Gå til innhold

KOMMENTAR: Peter Schwartz: – Derfor er stemmestyring det neste store


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmestyring er bare et interface mellom menneske og maskin, men bak stemmestyringen er det også en annen større revolusjon som nok er viktigere. Operativsystemene bak Alexa og Google Assistant er enhetsagnostiske. De leverer et sett med tjenester, og når du kobler til f.eks. Spotify eller Skyrim Very Special Edition, får du tilgang til det på alle enheter (som støtter det) i stedet for at du må installere det på en etter en enhet. Enhetene blir mindre interessante, og du skal ikke forholde deg til oppstart, installasjon og bruk av apper, bare forbruk av innhold. På en måte kan man si dette er bra fra et ikke-nerdy synspunkt. Egentlig ønsker ikke folk flest å tweake innstillinger, installere programmer eller justere parametre når de skal kjøre en klesvask eller oppvask, eller skylle ned på do. Det vi i bransjen etterhvert vil oppdage er at det vil de heller ikke når de skal høre på musikk, se en TV-serie eller sette i bruk en ny telefon eller PC. Man setter forbruket i sentrum, og enheter bare tilgjengeliggjør tjenestene.

Med andre ord er dette den neste store bølgen med Cloud-tjenester. Det jeg ikke synes er en bra ting er at dette er en bølge med tjenester som styres med hard hånd av noen sentrale aktører. Det er få plattformer hvor det er så lite valgfrihet til å for eksempel spille av musikk fra en lokal NAS, som på de nye smarthøyttalerne. Det er mye enklere å bare kjøpe/leie musikken på nytt. Og da via den ene leverandøren man er låst inne hos.

Jeg ser i mitt eget hus at denne nye bølgen med hardware går mange ganger rundt smarttelefoner i antall potensielle kjøp. Dessuten er det et marked som er svært langt unna å bli mettet. Hadde jeg hatt en liten ingeniørbedrift hadde jeg satset ALT på smarthjem nå. Det vil bli en boble men den skal bli svært stor før den sprekker.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"... Forestill deg hvordan stemmeassistenten til et hotell ønsker en god kunde velkommen tilbake, samtidig som den stiller temperaturen på rommet deres og setter på deres favoritt spilleliste..."

 

Lurer på hvor mye ekte brukertesting som er lagt ned rundt dette komplekse temaet. Med ekte brukertesting mener jeg ikke kun den biten ved at stemmestyringen teknisk sett fungerer, men om det er dette brukeren egentlig vil.

 

I eksemplet over så tar man vekk en del sterke menneskelige verdier, blant annet frihet til å velge selv. Her tar altså en datamaskin et valg som den mener er det du ønsker, uten at du egentlig har fått ta direkte del i utvelgelsesprosessen selv.

 

Dessuten så har jeg som menneske flere aspekt ved meg, som en maskin umulig kan ta hensyn til. Kanskje har jeg kjærlighetssorg denne dagen, og ønsker ikke nødvendigvis at favorittlisten min på Spotify skal spilles. En hel rekke andre følelser og hensyn kan også spille inn.

 

Jeg er ikke så sikker på at det er dette de fleste ønsker. Altså det å bli "nedgradert" som menneske, og at en datamaskin gjør valgene den mener er best for deg basert på buzzwordet "deep learning".

 

Videre ser jeg at Peter Schwartz antar at "... det å snakke føles tross alt naturlig for oss...." ergo så er det helt naturlig å snakke ut i løse luften til en datamaskin. En ting er å snakke med et ekte menneske enten ansikt til ansikt, eller via telefon, men noe annet er å snakke til en høyttaler. Det er fortsatt ikke naturlig å snakke til en slik enhet.

 

Jeg er en ivrig bruker av ny teknologi, og har opptil flere Google Home Assistant enheter som jeg tester ut til en rekke oppgaver primært i hjemmet. Men det kan jeg si med en gang, dette er langt i fra enkelt eller intuitivt å ta i bruk.

 

Vi har for eksempel to barn, som ofte snakker i munnen på hverandre og alle andre. Å snakke med Google er så og si umulig. Det er alltid noen som snakker i bakgrunnen, noe som gjør at Google sjelden oppfatter hva vi sier. Man må også være i nærheten av en enhet, og i tillegg kunne si alle de riktige kodeordene for å komme i gang.

 

Frem til det er mulig å ha en naturlig samtale, uten å bruke kodeord, og fra hvor som helst i huset så ser jeg ikke at dette kommer til å ta helt av. Det er absolutt en kul greie, og det er starten på noe som kan bli bra, men det å si at dette er noe som kommer til å ta over livene våre på veldig kort sikt er helt feil etter min mening.

 

De som mener det har neppe tatt seg bryet med å brukerteste stemmestyring i et naturlig miljø. Det er mest sannsynlig "strategiske planleggere" i dress, som aldri har tatt bryet med å gjennomføre ekte brukertesting som klarer å mene noe slikt som dette. Uten at det nødvendigvis er feil, men jeg savner et kritisk syn fra et brukerperspektiv, ikke bare hva det kan gjøre for big tech og de store aktørene innen for retail.

 

"... Hvis bedrifter ikke allerede tar i betraktning hvordan de skal ta denne teknologien i bruk, bør de gjøre det snarest. Ellers vil det virke som de ikke lenger bryr seg om sine kunder. Stemme er tross alt det neste store..."

 

Du kan snu dette på hodet og si:

 

"De bedrifter som tar denne nye teknologien i bruk, uten å ha et sterkt fokus på hvilken innvirkning den har på de som faktisk skal bruke det, kan virke som de ikke lenger bryr seg om sine kunder".

 

Takk for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...