Gå til innhold

Får ikke markedsføre «fri data»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det var ikke meningen å fremstå som at jeg klager på Telia X sin 3 mbit fart etter 40 GB, jeg er fornøyd kunde av Telia med dette tilbudet i dag men jeg har fortsatt tro på at de kan klare å levere høyere fart alá 10-20 mbits i fremtiden som strupgrense eller som standardfart i et abonnement med «fri bruk».

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å fremstå som at jeg klager på Telia X sin 3 mbit fart etter 40 GB, jeg er fornøyd kunde av Telia med dette tilbudet i dag men jeg har fortsatt tro på at de kan klare å levere høyere fart alá 10-20 mbits i fremtiden som strupgrense eller som standardfart i et abonnement med «fri bruk».

 

Les svaret mitt til deg for noen poster siden..

Lenke til kommentar



 



 



- "Vi har mottatt brevet og vil gå i dialog med Forbrukertilsynet for å finne ut hva som eventuelt bør endres.
Vi registrerer at de mener at dette ikke er «ubegrenset datatrafikk», men det er mulig det er noen misforståelser her mellom hva som er datatrafikk og hva som er hastighet, forklarer Lunde til Tek.no"

No shit Sherlock...
Men det sier seg jo selv at om man kjører i 80km/t så tilbakelegger man 80km på en time.
Og kjører man 80km ved en hastighet på 40km/t så tar det deg 2 timer.

Som jeg har påpekt gjentatte ganger angående dette rotete tema.
Det er ikke så rart at folk blir forvirret når leverandørene hele tiden veksler på å bruke uttrykket "FRI DATA" og uttrykket "UBEGRENSET DATA".

"FRI DATA" går hovedsaklig ut på MÅTEN data'en blir brukt på.

"UBEGRENSET DATA" går hovedsakelig ut på MENGDEN av data som man bruker.

Ideelt sett så ønsker forbrukerne seg et abonnement med både "FRI" og "UBEGRENSET" data.
Noe som tydeligvis ikke er så lett for leverandørene å få til.

Leverandørene har fått veldig mye pes på grunn av denne problemstillingen, men som forbrukere så må vi nok ta noe av skylden på våre egne skuldre også.

Vi lever i et "Mye... Vil ha mer!"-samfunn.
Vi vil ha i både pose og sekk, og det skal aller helst koste så lite som over hode mulig.

Valuta for pengene er en ting, og det kommer jo oss forbrukere til gode.
Men når det kommer til et visst punkt så er det ikke lengre levelig for leverandørene i det lange løp.
Det er jo ikke bare oss forbrukere som skal kunne tjene på å ha en slik løsning.

Med det sagt så må jeg jo si meg helt enig i at forvirrende og tildels villedene markedsføring er en uting.
Og det er det jo ingen som tjener på, særlig ikke leverandørene.
Slik mister man jo nåværende kunder og går glipp av potensielle nye kunder.

Med tanke på hva jeg skrev i teksten over så kan følgende uttrykk nok virke lettere paradoksalt, men...
"Det koster å være kar..."


 




Første del av innlegget er bra og du poengterer en viktig ting.
Det er viktig å skille fart og mengde.
Men når du snakker konkurranse i telekombransjen i Norge er det definitivt ikke noe du skal miste nattesøvnen over.
Se på regnskapet til Telia og Telenor de siste ti årene så kan du tenke den tanken en gang til.
Telekombransjen tåler veldig mye mer konkurranse før det blir et reelt problem at inntjening er lav - her til lands har det faktisk vært unormalt høy inntjening per kunde.
Noe som kun gjenspeiles i økte bonuser for sjefer i selskapene evt. som aksjeutbytte.
For store/svært stor netto overskudd er et gode for eiere og sjefer.
Det er ikke synonymt med økt investering i infrastruktur, økt dekning, eller raskere mobilnett i større områder.


 

 


- Problemet for forbrukerne har lenge vært at dem synes at leverandørene gir dem relativt lite i forhold til hva dem må betale for det.
Det stammer nok fra den arogante oppfattningen fra forbrukernes side, at dem har krav på å få i både pose og sekk for bort i mot slikk og ingenting.
Men forbrukerne har også rett...
Det at forbrukerne er så passe kritiske til forholdet mellom hva man må betale vs det man faktisk får.
Det har ført til at vi som forbrukere har innsett at leverandørene i svært mange tilfeller driver å overpriser produkter og tjenester.

Men som jeg sa...
Der kommer et punkt der ting blir naturlig dyrt.
Fordi dyrt inn er også dyrt ut.

At leverandørene sitter med overskudd er bare vel og bra.
Hadde det vært motsatt så hadde nok overprisningen vært langt verre enn den er i dag.
Fordi selger man med tap i lengden så forsvinner overskuddet sakte, men sikkert.
Og dem som allerede sliter må til slutt bare trekke inn årene og innse at løpet er kjørt.

Flere her på forumet har luftet den tanken om Chili siden dem føler at Chili har gjort forbrukerne så veldig urett.
Chili har tatt noen svært merkelige valg den senere tiden, ja, og på grunnlag av det så kan jeg godt forstå frustrasjonen dems.
Men å ønske at det skal gå nedenom og hjem med Chili er vel å ta litt sterk i, eller hur?


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Så ubregrenset betyr 3 mb/s?

 

Eh?? Usikker hva slags nedlastnings hastighet jeg trenger for å spille forskjellige ting på mobilen, enten via youtube eller spotify.

 

Jeg testet Telia X sin strup med 3 mbits i et par dager i slutten av januar og til streaming av Spotify er det ikke noe problem, det ligger på rundt 1,5 mbits. Youtube-appen velger automaitsk 720P pga 3 mbits men om du velger 1080P så virker det som om den klarer å buffre kjapt nok til at det er fullt brukbart. Netflix får du kun i SD-kvalitet, HD fra dem krever minst 5 mbits. 

 

Mobilen er fullt brukbar med 3 mbits men du mister jo selvfølgelig kvalitet med enkelte videostreaming-apper og det vil jo gå en del tregere om du deler nett med laptopen og skal laste ned større filer fremfor full fart i mobilnettet som vanligvis ligger mellom 40-120 mbits der jeg oppholder meg.

Lenke til kommentar
Flere her på forumet har luftet den tanken om Chili siden dem føler at Chili har gjort forbrukerne så veldig urett.

Chili har tatt noen svært merkelige valg den senere tiden, ja, og på grunnlag av det så kan jeg godt forstå frustrasjonen dems.
Men å ønske at det skal gå nedenom og hjem med Chili er vel å ta litt sterk i, eller hur?

En ting at ting er dyrt, det er jo en ting, men å lure folk å tilby 1 TB i måneden.

Men sier opp kunder fra under 200 GB måneden.

Så påstå:

 

 

Når du har benyttet 5 GB på én dag, fyller du enkelt på med 3 GB via SMS. Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra.

La oss si i dag er 8 GB maks per dag, etter 31 dager får du maks: 248 GB i teorien (chilimobil påstår du kan bruke 4 ganger så mye i måneden).

 

Men etter 1 mars:

 

Fra og med 1. mars 2019 forenkler vi Chili Fri Data. Når du passerer 5 GB i døgnet, justeres hastigheten til 3 Mbps frem til midnatt.

Hvor mye data klarer du å bruke på en dag 30 GB?

Godt mulig det er bedre avtale, men alikevell tror jeg folk flest vil gå lei av sirrup nett at de ikke bruker mobilen lengere.

Ergo chilimobil fortjeneste. Vet hvordan det er på båten og 3 mbit er like tregt, som satelitt.

 

 

Dersom du velger å fortsette med TV 2 Sumo, vil du betale kr 150,- (ordinær pris 179,-). Dersom du ikke ønsker TV 2 Sumo etter gratisperioden, vil du videre kun betale for ditt mobilabonnement hver måned (kr 499,-). Tilbudet gjelder kun nye TV 2 Sumo kunder.

Hvor mye koster tv2 sumo underholding? https://sumo.tv2.no/velkommen

Men det er ikke verste man får det billigere på tv2 sumo 129 kr men alikevell burde de droppet å selge det.

Ellers kan jo jeg kjøpe det også selge det til 199 kr for underholding bare for å tjene noen kr.

 

Vi kan jo fremdeles diskutere om fri data til 499 kr er særlig bra kjøp nå eller fremtiden.

Har for lengst droppet det. Ikke bare koster det mye og man får lite data, men man må bestille bankid på nytt, og porte simkortet over. Utrolig tungvint hvis man først har bredbånd. Så blir vel bare når man virkelig trenger det.

 

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

 

- Problemet for forbrukerne har lenge vært at dem synes at leverandørene gir dem relativt lite i forhold til hva dem må betale for det.

Det stammer nok fra den arogante oppfattningen fra forbrukernes side, at dem har krav på å få i både pose og sekk for bort i mot slikk og ingenting.

Men forbrukerne har også rett...

Det at forbrukerne er så passe kritiske til forholdet mellom hva man må betale vs det man faktisk får.

Det har ført til at vi som forbrukere har innsett at leverandørene i svært mange tilfeller driver å overpriser produkter og tjenester.

 

Men som jeg sa...

Der kommer et punkt der ting blir naturlig dyrt.

Fordi dyrt inn er også dyrt ut.

 

At leverandørene sitter med overskudd er bare vel og bra.

Hadde det vært motsatt så hadde nok overprisningen vært langt verre enn den er i dag.

Fordi selger man med tap i lengden så forsvinner overskuddet sakte, men sikkert.

Og dem som allerede sliter må til slutt bare trekke inn årene og innse at løpet er kjørt.

 

Flere her på forumet har luftet den tanken om Chili siden dem føler at Chili har gjort forbrukerne så veldig urett.

Chili har tatt noen svært merkelige valg den senere tiden, ja, og på grunnlag av det så kan jeg godt forstå frustrasjonen dems.

Men å ønske at det skal gå nedenom og hjem med Chili er vel å ta litt sterk i, eller hur?

 

 

 

 

 

Du quoter meg også avslutter du med å spørre om det er riktig å ønske at Chilli kneler? Som om det er noe jeg har sagt? For å klargjøre, jeg ønsker ikke at Chilli skal knele, og jeg ønsker konkurranse velkommen i bransjen.Det jeg har sagt er at Chilli som selskap bør ta en runde internt å se om strategien og gjennomføringen av strategien har vært gjort på best mulig måte, og da tenker jeg også på kommunikasjonen rundt hele denne satsingen. Alle de nærmest håpløse endringene og all den vage klargjøringen av hva som er greit for kunder og hva som ikke er greit har jo stilt chilli i en litt underlig posisjon - framfor å fremstå som innovative prispressere så fremstår de som kyniske "kundesamlere" som jobber mot oppkjøp. Og det er vel ikke akkurat gunstig for målet om å få økt kundebase?

Kanskje er det noen hos Chilli som bør fristilles til andre oppgaver? 

 

Jeg tror ikke vi trenger å ta en grunnleggende diskusjon rundt hva som er fornuftig overskudd vs hva som er problematisk overskudd. For det er jo ikke der problemet ligger, problemet er jo at inntjeningen ikke gjenspeiler investeringen i infrastruktur. Og dette gjelder både Telia og Telenor. Mtp inntjeningen så burde bygge-takten vært større og 4G gått langt raskere. I to byer på østlandet har jeg siden overgangen fra 3G til 4G hatt veldig varierende hastighet på mobildata. Og dette med tidvis dårlig hastighet på 4G det ble jo ikke et problem som dukket når vi fikk "fri data" sist sommer. Nei det har jo vært slik lenge. Og løsningen på slikt er jo skremmende enkel - økt kapasitet gjennom mer infrastruktur. 

Lenke til kommentar

 

Og dette gjelder både Telia og Telenor. Mtp inntjeningen så burde bygge-takten vært større og 4G gått langt raskere. I to byer på østlandet har jeg siden overgangen fra 3G til 4G hatt veldig varierende hastighet på mobildata. Og dette med tidvis dårlig hastighet på 4G det ble jo ikke et problem som dukket når vi fikk "fri data" sist sommer. Nei det har jo vært slik lenge. Og løsningen på slikt er jo skremmende enkel - økt kapasitet gjennom mer infrastruktur.

Hva mener du telia\telenor bør gjøre? invistere i flere 4g sendere eller satse på 5g?

For 5g har jo fått dårlig lys for kreftfremkaldene og skadelig, i verstefall for de som sitter nærme senderen.

Men 4g er jo gammel nytt.

Chilimobil er vel den levrandøren som bør heller kalle spade for spade. En å si du får lunsj og dessert inkludert til en høyere pris.

Tv2 sumo tilbudet er så dårlig så det burde de droppet.

 

Det er jo bra med konkuranse men når tilbudet er så dårlig og chilimobil i enkelte tilfeller gir dyrere ringing og sms aktivering av mobildata blir det tåpelig, slik er det ikke hos andre levrandører. Nesten man må kreve å få mobildataen man har betalt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
 
På tide å snakke om deling av mobilnett?

Mobiloperatørene står overfor en utbygging av mobilnett som kan bli betydelig dyrere enn tidligere generasjoner. På tide å dele regninga? Les hele saken

 

Lurer på hvordan dette vil gå i praksis? Hvis talkmore\chilimobil og andre små levrandører må betale like mye som telia\telenor? Mistenker det fort svekker konkuransen eller prisene blir høyere hos små levrandører.

Lenke til kommentar

Men hva hvis noen vil laste opp mye video\bilder og spill?

Prisen er jo god, men kunne ønske det var fri fart også. 10 mbit er ganske lite i oslo vil jeg si eller storby.

icenet har ikke særlig god dekning uten for storbyer så de kan fint gi tilbudet.

men syns 50-100 mbit burde være standard.

Lenke til kommentar

Løsningen til Ice fungerer jo kun for dem som bor og oppholder seg der det er god eller veldig god dekning i Ice sitt eget nett. Her vi bor det det basisdekning fra Ice sine egne sendere og det utgjør ca 1Mbit/s, testet med Ice 4G modem og antenne.

Selv om vi hadde hatt brukbar dekning ville jeg aldri gått for Ice, å passe på å være innenfor Ice sitt eget dekningsområde for å kunne bruke mye data, nei takk.

Lenke til kommentar

Det nye er at nå har de begynt å ta betalt for hastighet, ikke for mengde. Vanligvis når man betaler for mengde så får du veldig lite data men betaler dyrt. Det er blitt helt vanlig i mange andre land med hastighet istedenfor volum på mobil så norge er bare et par år etter i tid. Det som gjenstår nå for at norge skal få samme valgfrihet som vi har i andre land, er at man begynner å selge abonnementene med kun hastighetsbegrensninger og ikke noe volumbegrensning. Det kalles også ubegrenset forbruk, bruk maks av hva hastigheten på nettet ditt er så kan de som er interesserte begynne å kalkulere hvor mange gigabyte det teoretisk er mulig å laste ned.

 

 

 

Jeg ønsker at disse abonnementene lanseres i norge, uten volumbegrensning, kun med hastighetsbegrensning fra første MB:

 

 

 

Feks.

 

1 mbps til 99 kr måneden (for bestefar og 7 åringen)

 

2 mbps til 149 kr måneden

 

4 mbps til 279 kr måneden

 

6 mbps til 350 kr måneden

 

8 mbps ti 400 kr måneden

 

10 mbps til 450 kr måneden

 

15 mbps til 550 kr måneden

 

20 mbps til 700 kr måneden.

 

 

 

Når det kommer så er det mange som ikke trenger kablet internett lenger, og de fleste vil da ikke trenge wifi routeren lenger heller. Alle kan ha hver sin private internett sim på sin mobil og dele internett fra mobilens wifi hotspot for å koble datamaskinen til internett.

 

 

 

Også har jo Telia mulighet til databoost med maks hastighet i 1 time for de som virkelig har hastverk i de situasjonene det er nødvendig. Det koster litt ekstra men det er valgfritt om du vil kjøpe databoost eller ikke

 

 

 

Ideen med fri hastighet de første 5 gigabytene per dag er kanske bra for mange, men jeg hvis det skulle være en god ide så ville jeg nok heller ønsket å kunne få den høyere hastigheten når jeg har behov for det. Så kanskje en kvote med databoost på 1 time kunne inkluderes i abonnementene og at man kan velge å slå databoost av og på med en app på mobilien som teller ned minutt for minutt helt til 0 minutter, og at man da kan kjøpe ny databoost hvis man trenger mer høy hastighet.

 

 

 

Jeg har aldri hørt noen som har fast internett linje og fiber som faktisk noen gang har regnet på hvor mange gigabyte de faktisk kan klare å forbruke på en måned eller forsøkt å teste ut det.

 

What?! 700 kr for 20mbps er helt uaktuelt. Det er jo en hinsides pris. Hva skulle i såfall 100mpbs kostet? Uansett så betaler jeg aldri 700 kr for ett mobilabonnement i det hele tatt, og i hvert fall ikke ett på bare 20mbps.

Lenke til kommentar

What?! 700 kr for 20mbps er helt uaktuelt. Det er jo en hinsides pris. Hva skulle i såfall 100mpbs kostet? Uansett så betaler jeg aldri 700 kr for ett mobilabonnement i det hele tatt, og i hvert fall ikke ett på bare 20mbps.

 

Gav 400 kr til nextgentel for 20/5 i 2016. Så helt hinsides er det ikke. Bare dyrt kontra fiber og canal digital. Dog er ikke de bærbare trådløsabonnementer.

 

edit:

Forutsatt at dette er helt ubegrenset hva øvre bruk gjelder. For hittil har ikke Chili gitt noen fri bruk, og telia og iec er for nytt til å si sikkert.

 

En ting er sikkert. Selv om chilimobil endrer til å strupe hastigheten etter 5 brukte gb daglig, kommer de til å kaste ut folk ved brukte 200 gb i løpet av en mnd. Jeg har ingen tvil.

Endret av Freakai
  • Liker 1
Lenke til kommentar



 



 



Flere her på forumet har luftet den tanken om Chili siden dem føler at Chili har gjort forbrukerne så veldig urett.
Chili har tatt noen svært merkelige valg den senere tiden, ja, og på grunnlag av det så kan jeg godt forstå frustrasjonen dems.
Men å ønske at det skal gå nedenom og hjem med Chili er vel å ta litt sterk i, eller hur?


 




En ting at ting er dyrt, det er jo en ting, men å lure folk å tilby 1 TB i måneden.
Men sier opp kunder fra under 200 GB måneden.
Så påstå:





Når du har benyttet 5 GB på én dag, fyller du enkelt på med 3 GB via SMS.
Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra.


 




La oss si i dag er 8 GB maks per dag, etter 31 dager får du maks: 248 GB i teorien (chilimobil påstår du kan bruke 4 ganger så mye i måneden).

Men etter 1 mars:





Fra og med 1. mars 2019 forenkler vi Chili Fri Data.
Når du passerer 5 GB i døgnet, justeres hastigheten til 3 Mbps frem til midnatt.


 




Hvor mye data klarer du å bruke på en dag, 30 GB?
Godt mulig det er bedre avtale, men alikevell tror jeg folk flest vil gå lei av sirrup nett at de ikke bruker mobilen lengere.
Ergo chilimobil fortjeneste.
Vet hvordan det er på båten og 3 mbit er like tregt, som satelitt.





Dersom du velger å fortsette med TV 2 Sumo, vil du betale kr 150,- (ordinær pris 179,-).
Dersom du ikke ønsker TV 2 Sumo etter gratisperioden, vil du videre kun betale for ditt mobilabonnement hver måned (kr 499,-).
Tilbudet gjelder kun nye TV 2 Sumo kunder.


 




Hvor mye koster tv2 sumo underholding?

https://sumo.tv2.no/velkommen

Men det er ikke verste, man får det billigere på tv2 sumo for 129 kr, men alikevell burde de droppet å selge det.
Ellers kan jo jeg kjøpe det og så selge det videre til 199 kr for underholding bare for å tjene noen kr.

Vi kan jo fremdeles diskutere om Fri Data til 499 kr er særlig bra kjøp nå eller fremtiden.
Har for lengst droppet det.
Ikke bare koster det mye og man får lite data, men man må bestille bankid på nytt, og porte simkortet over.
Utrolig tungvint hvis man først har bredbånd.
Så blir vel bare når man virkelig trenger det.


 

 

- Ja, her var det mye å ta tak i...
Som jeg sa i innleget mitt som du siterte fra...:

"Flere her på forumet har luftet den tanken om Chili siden dem føler at Chili har gjort forbrukerne så veldig urett.
Chili har tatt noen svært merkelige valg den senere tiden, ja, og på grunnlag av det så kan jeg godt forstå frustrasjonen dems.
Men å ønske at det skal gå nedenom og hjem med Chili er vel å ta litt sterk i, eller hur?"

Som du ser så er jeg enig i at Chili har prøvd seg på mye rart.
Det kommer klart frem i det du sier at Chili har forbedrings potensiale.
Man får bare håpe at Chili lærer av sine feil.

Særlig nå som ICE har kommet med et nokså forlokkende tilbud.
Selv om til og med det har sine feil og mangler.
Men det er bra at leverandørene nå har fått opp øynene og innsett at det trengs forandringer i markedet.

Det er bra at konkuransen er liste-basert, dog ikke så bra om det er noe 'ala' "Knock-Out-Race" fra "Need for Speed".
Da er det heller bedre at leverandørene prøver å komme seg til topps av listen, enn at de svakeste blir strøket fra listen.

Det er et gamelt og kjent uttrykk som sier "Jo, flere kokker. Desto mere søl...".
Men når det kommer til en konkuranse som dette så er det bare en fordel å ha flest mulig deltagere.
Med "Knock-Out-Race" i tankene så blir bare listen over konkurenter kortere og kortere.

Poenget her er ikke å sitte igjen med bare en vinner.
Vi vet alle godt hva Monopol fører til.

-----

Med det sagt...
Jeg har lenge vært skeptisk til at Chili har tilbudt "Sumo" i sine abonnementer.

Først var det galt nok at det fulgte med det orinale "1TB"-abonnementet dems.
Med tanke på som du sier at folk ikke kom i nærheten av "1TB", siden folk ble flyttet over eller stengt ute før dem i det heletatt kom halvveis.

Men det gjor ikke situasjonen bedre at dem fortsatte å tilby "Sumo" etter at SMS-reguleringen tråde i kraft.
Og det gir heller ikke noen mening å tilbyde bruk av "Sumo" med de gjeldende betingelsene.
Da bruker man jo opp de "5GB" på null komma svisj...
For så å bli begrenset til "3Mbit/s" resten av døgnet.

Dog er jeg ikke enig med deg om at "3Mbit/s" er helt ubrukelig.
Begrensende, ja, men fortsatt brukbart til mye på Mobil-TLF'en.

Om flere følger ICE og begynner å tilby "10Mbit/s" så vil nok Chili innse at kanskje "3Mbit/s" var i minste laget.
Og forhåpentligvis øke hastigheten sin dem også.

Men da kan "1TB" falle til litt kort, for å si det på den måten, særlig for stor forbrukerene.

Side Note...:
----------------------
Høyst teoretisk sett...

Man kan teoretisk sett bruke "37 GigaByte, 142 MegaByte, 857 kiloByte, 142 Byte + 6 og ((6)/(7) bit" i døgnet ved gjeldende begrensninger hos Chili ved kontinuerlig bruk.

Som teoretisk sett total utgjør "1 TeraByte, 151 GigaByte, 428 MegaByte, 571 kiloByte, 428 Byte + 4 og ((4)/(7)) bit" i måneder på 31 dager ved kontinuerlig bruk.

Så da gjenstår bare å se om Chili holder det dem lover denne gangen, i at dem ikke stenger folk ute på grunn av høyt forbruk.

Fun Fact...:
Ved en hastighet på "92 Megabit, 592 kilobit, 592 og ((16)/(27)) bit" så har man brukt opp "1TB"-kvoten på 24 timer ved kontinuerlig bruk.

NB!...: Regnestykkene tar kun utgangspunkt i Download.
Tar man med Upload så blir mengden data logisk nok høyere, og om det er snakk om symetrisk båndbredde så kan man i teorien bruke opp "1TB"-kvoten på 12 timer ved samme hastighet som er nevnt i teksten over.
----------------------

Når det kommer til pris så ser jeg ingenting i veien for at dem kan øke prisen noe så lenge det gjenspeiler det man faktisk betaler for.

Det der med "Bank-Id" kan jeg ikke uttale meg om siden jeg aldri har brukt det via Moibil-TLF'en.
Men for sant å si så hørest det unødvendig komplisert ut når man skal bytte leverandør av Mobil-abonnementet.

Med eller uten "Bank-Id"-problematikken så er det tydelig at Internettet via Mobil-TLF'en ikke på langt nær kan erstatte eller være et verdig alternativ til Internettet i veggen hjemme.
Uansett om det er snakk om kobber, koax eller fiber.

Når det kommer til hastighet så kan det være en nødløsning for noen, men altså ikke for alle.
Særlig med tanke på at leverandørene har en tendens til å stenge folk ute i hytt og pine på grunn av høyt forbruk.
Selv om Chili er verst så er dem nok ikke alene om den praksisen.
Man får vente å se nå som flere har valgt å øke kvoten opp til "1TB" eller mer.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar


 

 

 

 

 

 

- Problemet for forbrukerne har lenge vært at dem synes at leverandørene gir dem relativt lite i forhold til hva dem må betale for det.
Det stammer nok fra den arogante oppfattningen fra forbrukernes side, at dem har krav på å få i både pose og sekk for bort i mot slikk og ingenting.
Men forbrukerne har også rett...
Det at forbrukerne er så passe kritiske til forholdet mellom hva man må betale vs det man faktisk får.
Det har ført til at vi som forbrukere har innsett at leverandørene i svært mange tilfeller driver å overpriser produkter og tjenester.

Men som jeg sa...
Der kommer et punkt der ting blir naturlig dyrt.
Fordi dyrt inn er også dyrt ut.

At leverandørene sitter med overskudd er bare vel og bra.
Hadde det vært motsatt så hadde nok overprisningen vært langt verre enn den er i dag.
Fordi selger man med tap i lengden så forsvinner overskuddet sakte, men sikkert.
Og dem som allerede sliter må til slutt bare trekke inn årene og innse at løpet er kjørt.

Flere her på forumet har luftet den tanken om Chili siden dem føler at Chili har gjort forbrukerne så veldig urett.
Chili har tatt noen svært merkelige valg den senere tiden, ja, og på grunnlag av det så kan jeg godt forstå frustrasjonen dems.
Men å ønske at det skal gå nedenom og hjem med Chili er vel å ta litt sterk i, eller hur?


 




Du quoter meg også avslutter du med å spørre om det er riktig å ønske at Chilli kneler?
Som om det er noe jeg har sagt?
For å klargjøre, jeg ønsker ikke at Chilli skal knele, og jeg ønsker konkurranse velkommen i bransjen.
Det jeg har sagt er at Chilli som selskap bør ta en runde internt å se om strategien og gjennomføringen av strategien har vært gjort på best mulig måte, og da tenker jeg også på kommunikasjonen rundt hele denne satsingen.
Alle de nærmest håpløse endringene og all den vage klargjøringen av hva som er greit for kunder og hva som ikke er greit har jo stilt chilli i en litt underlig posisjon - framfor å fremstå som innovative prispressere så fremstår de som kyniske "kundesamlere" som jobber mot oppkjøp.
Og det er vel ikke akkurat gunstig for målet om å få økt kundebase?
Kanskje er det noen hos Chilli som bør fristilles til andre oppgaver?

Jeg tror ikke vi trenger å ta en grunnleggende diskusjon rundt hva som er fornuftig overskudd vs hva som er problematisk overskudd.
For det er jo ikke der problemet ligger, problemet er jo at inntjeningen ikke gjenspeiler investeringen i infrastruktur.
Og dette gjelder både Telia og Telenor.
Mtp inntjeningen så burde bygge-takten vært større og 4G gått langt raskere.
I to byer på østlandet har jeg siden overgangen fra 3G til 4G hatt veldig varierende hastighet på mobildata.
Og dette med tidvis dårlig hastighet på 4G det ble jo ikke et problem som dukket når vi fikk "fri data" sist sommer.
Nei, det har jo vært slik lenge.
Og løsningen på slikt er jo skremmende enkel - økt kapasitet gjennom mer infrastruktur.


 

 

 

- Beklager for at dette svaret kommer så sent...
Det både overrasker og imponerer meg at du tok deg så nær av det siste avsnittet i kommentaren min.
Det at jeg siterte, eller quot'et deg om du vil...
Det hadde ingen sammenheng med det siste avsnittet du tar så ille opp å gjøre, annet enn at det var et del av kommentaren min.
Det var en "Side Note", om du vil...

Jeg skrev i flertall med hensikt for at du ikke skulle ta det personlig.
Altså "Dem"(Flertall), som i "De"(Flertall), eller som i "Disse"(Flertall).
Jeg begynte til og med avsnittet med ordet "Flere" som antyder "Flertall".
Men paradoksalt nok så tenkte du "Enkel person"...
Altså "Dem"(Enkel person), som i "Deg"(Enkel person), eller "Dem"(Enkel person), som i "Du"(Enkel person).

Ikke at jeg føler trangen for å forsvare meg på noen som helst måte, men...
Jeg har aldri på noen som helst måte antydet at du har sagt og/eller ment noe lignende.

Det var bare ment som en helt vanlig kuriositet.
Jeg lurte quite enkelt på din mening og stilling til dette rotet som har oppstått den senere tiden.
Og om du er enig med disse folkene eller ikke.

Det var ikke noe verre enn det, og det var aldri vondt ment.

-----

Men nok om det...

Uttrykket "Problematisk Overskudd" var nytt for meg.
Hva legger du i det uttrykket?

Ja, "Inntjening" vs "Utbyggning" er en interesant ting...
Det blir som "Light" vs "Darkness".
Man kan ikke ha det ene uten det andre.

Når man først starter opp så har man et satt budsjett...
Man bygger litt ut, så går det over i inntjening.
Så bygger man ut litt til, for så å gå tilbake til inntjening igjen.

Ulempen ved utbyggning er at det fort blir dyrt.
Men fordelen med utbyggning er at man får avkastning i form av potensiell inntjeningsøkning.

Med mindre Chili og andre mindre leverandører gjør som ICE så må Chili som det handler om i dette tilfellet sette sin lit til Telia.
Siden det er av Telia at Chili leier tilgang til Mobil-nettet.
I så måte er Chili uforskyldt i dette tilfellet, siden dem ikke har noen råderett over Telias linjer annet enn retten til å bruke det Mobil-nettet som allerede er tilgjengelig.

På den annen side, det Chili kan gjøre noe med er hvordan dem forvalter den kapasiteten som er tilgjengelig.
Men er rimelig sikker på at Telia på sin side sitter bak i kulissene og dikterer hvor mye av kapasiteten Chili faktisk får brukt.
Tviler ganske sterk på at Telia velger å bygge mer ut til fordel for mindre leiende leverandører som f.eks. Chili.
Om dem først bygger ut mer så er det fordi Telia selv har behovet for det.

Det samme kan man si når det kommer til Telenor og deres mindre leiende leverandører.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

vil forresten si at med 1TB/m så kan du bruke circa 33GB/dagen, 1000/30.4 = ~32.894, 
jeg har Ice Fri Data (10mbit greia), og det tok meg 3-4 dager før jeg nådde 30GB forbruk med 10 mbit, så jeg kunne tripplet forbruket mitt og fortsatt sittet igjen med 3GB extra/dagen  :) og hastigheten fungerer fint den, unntatt når jeg har et 20GB spill jeg skal laste ned på Steam og gjør det via 4G.. men før Ice Fri Data så hadde det å laste ned svære spill på Steam vært helt uaktuelt uansett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...