Gå til innhold

Ice vil selge deg Data Frihet


Anbefalte innlegg

Edit: ICE gjør noen rare valg. Her hjemme foretrekker telefonen 1800 MHz fra en sender 2 km unna, fremfor 800 MHz fra en sender en km unna.

 

Lurt valg det siden 1800 mhz Ice har dobbel kapasitet og færre som må dele på kapasiteten. 1-2 km er ingenting. Kan også hende 800 mhz er snudd andre veien.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok, men for ICE er en god kundeopplevelse viktigere enn noen øre til Telia. Etter hvert som nettet blir tettere, forsvinner den problemstillingen.

 

Det høres fint ut, men jeg tror ikke på det... Det er heller ikke snakk om kun noen øre, tror jeg. Blir fort mye penger for Ice, så de er nok rimelig keene på å holde kundene på egne sendere så mye som mulig.

Lenke til kommentar

For min del er det kun 800Mhz-sendere (og 450) tilgjengelig, dessverre.

 

450 mhz (kun via Ice sine bredbåndsroutere) har bare 5 mhz, altså 37,5 mbit.  I tillegg når signalene mye lenger og dermed enda flere per sender. I 2019 bør ikke dette markedsføres som noe annet enn epost-bredbånd. Har lest at mange med Ice bredbånd sliter med å koble seg på 800 mhz selv om signalet er bra nok.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Jeg snublet over noe annet som kanskje kan være relevant...

På wikipedia-artikkelen om APN* så fant jeg denne syntax'en:

 

post-107594-0-86113600-1561459664_thumb.png

 

Når jeg vet at Ice+ har mnc=242 (norske operatører) og mcc=14 (ice), kan jeg da (neste gang jeg er på hytta) endre på APN til noe á la

APN: ice.net.mnc242.mcc14.gprs

mon tro?

Vil det funke/ha noe for seg for å tvinge routeren til å holde seg Ice?

 

 

*: https://en.wikipedia.org/wiki/Access_Point_Name

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Hør med Ice teknisk support hva som er mulig, da det tross alt er i deres interesse også.

 

Edit: Kanskje det ikke er i Ice sin interesse, siden det kan være langt mellom Ice-sendere.. da vil de heller at du kobler på Telia i ny og ne enn å sprenge kapasiteten på egne sendere.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvilsomt. Hør med Ice teknisk support hva som er mulig, da det tross alt er i deres interesse også.

 

Jeg har dessverre hatt store problemer med å trenge igjennom Ice sin 1. linje. Så om du vet hvordan man kan komme i kontakt med de som faktisk vet noe hos Ice så er jeg takknemlig for tips.

 

Hadde en runde på chat'en deres der jeg spurte om å få bekreftet at jeg koblet meg på riktig sender, og ga dem Cell ID.

Fikk som svar at de ikke opererer med Cell ID.

Jeg svarte da høflig at jeg var nokså sikker på at noen i Ice har mulighet til å verifisere Cell ID på den senderen jeg får signaler fra, og om hun hadde hatt mulighet til å sende saken videre til 2. eller 3. linje.

Fikk da svar at "Dessverre har jeg ikke mulighet til å sende denne saken videre, da vi som sagt ikke opererer med Cell ID."

Da ga jeg opp.

 

Tror det er rimelig vanskelig å få info om litt custom APN-oppsett fra samme supporten, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Det heter ikke Cell-ID på 4G. Tror det heter PCI, NID, evt. TAC-NID. I følge Network Cell Info, that is.

 

Mulig, men tror fortsatt Cell ID er en utbredt betegnelse.

Det er det min Huawei-ruter rapporter om:

post-107594-0-99461700-1561464273_thumb.png

Tror uansett ikke Ice sin supportmedarbeider hadde vært fryktelig mer hjelpsom om jeg refererte til PCI, NID eller TAC-NID...;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Gikk fra bli kjent og over på denne sommerkampanjen med data frihet gratis, men er jo helt tåpelig at den går rett på frihet GB og ikke starter på det man inkludert i abb fra før. Det går jo drit treigt, telefon er jo nesten ubrukelig, dette var skuffende gitt.

Det kommer av at dataen spares til de stedene man er utenfor ICE-dekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Men jeg har likevel et problem, som jeg ser andre her inne også opplever.

Det er at ruteren på eget initiativ hopper over til Telia sitt nett og dermed spiser av 6GB-kvoten (før jeg rekker å reagere, og får byttet tilbake).

Dette da til tross for at jeg i ruteren selvsagt har sagt at den skal velge network provider manuelt, og da pekt ut Ice+ som ønsket nettverk.

 

 

jeg bruker en Ice.net "A1" ruter som jeg kjøpte fra Finn.no (går for ~200-400kr på finn), og jeg har aldri opplevet at den hoppet over til Telia. 

 

(har Ice 6GB + data frihet + tvilling sim, hoved-simkortet er i ice.net ruter, og tvilling-simmen er i mobilen, og data-frihet gjelder kun på hoved simkort)

 

- er jo mulig at jeg bare er heldig da, vet ikke jeg.

 

Edit: hvis noen har tenkt til å prøve det samme, pass på at dere kjøper en "A1" eller en "W1" modell, *IKKE* kjøp "R90" modellen (R90 er veldig gammel og støtter kun 3G, ikke 4G, og jeg tviler på at den kan koble på Ice+)

Endret av Hans_Henrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har to Huawei-telefoner hvor den ene støtter VoLTE (4G-tale), og denne holder seg på ICE+ hele tiden, og hopper fort tilbake fra Telia om jeg er utenfor dekning. Funker perfekt.

Den andre støtter ikke VoLTE hos ICE og den vil helst være på nett hos Telia og vil ikke tilbake til ICE uten å tvinges. Så fort det kommer en sms eller samtale hopper den til Telia og går ikke tilbake av seg selv.

Bor i et område med svært god dekning så problemet med at enkelte plages med at telefonen helst vil være hos Telia kobler jeg til VoLTE. Dersom jeg aktiverer flymodus en kort stund forblir den hos Telia. Veldig irriterende. Har også forsøkt å velge operatør manuelt men den hopper fortsatt til Telia ved samtaler og forblir i deres nett.

Løsningen for de som plages er muligens å bruke en telefon som støtter VoLTE hos ICE.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...