hva er kabeltverrsnittet på en tilførselskabel som tåler 1,4 terrawatt/time?

Antar du mente en TW og ikke en TW/time (P/T = E/T^2, det ser jeg ingen fysisk mening i).

For det første lurer jeg på hvorfor du trenger å dimensjonere en kabel som er tilstrekkelig til å transportere nær halvparten av hele verdens elproduksjon. I prinsippet kan en slik kabel være så liten du vil, det er bare å øke spenningen. I praksis er det ikke like lett, men vi har vel forlatt 'i praksis' for en god stund siden nå.

 

Hvis du sikter til lading av bilen i artikkelen så snakkes det om 350kW lading @800V som blir 440A. En vannkjølt kabel som takler 440A trenger ikke være veldig stor. 10m med 16 mm^2 kopperleder vil ha 11mOhm og utvikle en effekt (varme) på drøyt 2 kW, noe en liten lett vannkrets med enkelt kan transportere bort.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva er målene på ei 800 VDC batteripakke, hvor mye veier en slik batteripakke

 

Hvis du sikter til lading av bilen i artikkelen så snakkes det om 350kW lading @800V som blir 440A. En vannkjølt kabel som takler 440A trenger ikke være veldig stor. 10m med 16 mm^2 kopperleder vil ha 11mOhm og utvikle en effekt (varme) på drøyt 2 kW, noe en liten lett vannkrets med enkelt kan transportere bort.

Rikitg. De nye Ionity laderene som takler opptil 350KW har vannkjølte kabler. Tesla Bjørn kikker på en slik i en av videoene sine når han tester lader i sør Danmark ett sted. Er på størrelsen med 5G16mm gummikabel virker det det som, ikke så veldig mye tykkere enn kabelene som allerede benyttes i dag som takler opptil 200A.

 

Når det kommer til batteristørrelsen, så mener jeg å huske at 200KW batteri var nevnt, men mulig det er nye Roadster fra Tesla.

Lenke til kommentar

 

Hva med å lese artikkelen??

Forum navnet ditt sier bare litt om kommentaren din.

 

DildoMods!

Han har jo rett, uansett hvor barnslig vri du klarer å lage på brukernavnet hans! Svaret står faktisk i artikkelen, og det bør være minimumskravet for å kommentere, at man har lest artikkelen først.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...