Gå til innhold

Vurderer fartsgrense på Autobahn. Tyskere er opprørt


Anbefalte innlegg

I dag burde det vell være godt gjennomførbart å innføre dynamiske fartsgrenser.

På den måten kan ein i praksis behalde fri fart ordning, men med muligheit for å justere ned farta på spesielle strekningar ved behov. Som feks ved høg trafikktettheit eller plutseleg tåke.

De har det, Hastighet går fra fri hastighet ned til 60 kmt ved stor trafikk eller lavere hvis der er behov. Samt at de da også ofte åpner veiskulderen på belastede strekninger under rushen (hvis infrastrukturen er bygd)

 

Problemet er vel egentlig ikke hastigheten i seg selv, men forskjellen i hastigheten hos ulike kjøretøy. På tyske autobahner finnes kjøretøy som ikke har lov å kjøre fortere enn 60 km/h (https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Speed_limits) og de skal leve sammen med andre som kjører 250 km/h (eller mehr). Tenk bil med 190 km/h i en enveiskjørt gate sammen med fotgjengere og syklister  :eek:

Stemmer ganske så godt. En tysker jeg kjenner kræsja, men som han sa det, hastigheten var heldigvis lav, han kjørte bare i 80...

 

Men ingenting er som å ligge i godt over 100 for så å møte en fartsperret lastebil som finner ut at den skal kjøre forbi en annen lastebil med en fartsforsjell på 2 kmt. Har sett uhell der hvor bilen bak smadrer inn i lastebilen.

 

Uansett, det er ikke mange bilene som kjører i 200+, de fleste ligger i rundt 160.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bedre med fartsgrenser etter teknologien som er i bilene? Biler som har støtte for nivå 3 autonom ferdsel kan jo ha litt større fartsgrenser siden bilen bremser før deg uansett om noe skjer? Kontra biler uten slike sensorer. 

 

Biler som etterhvert har nivå 5 kan ha fri ferdsel? 

 

De samme restriksjonene kan gies til bilene angående hvilke filer de får lov til å kjøre på. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Er det ikke bedre med fartsgrenser etter teknologien som er i bilene? Biler som har støtte for nivå 3 autonom ferdsel kan jo ha litt større fartsgrenser siden bilen bremser før deg uansett om noe skjer? Kontra biler uten slike sensorer. 

 

Biler som etterhvert har nivå 5 kan ha fri ferdsel? 

 

De samme restriksjonene kan gies til bilene angående hvilke filer de får lov til å kjøre på. 

Neppe. Så lenge det er store hastighetsforskjeller vil det skje ulykker. Autonome biler vil bremse raskere men de vil ikke helt magisk få kortere bremselengde. Hvis en bil i 100km/t i høyrefeltet plutselig finner ut at han vil over i venstrefeltet uten å se seg for så spiller det ingen rolle hvor avansert teknologi det er i den autonome bilen som kommer i 250km/t i venstrefeltet. Da må autonome biler i så fall ha egne, fysisk avsperra felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe. Så lenge det er store hastighetsforskjeller vil det skje ulykker. Autonome biler vil bremse raskere men de vil ikke helt magisk få kortere bremselengde. Hvis en bil i 100km/t i høyrefeltet plutselig finner ut at han vil over i venstrefeltet uten å se seg for så spiller det ingen rolle hvor avansert teknologi det er i den autonome bilen som kommer i 250km/t i venstrefeltet. Da må autonome biler i så fall ha egne, fysisk avsperra felt.

Poenget her er jo at hastighetsforskjellene vil være like ved de ulike filene. 

 

Altså kjører du ei gammal holk av ei bil, så kjører du innerst med maks 80 km/t (eksempel). Der du ikke får lov til som du sier å plutselig kjøre ut i andre filene. For deg så kjører du på en vei med kun ei fil. 

 

Jo bedre bilen er i sikkerhet, jo flere filer kan den ferdes på. 

 

Kun biler som samhandler gjennom 5G (eksempel lengre frem i tid) får da rettighetene til den ytterste fila og har der fri flyt. Så sånn sett så ville det vært som det siste du sa. De avanserte bilene har egne filer, mens lastebiler og gamle og eldre biler må forholde seg til de innerste filene. 

 

Godt insentiv til å ytterligere oppdatere bilparken. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Altså kjører du ei gammal holk av ei bil, så kjører du innerst med maks 80 km/t (eksempel). Der du ikke får lov til som du sier å plutselig kjøre ut i andre filene. For deg så kjører du på en vei med kun ei fil. 

 

Det er jo nettopp det jeg sier. De må ha egne veier. Folk bryr seg overhodet ikke om hva som er lov eller ikke og legger seg glatt over i feil fil hvis det gagner dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir ikkje heilt rett at venstre køyrefelt kun er eit midlertidig felt for forbikøyring, ein viktig grunn for at ein bygger firefeltsveg er også for å kunne ta unna trafikken. I høgare hastigheiter så må avstanden mellom bilane være lengre.

 

 

Eg håpar og trur at flesteparten som ligg i venstre køyrefil med 100 til 110 km/t på speedometeret i 90-sona gjer dette fordi det fordi dei frykter bota og vil være lovlydige.

I 90-sona så ryker lappen på 131 km/t, så flyte i 130 km/t er å presse grensene. Sjølv om politiet ikkje prioriterer å stoppe bilistar i venstre felt i slik hastigheit når forholda eller er fine, så er det ei kjennsgjerning at dersom du blir stoppa (f.eks. fordi det er ein fersk politimann som startar målinga) så ryker lappen når loggen viser ei målt hastigheit på over 131 km/t.

Hadde slik fart vært lov, og utan risiko for å bot eller å miste lappen, så ville også dei fleste køyrt fortare.

 

Det blir litt som når ein hiv seg ut på forkjørsveg i rushtida, sjølv om ein i praksis må bryte vikeplikta ved å tvinge den saktegåande køa på forkjørsvegen til å sleppe deg inn for å ikkje bli ståande timesvis i kø, så er det ikkje lov.

Dersom det oppstår ei uhell så er det ikkje tvil om kven som har brutt vikeplikta og må tåle bonustapet (og eventuell bot dersom det blir ei politisak).

Jo, venstrefilen pr definisjon en fil man skal ligge i for å kjøre forbi en bil. Du skal alltid ligge i høyre fil (ikke i midten, ikke til venstre) så lenge trafikken flyter. Det er skremmende hvis du har lappen uten å ha lært grunnreglene i trafikken ...

 

For øvrig er norske motorveier stort sett 100 og 110 km/t. 90 km/t er en byfartsgrense jeg ikke har sett på mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stor hastighetsforskjell gir økt risiko, samtidig vet vi at litt hastighetsforskjell gir bedre smidighet ved at man lettere kan smette mellom feltene. På høyresiden er det en fordel med lavere hastighet siden det er den siden man kjører inn og ut av motorveien på. Noen vogntog og eldre skrotbiler kjører ikke trygt i særlig høye hastigheter.

 

Derfor vil jeg foreslå ulike fartsgrenser i de ulike feltene, gjerne med 10-20 km/t forskjell. Et eksempel kan være:

 

Høyre felt: 100 km/t

Midtre felt: 120 km/t

Venstre felt: 140 km/t

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget her er jo at hastighetsforskjellene vil være like ved de ulike filene. 

 

Altså kjører du ei gammal holk av ei bil, så kjører du innerst med maks 80 km/t (eksempel). Der du ikke får lov til som du sier å plutselig kjøre ut i andre filene. For deg så kjører du på en vei med kun ei fil. 

 

Jo bedre bilen er i sikkerhet, jo flere filer kan den ferdes på. 

 

Kun biler som samhandler gjennom 5G (eksempel lengre frem i tid) får da rettighetene til den ytterste fila og har der fri flyt. Så sånn sett så ville det vært som det siste du sa. De avanserte bilene har egne filer, mens lastebiler og gamle og eldre biler må forholde seg til de innerste filene. 

 

Godt insentiv til å ytterligere oppdatere bilparken. 

En har en lignende regel nå med at lastebiler bare skal holde seg i høyre felt i lengere strekninger, alikvel så legger de seg av å til ut for å prøve seg på en forbipassering av lastebilen foran. Hva skulle til for å hindre at en gammal rustholk gjør det samme? Og til info der, når en lastebil gjø slike ting (eller en treig bil) så blir det ganske så fort "bråstopp" i venstre felt.

 

Stor hastighetsforskjell gir økt risiko, samtidig vet vi at litt hastighetsforskjell gir bedre smidighet ved at man lettere kan smette mellom feltene. På høyresiden er det en fordel med lavere hastighet siden det er den siden man kjører inn og ut av motorveien på. Noen vogntog og eldre skrotbiler kjører ikke trygt i særlig høye hastigheter.

 

Derfor vil jeg foreslå ulike fartsgrenser i de ulike feltene, gjerne med 10-20 km/t forskjell. Et eksempel kan være:

 

Høyre felt: 100 km/t

Midtre felt: 120 km/t

Venstre felt: 140 km/t

I praksis så skjer dette allerede, bare at "fartsgrensene" er litt mer dymanisk. Men  sliter med å se hvordan en skal håndheve og hvordan en informere om dette sån at alle forstår det. Der er mange gjenomreisende i Tyskalnd som må sette seg inn i relativ komplekse regler om hastighet på vei. Da er det vel bedre å bare ha en maks hastighet for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis så skjer dette allerede, bare at "fartsgrensene" er litt mer dymanisk. Men  sliter med å se hvordan en skal håndheve og hvordan en informere om dette sån at alle forstår det. Der er mange gjenomreisende i Tyskalnd som må sette seg inn i relativ komplekse regler om hastighet på vei. Da er det vel bedre å bare ha en maks hastighet for alle.

Man bør samtidig sikre at østeuropeiske vogntog og andre rustholker får et felt med passe lav hastighet. Det vil også være gunstig for de andre bilistene i forbindelse med av- og på-kjøring. Eksemplet jeg slang ut med 100 km/t er selvsagt ikke skrevet i stein, men jeg tenker det kan være fornuftig.

 

Men dette hensynet bør ikke gå ut over de som kan og vil kjøre raskere. Det bør heller ikke gå ut over smidigheten man oppnår med moderat ulike hastigheter.

 

Jeg mener "enkelheten" av en felles fartsgrense har for store ulemper med seg. Det bør differensieres, og det er ikke forferdelig vanskelig å informere om heller, med fartsgrenseskilt over hver av feltene i stedet for bare ute på høyre side av veien. Hvis ikke folk klarer å lese eller forstå det så har de neppe så mye å gjøre bak rattet på en bil heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste feilen med autobahn er når vogntog kjører forbi hverandre på 4 felts vei. Det har som regel en hastighetsforskjell på 1 km PR time.

 

Men det er klart at el biler ikke egner seg for lange strekk i 220km PR time. Hva tyskerens vil gjøre med det aner jeg ikke.

 

På autobahn er det ikke lov å kjøre tomt for drivstoff. Hvordan dette vil fungere for el biler i høy hastighet blir vel en sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør samtidig sikre at østeuropeiske vogntog og andre rustholker får et felt med passe lav hastighet. Det vil også være gunstig for de andre bilistene i forbindelse med av- og på-kjøring. Eksemplet jeg slang ut med 100 km/t er selvsagt ikke skrevet i stein, men jeg tenker det kan være fornuftig.

 

Men dette hensynet bør ikke gå ut over de som kan og vil kjøre raskere. Det bør heller ikke gå ut over smidigheten man oppnår med moderat ulike hastigheter.

 

Jeg mener "enkelheten" av en felles fartsgrense har for store ulemper med seg. Det bør differensieres, og det er ikke forferdelig vanskelig å informere om heller, med fartsgrenseskilt over hver av feltene i stedet for bare ute på høyre side av veien. Hvis ikke folk klarer å lese eller forstå det så har de neppe så mye å gjøre bak rattet på en bil heller.

Det stemmer det, men i praksis så funker det ikke. Feks så er det ikke tilatt med lastbiler i helgene og ikke lastbiler i venster felt over lengre distanser. Alikevel så er der lastebiler i helgene og i venstre felt. Skulle en inført seperate fartsgrenser så ville en fortsatt ha det problemet at biler og lastebiler ikke vil hold seg i sitt felt, men bytte over og da har du uhelet. Forsjellen dog, er at med en gitt hastighetsforsjell mellom feltene så skulle kreftene vært mindre en de er nå, det skal du ha. Jeg bare mener at det er vanskelig å få alle som kjører på veien til å klare å forholde seg til regelverket uten å ha fysiske skiller.

 

Uansett tror jeg ikke der blir fartsgrense med det første, men en vill nokk se en mer og mer instramning med fære og fære strekninger med fri fart. Allerede nå så er der en strekning jeg ofte er på og der er farten om sommeren redusert kanske så kraftig i forhol til hva det var noen år tilbake. Om høsten/våren er det fri fart.

Lenke til kommentar

Det er jo nettopp det jeg sier. De må ha egne veier. Folk bryr seg overhodet ikke om hva som er lov eller ikke og legger seg glatt over i feil fil hvis det gagner dem.

Alt handler om regelverk. Om du tvert mister lappen og får saftige bøter for å kjøre over i feil fil - noe man jo generelt får om man f.eks kjører mot trafikken, så trur jeg folk hadde behersket seg. 

Lenke til kommentar

Feks så er det ikke tilatt med lastbiler i helgene og ikke lastbiler i venster felt over lengre distanser. Alikevel så er der lastebiler i helgene og i venstre felt. 

 

Lastebilforbud er det kun på søndager, ikke lørdager: "on Sundays (when trucks drivers have to rest by law)."

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Speed_limits

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lastebilforbud er det kun på søndager, ikke lørdager: "on Sundays (when trucks drivers have to rest by law)."

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Speed_limits

True true, men fortsatt mange lastbiler på veien på søndager også. (var litt kjap når jeg skrev helgen, husket ikke i farta om det var både lørdag og søndag). Noe jeg ikke helt har forstått meg på, for politie kan jo bare sitte langs veien å hanke de inn, men gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Vi får jo snart veiavgift basert på GPS-sporere i bilene her. Da blir det jo enkelt å få til egne satser for forskjellige hastigheter.

 

Det er noe sykt med politikken på dette ja. Lurer på hvor lenge det kan vare før en ny type politiker velges inn pga. av at politikerforakten har nådd nye høyder.

 

 

 

 

For øvrig er norske motorveier stort sett 100 og 110 km/t. 90 km/t er en byfartsgrense jeg ikke har sett på mange år.

 

Den finnes nå "kun igjen" på E39 i og også utenfor Stavanger?

 

 

 

Det blir ikkje heilt rett at venstre køyrefelt kun er eit midlertidig felt for forbikøyring, ein viktig grunn for at ein bygger firefeltsveg er også for å kunne ta unna trafikken. I høgare hastigheiter så må avstanden mellom bilane være lengre.

 

 

Eg håpar og trur at flesteparten som ligg i venstre køyrefil med 100 til 110 km/t på speedometeret i 90-sona gjer dette fordi det fordi dei frykter bota og vil være lovlydige.

I 90-sona så ryker lappen på 131 km/t, så flyte i 130 km/t er å presse grensene. Sjølv om politiet ikkje prioriterer å stoppe bilistar i venstre felt i slik hastigheit når forholda eller er fine, så er det ei kjennsgjerning at dersom du blir stoppa (f.eks. fordi det er ein fersk politimann som startar målinga) så ryker lappen når loggen viser ei målt hastigheit på over 131 km/t.

Hadde slik fart vært lov, og utan risiko for å bot eller å miste lappen, så ville også dei fleste køyrt fortare.

 

Det blir litt som når ein hiv seg ut på forkjørsveg i rushtida, sjølv om ein i praksis må bryte vikeplikta ved å tvinge den saktegåande køa på forkjørsvegen til å sleppe deg inn for å ikkje bli ståande timesvis i kø, så er det ikkje lov.

Dersom det oppstår ei uhell så er det ikkje tvil om kven som har brutt vikeplikta og må tåle bonustapet (og eventuell bot dersom det blir ei politisak).

 

Jeg må ha vært en ganske lovlydig billist den gang det var fartskontroll på 90 km/t motorveistrekket jeg lå på en gang i forhistorien. Kjørte i 110 km/t, men det gjorde jo alle andre også i venstrefeltet, så de bare vinket meg videre uten noe bot. Det tok ca. 5 - 10 sekunder før jeg ble vinket videre, etter mottatt radiomelding fra overvåkende trafikkonstabel fra en overgangsbro (for det hopet seg opp bil mildt og bokstavelig talt).

 

Må bare få nevne at trafikkpoliti som stoppet meg, at konstabelen nesten havnet oppå panseret på bilen min. Tror det var et par meter før jeg meiet han ned. Så de stoppet med denne tåpelige praksisen å skulle ta trafikkanter på motorvei på det viset. Nå tror jeg kun UP blir nyttet bakifra til å overvåke de største fartsidiotene på den lokale motorveien der jeg bor (Rogaland).

 

En annen gang har jeg opplevd at på samme strekk 4-felts, så har en semitrailer ikke hatt veiskulder stor nok til å få parkert hele kjøretøyet, så det har stukket ut i høyrefeltet. Legg så til en hærskare nysgjerrige sjåfører som skal sjekke og kikke på alt som kan være galt. Da stopper trafikken opp tross at det finnes et fritt venstrefelt. Helt utrolig at veiskuldere ikke holder høy nok standard på E39 og hvor mye en halvannen meter semitrailer ut i høyrefeltet kan påvirke trafikkbildet.

 

Ellers så finnes det et par avkjørsler med helt spesiell karakter på samme 4-felts ved Hinna og ved avkjørsel til annen 4-felts som leder til Bryne. Der er det så mye trafikk som skal av veien, at det skaper store køer i rushtrafikk bare å skulle få ledet trafikken av hovedmotorveien dit. Helt utrolig molbo at at veien ikke er blitt 5-felts eller 6-felts på disse korte veistrekkene.

 

 

 

 

De har det, Hastighet går fra fri hastighet ned til 60 kmt ved stor trafikk eller lavere hvis der er behov. Samt at de da også ofte åpner veiskulderen på belastede strekninger under rushen (hvis infrastrukturen er bygd)

 

Ha smartinger som har skjønt verdien av å legge litt bredere med asfalt, slik at man faktisk får en veiskulder til nytte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det gjelder kun i vakuum, eller stillestående.

Luftmotstanden på en bil øker proporsjonalt med kvadratet av farten.

Dermed har motorens effektivitet lite å si på bilens effektivitet i høye hastigheter.

 

Så det du sier er at dersom du har en dårlig dau motor så får du låne gratis effektivitet fra pseudouniverset ditt?

Lenke til kommentar

Den eneste feilen med autobahn er når vogntog kjører forbi hverandre på 4 felts vei. Det har som regel en hastighetsforskjell på 1 km PR time.

 

Men det er klart at el biler ikke egner seg for lange strekk i 220km PR time. Hva tyskerens vil gjøre med det aner jeg ikke.

Du får ikkje køyrt veldig lange strekk på Autobahn i 220 km/t.

 

På autobahn er det ikke lov å kjøre tomt for drivstoff. Hvordan dette vil fungere for el biler i høy hastighet blir vel en sak.

Det er nok ikkje større risiko for at elbilar skal gå tom for straum på Autobahn enn andre bilar. Min bil har veldig godt estimat for kor mange km eg har att før batteriet er tomt, og kan fortelle meg akkurat kor langt det er til neste ladestasjon.

 

Når eg køyrer av Autobahn for å lade, pleier eg å stanse på superladaren med meir straum på batteriet enn sist eg sjekka på Autobahn. Forklaringa er sjølvsagt regen frå fartsreduksjonen frå 160 km/t (eg pleier å leggje meg ca der) til stilleståande. Om ein elbil går tom i venstrefeltet, er det ein god sjanse for at han kjem seg ut av Autobahn før det er for seint. :-)

 

Det kan vere interessant å rekne på om det løner seg å redusere farten med ein gong, regenrere og køyre vidare med lågare luftmotstand, eller om det løner seg å berre trille og bruke den kinetiske energien. Eg mistenkjer at luftmotstanden i 220 km/t er sopass høg at det løner seg å regnerere den kinetiske energien og køyre vidare på den i redusert fart, trass eit visst tap i regenereringa, men har ikkje rekna på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

True true, men fortsatt mange lastbiler på veien på søndager også. (var litt kjap når jeg skrev helgen, husket ikke i farta om det var både lørdag og søndag). Noe jeg ikke helt har forstått meg på, for politie kan jo bare sitte langs veien å hanke de inn, men gjør det ikke.

 

Det finns en wikipedia-artikkel bare om dette forbudet, men kun på tysk: https://de.wikipedia.org/wiki/Wochenendfahrverbot.

 

Der er det listet opp mange unntak og da er det ikke lenger slik, at "politie kan jo bare sitte langs veien å hanke de inn".

 

Det som overrasket meg mest var at tilsvarende finnes i mange europeiske land, og at forbudet allerede kom i 1956

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...