Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bil, trenger meninger og tips:)


Lilans

Anbefalte innlegg

Er 20 år, skal kjøpe bil.

Har tenkt litt på en driftssikker Toyota eller lignende.

 

Trenger ikke mye plass og kjører stort sett maks 15-30km om dagen.

 

Tenker en Leaf til 100k, 2013-2014 med 25-45k km ikke hadde vært så dumt?

 

I det siste har jeg tenkt at elbil kanskje ikke hadde vært så dumt. Bor 7 min unna by, men kan vel ikke lade lovlig hjemme med 16A sikring. (Må skaffe ladestasjon til 15 lapper såfall, 16A sikring er vel ikke lovlig å lade med?)

 

Setter VELDIG pris på alle svar, hilsen rådvill 20-åring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjette at du sparer inn igjen den ladestasjonen i løpet av et år eller så med elbil til det bruket der. De er også stort sett minst like driftssikre som de beste fossilbilene pga teknisk mye enklere motor/drivverk.
Så kan du heller leie en Nabobil eller byttelåne hvis du trenger en langtur/mer plass.

Det du i hvert fall ikke skal kjøpe er dieselbil pga. utfordringer med soting når den kjøres mye kald. Det blir gjerne dyrt i lengden. (Partikkelfilter, EGR etc).

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt lovlig å lade på 16A-kurs. Det er vel ikke anbefalt å gjøre det i lengden, men det er lovlig. Men ville aldri gjort det om natten eller om du ikke er tilstede i tilfelle varmgang/brann. Er forøvrig også lovlig å lade på 10A kurs.

Trodde at 16A var ulovlig. Lest at man må må egen jordfeilbryter og maks 10A...?

Lenke til kommentar

Jeg vil gjette at du sparer inn igjen den ladestasjonen i løpet av et år eller så med elbil til det bruket der. De er også stort sett minst like driftssikre som de beste fossilbilene pga teknisk mye enklere motor/drivverk.

Så kan du heller leie en Nabobil eller byttelåne hvis du trenger en langtur/mer plass.

 

Det du i hvert fall ikke skal kjøpe er dieselbil pga. utfordringer med soting når den kjøres mye kald. Det blir gjerne dyrt i lengden. (Partikkelfilter, EGR etc).

Har tenkt det samme, at diesel ikke er bra. Men mor og far har hatt en Auris noen år nå, ingen problemer med den enda.

 

Iom jeg bare kjører 20km om dagen så er vel en elbil passelig. Slipper også å tenke noe særlig på reparasjon, olje osv.

 

Elbil er tingen tror jeg:)

 

Takker for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med maks 30 km per dag er det nok ikke voldsomme summer å spare for deg i forhold til f.eks en Toyota Hybrid. Det spørs litt da, er det mye bomstasjoner der du kjører blir elbil desto mer interessant da man kan spare mer. Med 2013 Leaf får du ikke akkurat lyst til å legge ut på langtur om vinteren for å si det sånn, så tenk over om langturer er noe du har interesse eller behov for å ta noen ganger i året.

Lenke til kommentar

For å si det slik så har Toyota sluttet å selge personbiler med bare diesel, og det var ikke bare "miljøhensyn", men de hadde ganske mye problemer med de motorene. Spesielt når alle skal ha diesel, selv på småbiler som bare tutler rundt i en bykjerne.
Så diesel er bare å styre langt unna. En pent brukt Leaf eller annen rimelig elbil vil jeg tro er det eneste fornuftige for dere. Spander på dere å få en skikkelig lader i heimen, om dere har muligheten.
De få gangene dere trenger noe større eller med lengre rekkevidde kan dere leie, og komme økonomisk gunstig utav det.
Som så mange andre er jeg og opptatt av hvilken type transport som er billigst og best totalt sett, og for vår del kunne vi aldri hatt en elbil, både pga plassbehov, kjøremønster og hyppig bruk av tilhenger og campingvogn. Hadde vi ikke hatt så ofte bruk for dette hadde vi glatt valgt elbil som eneste bil.
Som kremt er inne på se er Leaf og endel andre elbiler ikke noe "entusiastbil", mange er svært nøkterne og ikke spesielt komfortable sammenlignet med en klassisk personbil, både ift plass, varme/ventilasjon, og litt slikt. Så det kan lønne seg å prøve de forskjellige elbilene.
Noen synes Leaf er gave til menneskene, andre skyr den som byllepest. Der finnes mange alternativer. Renault Zoe, BMW i3, Kia Soul(less), Golf, m.m. Om du er litt opptatt av komfort som varme om vinteren og slikt så se til at den bilen du velger har utstyr ment for Norge for dette. Varmepumpe er det flere som bruker. Mange elbiler er importert og mangler slikt utstyr. Så vær litt obs.
Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å si det slik så har Toyota sluttet å selge personbiler med bare diesel, og det var ikke bare "miljøhensyn", men de hadde ganske mye problemer med de motorene. Spesielt når alle skal ha diesel, selv på småbiler som bare tutler rundt i en bykjerne.

Så diesel er bare å styre langt unna. En pent brukt Leaf eller annen rimelig elbil vil jeg tro er det eneste fornuftige for dere. Spander på dere å få en skikkelig lader i heimen, om dere har muligheten.

De få gangene dere trenger noe større eller med lengre rekkevidde kan dere leie, og komme økonomisk gunstig utav det.

Som så mange andre er jeg og opptatt av hvilken type transport som er billigst og best totalt sett, og for vår del kunne vi aldri hatt en elbil, både pga plassbehov, kjøremønster og hyppig bruk av tilhenger og campingvogn. Hadde vi ikke hatt så ofte bruk for dette hadde vi glatt valgt elbil som eneste bil.

Som kremt er inne på se er Leaf og endel andre elbiler ikke noe "entusiastbil", mange er svært nøkterne og ikke spesielt komfortable sammenlignet med en klassisk personbil, både ift plass, varme/ventilasjon, og litt slikt. Så det kan lønne seg å prøve de forskjellige elbilene.

Noen synes Leaf er gave til menneskene, andre skyr den som byllepest. Der finnes mange alternativer. Renault Zoe, BMW i3, Kia Soul(less), Golf, m.m. Om du er litt opptatt av komfort som varme om vinteren og slikt så se til at den bilen du velger har utstyr ment for Norge for dette. Varmepumpe er det flere som bruker. Mange elbiler er importert og mangler slikt utstyr. Så vær litt obs.

Lykke til!

Som mange sier så kan vel en gjerrig bensinbil være fornuftig, men slipper da også å tenke like mye på uforutsette kostnader ved rep.

 

Som sagt har mor og far en Toyota PRIUS OG en Auris, slik at lange turer blir aldri noe problem. Tenker bare at det er fornuftig å putre til og fra jobb med elbil, selvom det ikke er noen bomstasjoner her.

 

Må ha varme på vinteren så jeg skal være obs på importerte biler og slikt.

 

Når det gjelder valg av elbil så sliter jeg, mildt sagt. For meg er økonomi viktigst, men er ikke stor fan av Soul(less), eller de andre bittesmå heller. Leaf er jo ikke den peneste i mine øyne, men den funker vel. I tillegg har den plass til mer enn 2 stk...

 

TAKKER meget for alle innspill:-)

Lenke til kommentar

*snip*

Det du i hvert fall ikke skal kjøpe er dieselbil pga. utfordringer med soting når den kjøres mye kald. Det blir gjerne dyrt i lengden. (Partikkelfilter, EGR etc).

 

Er på utkikk etter dieselbil selv, og lurer på om du har lyst til å utbrodere denne statementen litt? Dersom man skal kjøpe brukt dieselbil - skal man unngå disse tingene?

Lenke til kommentar

Årsaken til problemene med dieselmotorer er flerdelt. Motorene har idag nokså avansert teknologi og er mer følsom for ugunstige driftsforhold enn hva eldre motorer er. Før var det helst yrkesbiler som ble mye kjørt som hadde diesel, siste 15 år skulle alle ha diesel. Dieselmotorer har langt høyere gjennomstrømning av luft gjennom motoren, dette gjør at en diesel bruker mye lengre tid på å oppnå driftstemperatur. På endel biler vil det ikke være mulig å oppnå full driftstemperatur på kalde vinterdager, ikke uten at motor belastes endel, og / eller man har motorvarmer som kan varme motoren mens man kjører. Drivstoffet som fåes i dag har lavere cetanverdi og mye av den smørende evnen er fjernet pga bla.a sterk reduksjon av innhold av svovel. Alt dette tilsammen gjør at mange diesler sliter med å få høy nok temperatur til at forbrenningen blir god nok. Derved tiltettes motoren flere steder med uforbrente sotpartikler, og pga svake smøreegenskaper så har dieselpumpen et tøft liv. Typiske problemer er tett EGR, innsug, katalysator, DPF, sot i oljen som tetter smørekanaler som igjen ødelegger turbo og andre skjøre komponenter.

Kjører man som en drosje, rundt 100.000 KM og hovedsaklig på varm motor, så kan man noenganger oppleve en problemfri bil, men selv blandt drosjeeiere er dette et velkjent problem. Løsningen kan være å tilsette midler som øker cetanverdien og hjelper til på smøringen. Dette bør i så fall tilsettes hver gang man fyller drivstoff. Avogtil bør man ta en lengre kjøretur enn det man gjør til dagen, gjerne med litt belastning som en tung tilhenger m.m.

Driver du bare med småkjøring så skaff deg heller en bensinbil eller noe annet.

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på utkikk etter dieselbil selv, og lurer på om du har lyst til å utbrodere denne statementen litt? Dersom man skal kjøpe brukt dieselbil - skal man unngå disse tingene?

 

Hva Habla Møberg sa. :-)

 

Dette er ikke umiddelbare problemer, men dieselmotorene soter fælt inntil de har full driftstemperatur og det bygger seg opp sot over tid i mange komponenter (partikkelfilter, EGR etc). Alt etter bruk begynner gjerne sotavleiringene etter mye småkjøring å bli så voldsomme etter 50-150.000 km at nevnte ting slutter å virke, og da snakker vi fort om (flere) reparasjoner i 10-15.000 kroners klassen.

 

Kjøres den mest varm så bygger det seg opp lite sot og samme motor som får store problemer og utgifter ved 100.000km med småkjøring kan fint gå 300-400.000 ved langkjøring uten problemer. Har flere eksempler på slike.

 

Som Habla nevner så kan enkelte drivstofftilsetninger avhjelpe problemene, men her er det gjerne vanskelig å skille oppskrytt 'Snake Oil' fra de midlene som virkelig hjelper.

 

Edit: Det verste tilfellet jeg har hørt om var et firma som hadde en varebil som bare gikk mellom to lagre og postkontoret noen ganger daglig. Ca 1 km hver vei. Motoren ble aldri noen sinne varm. Her var partikkelfilter tett og måtte byttes før bilen hadde gått 10.000 km...  og samme igjen noen tusen km senere.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Var innom mitt lokale bilverksted for få dager siden, der hadde de inne en Mercedes Vito drosje, som var gått knappe 700.000KM. Original motor, gir, men nå begynte det å komme litt lyder i turboen, så den skulle byttes. For første gang. En mellomaksel er eneste delen som er byttet på den bilen som ikke er direkte en slitedel. Men så har den motoren knapt vært kald. 1 sjåfør helt fra den var ny.

En kollega opplevde å måtte vrake sin Volvo V50, rundt 8 år gammel og vel tatt vare på. Men kun småkjøring. Den motoren holdt knappe 80.000KM, da var det så mye metallspon etter turbo, tette oljekaneler, masse slam innvendig i motor og ventilløftere som sto fast at motoren ikke var mulig å redde. Nå var ikke bare motor defekt, men og DPF var så tett at de mente den ikke var mulig å rengjøre, så totalt sett var det ikke verdt å reparere. Ganske sprøtt egentlig, bilen så virkelig strøken ut.

Personlig har jeg med stor suksess fått blokkert og evt bortprogrammert EGR, samt tilsatt et cetanhøyende middel som også smører, men selv med dette ville jeg ikke trodd at en diesel kan leve særlig lenge om det bare småkjøres. Dette har vi gjort på alle dieselbilene vi har i vår familie, pluss at jeg har gjort dette for endel bekjente og venner på sine biler, og problemene har sluttet å komme tilbake på alle bilene. For vår del kjører vi rundt 30-40.000KM i året, sommeren går med til å dra på campingvogn og resten av året henger det stadig en henger bakpå, og opplever at motor er "gullende ren" innvendig, puster fint og lett og drar som den skal.
Til Sarasin: Alle nyere dieselbiler har EGR, siden 2004-2010 har de DPF. EGR kan på de fleste fjernes/blokkeres/programmes bort, og det er stort sett liten risiko for følgefeil. DPF er det litt værre med, noen selskaper tilbyr bortprogrammering av DPF, men ikke alle tar hensyn til alt en DPF faktisk gjør med "alt" i en dieselmotor, så følgefeil KAN forekomme. Personlig ville jeg fjernet/blokket EGR, latt DPF stå, og heller bruke et godt middel i tanken hver gang man fyller. Om du da kjører mer enn bare småkjøring så bør det gå greit. Der finnes flere slike midler ute på markedet, det jeg har endt opp med som det rimeligste og effektive er "QMI dieselforbedrer". Fåes på 5 liters kanner for ca 600,-, holder til 3-5.000l diesel, så det er god økonomi å bruke stoffet (vil redusere forbruket litt på de fleste biler). Det stoffet er testet OK av Sintef, det er dokumentert 60-90% reduksjon av røykgasser (!) og er brukt av en rekke bilverksteder runtdom i Norge over flere 10-år, så noe lurium er det ikke. Har vært fast bruker av det stoffet eller lignende stoffer i flere 10-år selv, så jeg kan gå god for at det gjør jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...