Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Booter ikke i bios


Anbefalte innlegg

Får ikke starta maskinen i bios.

Trykker delete men ingenting skjer.

Går bare rett til windows(10).

Trykket også F2 men funka ikke.

 

Eneste jeg gjorde var å bytte kabel til ssd disken da jeg trodde det var noe feil med den i tillegg til at jeg også lasta ned seneste biosen (pakket ut med winrar)og inn på minnepenn som står i bios usb sporet bak på hk (Asus P8z77-V-pro)

Cpu 3770k

 

Ellers så funker windows som før.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke starta maskinen i bios.

Trykker delete men ingenting skjer.

Går bare rett til windows(10).

Trykket også F2 men funka ikke.

 

Eneste jeg gjorde var å bytte kabel til ssd disken da jeg trodde det var noe feil med den i tillegg til at jeg også lasta ned seneste biosen (pakket ut med winrar)og inn på minnepenn som står i bios usb sporet bak på hk (Asus P8z77-V-pro)

Cpu 3770k

 

Ellers så funker windows som før.

 

Noen tips?

 

Forsøkt å ta ut CMOS batteriet på HK og satt det tilbake? Evt bytt det om du har samme type liggende. Er muligens også en "jumper" på HK som du kan nullstille cmos med, se manualen :)

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar

Hva med å nappe ut USB-minnepenn og  forsøke gammel SSD-kabel igjen (eller også tilbakestille andre krumspring du har gjort). Så forsøke å gå inn i BIOS.

 

Søke på nettet hva andre tastekombinasjoner som tar deg inn i BIOS. Det er vel ikke 100 % standardisert hvilken tast som tar deg inn i BIOS, så kan variere litt fra maskin til maskin.

 

Du må også trykke tasten på riktig tidspunkt. Greit å trykke den hvert halve sekund ihvertfall under en del av POSTS, inntil du får respons.

 

Når du har oppnådd å komme inn i BIOS så skal du vel midlertidig eller permanent (alt etter som du vil) slå på å boot'e i fra minnepenn som første boot-rekkefølge. Så gjøre det du behøver med den minnepennen etter reboot. Deretter beholde BIOS-innstillinger slik eller endre tilbake boot-rekkefølgen.

 

I følge denne kilden så er det F2-tasten som gjelder for ditt hovedkort (om man kan stole på kilde):

 

https://superuser.com/questions/443159/how-do-i-update-the-bios-on-my-motherboard-asus-p8z77-v-lx

 

Svar 2 i den eksterne lenken forteller om en annen tilnærming, så hovedkortene har jo sikkert endret seg noe med hvor lettvinte de er å bruke med årene ja.

 

Svar 3 i den eksterne lenken gir deg manual til hovedkortet

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva med å nappe ut USB-minnepenn og forsøke gammel SSD-kabel igjen (eller også tilbakestille andre krumspring du har gjort). Så forsøke å gå inn i BIOS.

 

Søke på nettet hva andre tastekombinasjoner som tar deg inn i BIOS. Det er vel ikke 100 % standardisert hvilken tast som tar deg inn i BIOS, så kan variere litt fra maskin til maskin.

 

Du må også trykke tasten på riktig tidspunkt. Greit å trykke den hvert halve sekund ihvertfall under en del av POSTS, inntil du får respons.

 

Når du har oppnådd å komme inn i BIOS så skal du vel midlertidig eller permanent (alt etter som du vil) slå på å boot'e i fra minnepenn som første boot-rekkefølge. Så gjøre det du behøver med den minnepennen etter reboot. Deretter beholde BIOS-innstillinger slik eller endre tilbake boot-rekkefølgen.

Kan være noe med boot rekkefølgen.

Lagra som optimilazed default tidligere i går rett før problemet oppsto.

 

Skal prøve ut tipsa deres etter jobb.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Stort sett alle Asus HK bruker Delete for å komme inn i BIOS, ikke F2. Jeg har hatt 8 Asus HK, og alle hadde Delete for å komme inn  i BIOS, og manualen til det P8Z77 sier også Delete.

 

Dessuten er Windows 10 satt opp med Fast Boot og HK med UEFI, er det nesten umulig å kommer inn i BIOS. Snakker av "bitter" erfaring. Fast Boot må deaktiveres først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja er i bios

 

Har også kobla ut de andre hddene. Kun usb-biosen, dvdrom og ssd disken som er kobla til nå

 

Noe å bli klok på?

 

Uansett rekkefølge jeg stiller inn bootinga

på så får jeg feilmelding like før windows starter

 

post-305677-0-60030800-1549468838_thumb.jpeg

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Men du kom jo inn i windows? Du startet denne tråden fordi du ikke kom inn i BIOS .. Og nå er det omvendt?

 

Hva er det du har gjort i mellomtiden da? Du sier du "bytta SSD kabel", mener du da SATA signal-kabel til hovedkort? Slo du av maskinen fullstendig før du gjorde dette, og tømte hovedkortet (trykk PÅ-knapp et par ganger etter man har slått av PSU på hovedbryter).

 

Hvilken SSD er det du har installert windows på? Da du installerte windows, hadde du kun denne ene SSD installert, eller flere andre SSD/HDD også? Hvis du har koblet vekk andre SSD/HDD foreslår jeg å sette alt tilbake akkurat slik det var sist du kom inn i windows. Det jeg mistenker her er at du har hatt flere SSD/HDD installert i maskinen da du installerte windows, og deler av boot manager har havnet på en annen SSD/HDD. 

 

Jeg har forøvrig også vært ute for at SSD har tatt kvelden ved oppdatering av BIOS/UEFI til hovedkort. Det kan være lurt å koble vekk disse før en update .. Og hvis man ikke har noen problemer er det strengt tatt ikke nødvendig å oppdatere BIOS heller.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at UEFI er litt nytt for meg. Håper bare at jeg ikke har gitt noen helt feil forslag tidlig i tråden.

 

Et google-søk: uefi problems windows 10

 

Vet ikke om det produserer noe vettugt, men det er ihvertfall et søk.

 

post-305677-0-60030800-1549468838.jpeg

 

Hva er det ikonet helt til venstre for slags enhet?

Jeg spør mest pga. egen nysgjerrighet. For det er jo allerede et USB-ikon som boot-rekkefølge 2.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...