Gå til innhold

Får ikke markedsføre «fri data»


Anbefalte innlegg

 

 

 

- "Vi har mottatt brevet og vil gå i dialog med Forbrukertilsynet for å finne ut hva som eventuelt bør endres.

Vi registrerer at de mener at dette ikke er «ubegrenset datatrafikk», men det er mulig det er noen misforståelser her mellom hva som er datatrafikk og hva som er hastighet, forklarer Lunde til Tek.no"

 

No shit Sherlock...

Men det sier seg jo selv at om man kjører i 80km/t så tilbakelegger man 80km på en time.

Og kjører man 80km ved en hastighet på 40km/t så tar det deg 2 timer.

 

Som jeg har påpekt gjentatte ganger angående dette rotete tema.

Det er ikke så rart at folk blir forvirret når leverandørene hele tiden veksler på å bruke uttrykket "FRI DATA" og uttrykket "UBEGRENSET DATA".

 

"FRI DATA" går hovedsaklig ut på MÅTEN data'en blir brukt på.

 

"UBEGRENSET DATA" går hovedsakelig ut på MENGDEN av data som man bruker.

 

Ideelt sett så ønsker forbrukerne seg et abonnement med både "FRI" og "UBEGRENSET" data.

Noe som tydeligvis ikke er så lett for leverandørene å få til.

 

Leverandørene har fått veldig mye pes på grunn av denne problemstillingen, men som forbrukere så må vi nok ta noe av skylden på våre egne skuldre også.

 

Vi lever i et "Mye... Vil ha mer!"-samfunn.

Vi vil ha i både pose og sekk, og det skal aller helst koste så lite som over hode mulig.

 

Valuta for pengene er en ting, og det kommer jo oss forbrukere til gode.

Men når det kommer til et visst punkt så er det ikke lengre levelig for leverandørene i det lange løp.

Det er jo ikke bare oss forbrukere som skal kunne tjene på å ha en slik løsning.

 

Med det sagt så må jeg jo si meg helt enig i at forvirrende og tildels villedene markedsføring er en uting.

Og det er det jo ingen som tjener på, særlig ikke leverandørene.

Slik mister man jo nåværende kunder og går glipp av potensielle nye kunder.

 

Med tanke på hva jeg skrev i teksten over så kan følgende uttrykk nok virke lettere paradoksalt, men...

"Det koster å være kar..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ice gir deg 30 Gb til 499 i måneden. Hastigheten begrenses til 0,064 Mbit når kvoten er brukt opp. Hvis du bruker opp kvoten første dagen så kan du fortsette å laste ned 20,7 GB til før måneden er slutt. Telia og ice lar deg laste ned med 3 Mbit og det tilsvarer 972 Gb per måned. Så 20 ganger mer data hos Telia og Ice til samme pris som ice sitt 30 Gb abonnement.

 

Se volum vs hastighet her:

(Trykk på bildet for full størrelse)

 

post-444972-0-26560300-1549047774_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dette er en diskusjon engang!?

Norge har blitt så søppel land på mange områder, at det i det hele tatt går ann å holde på sånn folk driver her?

Enten så har man fri data, eller så har man ikke fri data, dette er såre enkelt!

Ingen av disse operatørene leverer noe som kan kalles "fri data", og dem burde blitt bøtelagt i hue og ræva for lenge siden ved å kalle disse løsningene fri data i reklame og ut mot sluttbruker.

Endret av lylu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det nå endelig lanseres tilbud med det som kan kalles "fri data" da skal Forbrukertilsynet komme med oppgulp, av de to som nå faktisk har fri databruk er Chili det beste tilbudet. Nå lyver de heller ikke og gir deg mulighet til å sette simkort i en router innimellom (abonementet er fremdeles ikke en erstatning for et Adsl eller fibernett til hjemmebruk). Hvorfor det henges så mye opp i hastighetsbegrensningen etter oppbrukt daglig/månedlig kvote er en gåte. 3 Mbit holder til det meste man skal bruke på telefonen til, men datadeling for å strømme 4K er det heller ikke ment som. Når nå både Telia og Chili har såpass gode abonnementer å velge i er vel snart Telenor nødt til å fire litt på melkekua si, de hoppet fort da Telia kom med sine fri tale/sms ab. mon tro hvor hardt det smerter å gi frislipp på hastigheten og gi kundene romslige kvoter. Trolig presser dette 5G utbyggingen frem i tid også.

Så Forbrukertilsynet, nå må ikke dere være det organet som stopper fremdriften i både tilbud og utbygging for oss forbrukere

Lenke til kommentar

Nå lyver de heller ikke og gir deg mulighet til å sette simkort i en router innimellom

 

innimellom? hvor står det? i følge en tek artikkel var det valgfritt om du brukte hotspot eller satt den i router.

for dette er viktig for mange og få svart på hvitt så de ikke blir flytta til 25gb abbo igjen eller kasta ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar

innimellom? hvor står det? i følge en tek artikkel var det valgfritt om du brukte hotspot eller satt den i router.

for dette er viktig for mange og få svart på hvitt så de ikke blir flytta til 25gb abbo igjen eller kasta ut

https://www.tek.no/artikler/chili-fjerner-sms-aktivering-for-fri-data/456954

 

Les litt her så får du god informasjon. Nå blir du ikke kastet over på 25GB abonnement lengre, ikke trenger du sende en sms etter 5GB, men hastigheten senkes til 3 Mbit resten av dagen

Lenke til kommentar

Skjønner ikke motivasjonen til enkelte her. Hvorfor er det så viktig at mobiloperatørene skal få kalle ting noe det ikke er?

 

Det spiller ingen rolle om "Chili FRI DATA" er det beste mobilabonnementet i verden, eller at det knuser Telenor på pris / datakvote! Problemet er at de markedsfører noe man ikke får, nemlig fri bruk av data. At kvaliteten på tjenesten forringes etter en viss databruk, at du tvangsflyttes til en annen avtale, at du ikke får lov til å bruke det til noe annet enn mobilen, eller at du får en sur telefon fra selskapet, er ikke fri bruk. Det er begrenset bruk.

 

Hva er det som er så galt med at de tvinges til å slutte å lure kundene sine?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner ikke motivasjonen til enkelte her. Hvorfor er det så viktig at mobiloperatørene skal få kalle ting noe det ikke er?

 

Det spiller ingen rolle om "Chili FRI DATA" er det beste mobilabonnementet i verden, eller at det knuser Telenor på pris / datakvote! Problemet er at de markedsfører noe man ikke får, nemlig fri bruk av data. At kvaliteten på tjenesten forringes etter en viss databruk, at du tvangsflyttes til en annen avtale, at du ikke får lov til å bruke det til noe annet enn mobilen, eller at du får en sur telefon fra selskapet, er ikke fri bruk. Det er begrenset bruk.

 

Hva er det som er så galt med at de tvinges til å slutte å lure kundene sine?

 

Ganske enkelt fordi du står fritt til å bruke så mye du klarer, dog med hastighetsbegrensning. En begrensning som medfører at du ikke kan overføre mer enn ca 1 TB i teorien pr mnd. Tidligere har Forbrukertilsynet meddelt at 1TB er å regne som fri bruk, og et telefonabonnement er ikke ment å skulle erstatte et bredbåndsab. hjemme. 4G nettet har også sine begrensninger i form av at hastigheten daler dersom alle er på samtidig, et totalt frislipp ville gjort at de fleste sjeden ville oppleve særlig mer enn 3Mbit hastighet i snitt. (Søndager passerer det utrolig mange på vei hjem fra hytta her jeg bor, og da alle barn trolig får bruke fritt i bilen på vei hjem merker jeg det godt ved at jeg sjelden oppnår mer enn 3-10Mbit hastighet målt med speedtest. I takt med flere brukere med store kvoter vil man nok oppleve at hastigheten går betydelig ned i Telia nettet (mon tro hvorfor Telenor kan påberope seg å ha et raskt nett....kan vel ikke ha noe med at nettet knapt kan brukes med de kvotene som gis der i gården?)

Dette er gode skritt på veien, presser trolig frem en raskere 5G utbygging og forhåpentligvis så gir selv kjipe Telenor slipp på melkekua si

Lenke til kommentar

Vil fortsatt tro chili kommer til å kaste ut kunder. Har ingen tillit til det selskapet.

I så fall sender de dem rett i fanget på Telia, konkurranse er ganske fint i grunn

 

Endelig utfører forbrukertilsynet det mandatet de er satt til å arbeide med.

For sent ute, nå er de bare en hemsko for fri konkurranse og utvikling

Lenke til kommentar

 

innimellom? hvor står det? i følge en tek artikkel var det valgfritt om du brukte hotspot eller satt den i router.

for dette er viktig for mange og få svart på hvitt så de ikke blir flytta til 25gb abbo igjen eller kasta ut

https://www.tek.no/artikler/chili-fjerner-sms-aktivering-for-fri-data/456954

 

Les litt her så får du god informasjon. Nå blir du ikke kastet over på 25GB abonnement lengre, ikke trenger du sende en sms etter 5GB, men hastigheten senkes til 3 Mbit resten av dagen

Den har vi da alle lest, så da stiller jeg spm igjen;

innimellom? hvor står det? i følge en tek artikkel var det valgfritt om du brukte hotspot eller satt den i router.

 

"Du skal nå kunne sette SIM-kortet i en ruter uten å bryte vilkårene" - står et i Tek artikkelen, det står ingenting om //nnimellom//"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

- "Vi har mottatt brevet og vil gå i dialog med Forbrukertilsynet for å finne ut hva som eventuelt bør endres.

Vi registrerer at de mener at dette ikke er «ubegrenset datatrafikk», men det er mulig det er noen misforståelser her mellom hva som er datatrafikk og hva som er hastighet, forklarer Lunde til Tek.no"

 

No shit Sherlock...

Men det sier seg jo selv at om man kjører i 80km/t så tilbakelegger man 80km på en time.

Og kjører man 80km ved en hastighet på 40km/t så tar det deg 2 timer.

 

Som jeg har påpekt gjentatte ganger angående dette rotete tema.

Det er ikke så rart at folk blir forvirret når leverandørene hele tiden veksler på å bruke uttrykket "FRI DATA" og uttrykket "UBEGRENSET DATA".

 

"FRI DATA" går hovedsaklig ut på MÅTEN data'en blir brukt på.

 

"UBEGRENSET DATA" går hovedsakelig ut på MENGDEN av data som man bruker.

 

Ideelt sett så ønsker forbrukerne seg et abonnement med både "FRI" og "UBEGRENSET" data.

Noe som tydeligvis ikke er så lett for leverandørene å få til.

 

Leverandørene har fått veldig mye pes på grunn av denne problemstillingen, men som forbrukere så må vi nok ta noe av skylden på våre egne skuldre også.

 

Vi lever i et "Mye... Vil ha mer!"-samfunn.

Vi vil ha i både pose og sekk, og det skal aller helst koste så lite som over hode mulig.

 

Valuta for pengene er en ting, og det kommer jo oss forbrukere til gode.

Men når det kommer til et visst punkt så er det ikke lengre levelig for leverandørene i det lange løp.

Det er jo ikke bare oss forbrukere som skal kunne tjene på å ha en slik løsning.

 

Med det sagt så må jeg jo si meg helt enig i at forvirrende og tildels villedene markedsføring er en uting.

Og det er det jo ingen som tjener på, særlig ikke leverandørene.

Slik mister man jo nåværende kunder og går glipp av potensielle nye kunder.

 

Med tanke på hva jeg skrev i teksten over så kan følgende uttrykk nok virke lettere paradoksalt, men...

"Det koster å være kar..."

 

 

Første del av  innlegget er bra og du poengterer en viktig ting. Det er viktig å skille fart og mengde. 

Men når du snakker konkurranse i telekombransjen i Norge er det definitivt ikke noe du skal miste nattesøvnen over. Se på regnskapet til Telia og Telenor de siste ti årene så kan du tenke den tanken en gang til. Telekombransjen tåler veldig mye mer konkurranse før det blir et reelt problem at inntjening er lav - her til lands har det faktisk vært unormalt høy inntjening per kunde. Noe som kun gjenspeiles i økte bonuser for sjefer i selskapene evt. som aksjeutbytte. For store/svært stor netto overskudd er et gode for eiere og sjefer. Det er ikke synonymt med økt investering i infrastruktur, økt dekning, eller raskere mobilnett i større områder. 

Lenke til kommentar

Det er bra Forbrukerrådet tar en kikk på dette og for min del er det viktig at de ikke stopper abonnement alá Telia X men at de sikrer at markedsføringen blir presis og dem som bestiller abonnementet forstår vilkårene de går med på. 

 

Det Telia og ChiliMobil har lansert i det siste gir meg håp om at dette er veien det går mot ved at man betaler for hastigheten på mobildata fremfor mengden. Det minner meg om Hello.no som lenge promoterte abonnementene sine med 10 mbits og fokuserte på at det var mer enn nok for vanlig mobilbruk. 

 

Telenor vil nok føle seg tvunget til å hoppe på denne trenden etter hvert men spørsmålet blir om de gjør det med sitt eget brand eller et underbruk alá Talkmore først. Eller om det blir som med ChiliMobil, en av MVNO'ene, som blir først ute med å lansere noe tilsvarende Telia X/ChiliMobil Fri bruk i nettet til Telenor. Jeg foretrekker Telenor sin dekning her på Vestlandet grunnet dem jeg ringer mest også bruker Telenor og dermed er samtalekvaliteten bedre, og når du kjører rundt på Vestlandsveier så er dekningen til Telenor i tunneler og lignende mye bedre enn med Telia hvor samtalene brytes oftere. Så håper noen i Telenor sitt nett lanserer noe ála Telia X snart så jeg kan hoppe over på det.

 

Det hadde for eksempel vært topp med et abonnement med minst 10 mbits hastighet og ingen andre begrensninger på databruk, tankene om et slik abonnement har frem til utviklingen i de siste månedene føltes som en utopi men nå virker det realistisk at det kommer en dag for oss nordmenn også, men hvor lenge det blir til gjenstår å se. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er bra Forbrukerrådet tar en kikk på dette og for min del er det viktig at de ikke stopper abonnement alá Telia X men at de sikrer at markedsføringen blir presis og dem som bestiller abonnementet forstår vilkårene de går med på. 

 

Så håper noen i Telenor sitt nett lanserer noe ála Telia X snart så jeg kan hoppe over på det.

 

Om du kan bruke utenlands opratør roamer finske elisa sine kontantkort i telenor sitt nettverk med veldig greie hastigheter og ubegrenset trafikk. ulempen er at trafikk går igjennom finland så pingen er høgere på rundt +30ms fra vanlige norske

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Bra at forbrukertilsynet endelig kommer på banen her. Det er gode tilbud, men å kalle det "fri data" er spekulativt og villedende når det er begrensning i form av daglige kvoter eller kraftig struping av hastighet etter x antall brukte GB. Det hadde vel strengt talt klart å finne på et annet navn om de hadde giddet.

 

Chili sine 1000GB er selvsagt enormt mye data, men "fri data" er det ikke. De som har blitt rammet av tiltakene fra Chili er riktignok ekstreme tilfeller, eller folk som rett og slett har misbrukt abonnementet med vilje for å se hvor mye de kunne tyne ut før Chili gjorde noe.

 

Telia sin variant hvor de struper hastigheten etter 40GB er teknisk sett fri data, men i praksis ikke da de senker hastigheten så mye at den vil bli ubrukelig for en person som bruker opp 40GB på kort tid. Dette blir omtrent som å leie ut en bil med ubegrenset km inkludert i prisen, men etter 500km, har man ikke lov til å kjøre fortere en 20km/t.

Lenke til kommentar

Det hadde for eksempel vært topp med et abonnement med minst 10 mbits hastighet og ingen andre begrensninger på databruk, tankene om et slik abonnement har frem til utviklingen i de siste månedene føltes som en utopi men nå virker det realistisk at det kommer en dag for oss nordmenn også, men hvor lenge det blir til gjenstår å se. 

 

3 mbit er en gylden grense der streaming-kvaliteten er god nok på en mobilskjerm, samtidig som man ikke klarer å bruke så mye verken på nedlasting eller streaming. Med 10 mbit ville gigabytene løpt like fort som 100mbit for 99% av kundene, i forhold til 3 mbit der forbruket blir halvert.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...